Translate

جمعه، فروردین ۰۶، ۱۳۹۵

گفت و گوی سعیدسلطانپور با دنی در مورد تبریه ژیان قمیشی

Danni on Ghomeshi Verdict - Saeed SoltANPOUR  دنی- تبریه قمیشی

گفت و گوی سعیدسلطانپور با دنی نسل جوان ایرانی کانادایی در مورد دادگاه ژیان قمیشی و تبرئه وی  از اتهامات جنسی - تجربه برای جوانان از این دادگاه  - برنامه راه حل - 24 مارچ 2015
DANNI , IRANIAN CANADIAN NEW GENERATION ON JIAN GHOMESHI   - RAHEHAL TV -VERDICT AND LESSON TO BE LEARNED

گزارش سعید سلطانپور ازحکم تبرئه قاضی در مورد اتهام آزار جنسی ژیان قمیشی - تورنتو


گزارش سعید سلطانپور ازحکم تبرئه قاضی در مورد اتهام آزار جنسی ژیان قمیشی - تورنتو
5 شنبه 24 مارچ 206- 5 فروردین 95 - برنامه راه حل -

Saeed Soltanpour report from Jian Ghomeshi verdict - rahehal tv
  • ry


جمعه، اسفند ۲۱، ۱۳۹۴

مصاحبه با پویان طبسی نژاد فعال سیاسی در مورد سیاست در کانادا و منطقه ویلودیل و علی احساسی



https://youtu.be/slVWAvRNskIhttps://youtu.be/slVWAvRNskI
سعید سلطانپور مصاحبه با پویان طبسی نژاد  - تورنتو - 6 مارچ 2016 





     Pouyan TabasiNejad is NDP Candidate in Willow Dale

جمعه، اسفند ۱۴، ۱۳۹۴

سیاست رابا فلسفه قاطی نکنید -

سیاست رابا فلسفه قاطی نکنید
سعید سلطانپور
من هنوز در این سالها در سیاست کانادا و امریکا بندرت دیده ام که یک سیاستمدار در هر سطح از شورای شهر تا اموزش و پرورش و مجلس و ریاست جمهوری از یک فیلسوفی نقل قول بیاورد .
بر عکس در ایران همه سعی می کنند از خدا ، پیعمبر ، هابرماس ، نیچه ، مارکس ، فوکویاما و رهبر .... نقل قول بیاورند ، یعنی خودشان حرفی برای گفتن ندارند .

.یک نکته را یاد گرفته ام فلسفه موضوع حق و باطل را تبین می کند ولی سیاست ، بهترین گزینه موجود با بیشترین نفع و کمترین هزینه برای ان سیاستمدار، حزبش و حوزه انتخابی اش
اگر فرد سیاستمدار نمی خواهد قدرت را در دست بگیرد در همان حوزه اخلاق و حق و باطل می ماند و دیگر نمی تواند به دیگران ایراد بگیرد چرا اینگونه رفتار سیاسی داشتند .
وقتی حضرت علی ( ع ) در شورای بنی سققیفه برای دفن و کفن حضرت محمد ( ص ) می ماند و در شورا حضور پیدا نمی کند و یا نماینده ای نمی فرستد ، د رموضع حق می ماند. ولی در حوزه سیاست ، مسیر دیگری برای مردم رقم می خورد .
یک سیاستمدار در عینی که باید اصول اخلاق را رعایت کند ولی باید تمامی گزینه های موجود و بعدی را بررسی کند . نه اینکه بعد بگوید انها حیله کردند . تقلب کردند . پس چگونه شما می خواهی جامعه ای را در شرایط بحرانی و بین المللی که سیاست بازان تردست زیادند ، کشور را اداره کنید .
سیاست امور زندگی روزانه مردم و کشور هاست ،

در کاناد یک سیاستمدار می گوید من 100 دلار مالیات را کم می کنم یکی می گوید از پولدارها کم می کنم و یا زیاد می کنم . یکی هم می گه بیایم پناهندگان را اخراج می کنم ، مهاجران را دست چین می کنم . یعنی گزینه های عینی جلوی شهروند می گذارند .
یک دوستی می گفت برو کتاب فلانی در مورد دمکراسی را بخوان گفتم مگر مردم برای رای دادن به جریانی کتاب ان طرف را می خوانند ، خواسته هایشان را در یک فرد و یک جریان سیاسی نزدیک می بییند که اوضاع زندگیشان را بهتر می کند .

ی
خواسته یک شهروند تهرانی با شهروند کرد ، با شهروند اذری با شهروند سیستان و بلوچستان و یا اهوازی اختمال زیاد تفاوت دارد ان تهرانی هم پایین شهری و بالای شهری خواسته هایشان تفاوت می کند ازادی هار فردی و ترافیک و الودگی هوا برایشان مهم هست ، ان سیستان و بلوچستان حداقل امکانات رفاهای مانند اب اشامیدنی و اسفالت می خواهد ان اهوازی ، اقدام عملی برای گردو غبار . ،استانهای مرزی ، مسایل خودشان را دارند

متاسفانه با قاطعیت ان جمعیتی را که بهر دلیل رای دادند را فاقد شعور می دانند . به انها بی احترامی می کنند انگاری که هیچ کدام از انها که رای دادند اندازه ما از اوضاع سیاسی ،تاریخ ایران ، جناح ها خبر ندارند ، و ما اصرار داریم که به انها اموزش سیاست بدهیم .
و درس سیاست و اخلاق به داخل کشوری ها می دهند .

اینها ادامه همان نسلی هستند که در غرب زمان شاه تحصیل کرده بودند دمکراسی را دیده بودند ولی اینکه مردم چقدرمالیات بر همه چیز می دهند تا سیستم اداره شود و متکی به نفت نباشد را ندیده بودند ، اگر هم در دوران دانشجویی کار کرده بودند هیچگاه اقتصاد ان کشور را درک نکرده بودند ، نظم سیستم را دیده بودند ولی تلاشهای کسانی را که مبارزه کرده بودند تا این نظم وقانون و برابری نسبی و رفاه نسبی ، از نزدیک ندیده بودند یعنی همیشه در محیط دانشگاه بوده اند .
حالا هم که دوباره محبور به مهاجرت شده اند در کشورهایی که اقامت دارند ، در سیاست و احتماع ان شرکت نمی کنند سالها هست بغیز از طیف خودشان را ندیده اند . یعنی هزاران ایرانی را که سیاسی نیستند مثل بقیه مردم دنیا ، را نمی خواهند ببینند.
هنوز به مردم ایمان دارند . مردم هم کسانی هستند که از انها پیروی می کنند . هنوز تعریفی برای بقیه پیدا نکرده اند.

اگر ما در امنیت غرب ، حوادث ایران را از طریق اینترنت می خوانیم ، انها خود داخل کشور مولد ان خبرها و بازیگر آن هستند ، ما دربهترین شرایط در خارج مانند تماشاچی های حایزه اسکار و یا فوتبال از طریق تلویزیون هستیم . زمان ان رسیده است که بیشتر به حرف مردم از اقشار مختلف فقط گوش بدهیم .
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی اگر ما می توانستم کاری انجام بدهیم بعداز سالها زندگی درمهاجرت ، یک جامعه نمونه برای نشان دادن به داخل کشوری ها ساخته بودیم و یا نویسنده و یا هنرمند توانا .
بهتر است از اسب پیاده شویم و در کنار مردم عادی راه برویم ، مسلما هم مواضع سیاسی اجتماعی مان تصحیح و تقویت خواهد شد ، هم ازمردم راهکار خواهیم اموخت .
4 مارچ 2015- 15 اسفند 9