Translate

جمعه، آبان ۱۱، ۱۳۸۶

سخنرانی مهندس عبدالعلی بازرگان در تورنتو


سخنرانی مهندس عبدالعلی بازرگان در تورنتو
Farah Taheri-Shahrvand
مهندس عبدالعلی بازرگان که از اورنج کانتی کالیفرنیا میهمان تورنتو بود، در سخنانش به دو نوع اسلام اشاره کرد و با خواندن شعری از مولانا گفت: ما دو جور اسلام داریم یکی اسلام ملاعمر یکی اسلام مولانا. یکی اسلام طالقانی و یکی هم طالبانی.

آقای بازرگان، با ذکر خاطره ای از اوایل انقلاب که ساواکی ها و زنانی که پس از خراب شدن محله بدنام تهران به طالقانی پناه آورده بودند، و او آنها را پناه داده بود، گفت: اسلام طالبانی و ملاعمر فکر میکند آزادی یعنی بی بندوباری و دور شدن از خدا ولی اسلام طالقانی اسلامی ست که به ضربه خورده ها پناه می دهد.

سخنران با اشاره به وجود دو قرائت متفاوت از دین بسیاری از کشتارهای مذهبی را به همین خاطر خواند و گفت، یزید مسلمان بود که نوه پیامبر را کشت. به نام شیعه و سنی ما را به جان هم انداختند. بدبختی ما این است که نمایندگان و سخنگویان ما شده اند بن لادن ها و اسلام را مصادره کردند.

مهندس بازرگان برای این که وارد مبحث اصلی بحث خود شود، به تضاد میان حرف و عمل اشاره کرد و گفت، قانون اساسی ما قبل از انقلاب بسیار پیشرفته بود، ولی چرا به آن عمل نمی شد. بعد از انقلاب هم در قانون اساسی حرف حقوق بشر زیاد است ولی چرا به آن عمل نمی شود؟ باید دید آرمان چیست و ما چگونه عمل کردیم.

سخنران با برگشت در تاریخ از ریشه های عدم تحمل دگراندیش در طول تاریخ گفت و افزود، تاریخ بشر، عدم تحمل دگراندیش بوده. از دولت شهرهای یونان و دوران فیلسوف های یونانی که غیر یونانی را بربر می دانستند، تا دوران مسیحیت و کشتار پروتستان ها و کاتولیک ها، و دوران مارکسیسم که در شوروی شش میلیون مخالفانشان را کشتند و در ایران که چه قتل عامی از مانی ها و مزدکیان کردیم.

در مذهب تحمل دگراندیش حتی سخت تر است چرا که آن را به حساب خدا می گذارند.

سخنران سپس با اشاره به آیاتی از سوره های انعام و نساء به دیدگاه قرآن درباره آزادی پرداخت و دوباره تاکید کرد که من درباره سخن خدا صحبت می کنم نه عملکرد مدعیان اسلام.

مهندس بازرگان سخنانش را با ذکر خاطراتی از دوران اقامتش در ایران همراه میکرد.

او درباره تحمل سخن مخالف در قرآن گفت:" در قرآن آمده به آنها که بت پرست اند حق ندارید فحش بدهید.(در حالی که ما به مسلمانهاش فحش می دهیم). در سوره های نسا و انعام آمده که وقتی دیدی در جلسه ای دارند مسخره می کنند بیا بیرون ولی قهر نکن. آنها آزادند که حرفشان را بزنند و تو آزادی که گوش نکنی. در حالی که در ایران قرار بود آقای سروش در پلی تکنیک سخنرانی داشته باشد انصار حزب الله قبل از سخنرانی چوبه دار آورده بودند تا مانع سخنرانی شوند!

هیچ نظری موجود نیست: