Translate

چهارشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۰

گفت و گو با پویان طباطبائی از خط اول درگیری های لیبی -برنامه تلویزیونی " راه حل "



گفت و گو با پویان طباطبائی از خط اول درگیری های لیبی


 پویان طباطبائی  خبرنگار عکاس ایرانی کانادایی هفته گذشته عازم لیبی شد ه بود. پویان جوان  که چندی قبل در میدان تحریر مصر ، لحظه های قیام مردم مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک را به تصویر کشیده بود، این بار به لیبی امده است تا تصویرگر مبارزات مردم لیبی که در تلاش برای ازادی و رهایی از ستم ،دیکتاتور دیگری در افریقا ، سرهنگ معمر قذافی  ،باشد
با پویان دوشنبه صبح  28 مارچ   
بوقت بنغازی ، گفت و گویی تلفنی در مورد حوادث لیبی داشتم که می خوانیم.

سعید :
درمورد درگیری ها توضیح بده

پویان طباطبایی :  من دیروز در تصرف شهر بریگا حضور داشتم . بریگا ، 3 قسمت بود که در یک بخش ان تک تیراندازان وابسته به قذافی نیروهای مخالف را مورد هدف قرار می دادند .  شب قبل مواضع نیروهای وابسته به قذافی توسط جنگنده های ناتو بمباران شده بود. در مسیر راه بنغازی به بریگا ، ما شاهد تعدادی از تانکها ونفربر های زرهی بودیم که نابود شده بودند . در بریگا ، من شاهد بودم که در حدود 10 -11 کامیون تسلحیات شامل سلاحهای سبک و نیمه سنگین نظیر کاتیوشا ، که توسط نیروهای دولتی جاگذاشته شده بود بدست نیروهای انقلابی افتاد. 
شهرهای شرقی منجمله توبرک ( توبرق ) که از بنادر نفتی لیبی هست در کنترل انقلابیون قرار دارد و اولین محموله نفتی به اسپانیا تحویل  شد.  با تصرف شهر راس لانوف  در روز یک‌شنبه.
از هفته اینده فروش نفت از سر گرفته  خواهد شد تا ا زمحل فروش ان ،  درامدهای ادامه جنگ توسط انقلابیون فراهم شود.




عکس : پویان طباطبایی

سعید :
بنظر می اید قذافی مانند هم کیش هایش ، بن علی ومبارک ، حاضر به ترک قدرت بعد از 42 سال زمامداری   ، نیست ، با توجه به حمله نظامی ناتو و قیام مردمی در شرق ،آینده قذافی را چگونه می بینی ؟

پویان طباطبایی :  اگر بنغاری را نگاه کنید ، متوجه می شوید درامدها ی نفتی لیبی ، خرج قذافی ، پسرش و نیروهای نظامی وابسته به وی شده است . کارشناسان سیاسی لیبیایی  معتقدند اگر شهر "  سرت "  که محل زادگاه قذافی هست ، سقوط کند تصرف تریپولی( ترابلس ) بسیار اسان و سریع خواهد بود .
 تا کنون این شهر که در 150 کیلومتری ، پایتخت قرار دارد جندین مرحله تهاجم نیروهای انقلابی را به عقب رانده است. قذافی از ان دیکتاتور هایی است که کشته خواهد شد . و حاضر به ترک فدرت نیست .  
سعید :

این روزها یک ژنرال نیروی هوایی  کانادا – ژنرال بوشارد
Lieutenant-General Charles Bouchard 
به عنوان فرمانده نیروهای ناتو برای محافظت از منطقه " پرواز ممنوع " منصوب شد. نظر مردم لیبی نسبت به کانادایی ها چگونه است ؟

پویان طباطبایی : 
در بنغازی همه جا پرچم سیاه رنگ لیبی را که توسط قذافی به سبز تغییرداده شده بود را می بینی و بعد از ان پرچم فرانسه را . سارکوزی محبوب ترین چهره در اینجا هست.  بعد از فرانسه ، کانادا یی ها قرار دارند.  من که به عنوان کانادایی در لیبی حضور دارم ، در بسیاری از جاها که نمی شده عکس انداخت ، کانادایی بودن من ، این مشکل را بر طرف کرده است .

سعید :   آیا ایرانی  بودن تو کمکی به تو کرده است  ؟

پویان طباطبایی :
عکس : پویان طباطبایی
در لیبی و مصر ، ایرانی بودن نکته منفی هست ،  بدتر از ایرانی بودن ، شیعه بودن هست .
از انجا که من انگلیسی صحبت می کنم و بلد هستم عربی را بخوانم و مقداری هم عربی بلدهستم ، باعث تعجب لیبیایی ها می شود. هر وقت  راجع به ایرانی ها می پرسم ، آنها نظر خوبی ندارند.



سعید :
مردم لیبی را چگونه دیدی ؟

پویان طباطبایی : 
نسبت به مردم مصر ، مهمان نوازتر هستند. غذا ، بیسکویت ، ماکارنی ، اب و اب میوه برای رزمندگان ، توسط مردم تهیه می شود و بالطبع ما خبرنگاران هم از این مهمان نوازی بهره مند می شویم .


سعید :
با دوربین د رمیان مردم ،چه حسی داری ؟

پویان طباطبایی : مردم در مصر و لیبی وقتی که می بینند خبرنگاران ، از زندگی انها خبر تهیه می کنند و ان را به جهانیان ارسال می کنند ، خیلی تشکر می کنند و این بهترین جایزه ای است که به یک خبرنگار می توان داد.
من به همراه ده ها خبرنگار دیگر که 80 درصد انها مانند من به صورت ازاد ومستقل در لیبی حضور داریم .

سعید : چگونه به لیبی رفتی ؟ پرواز که ممنوع است

پویان طباطبایی :
من با  هواپیما به بندر اسکندریه درمصر رفتم . از انجا 8 ساعت تا مرز لیبی ومصر ( اسماعد )   راه هست  .
ا زانجا هم تا بنغازی 8 – 9  ساعت راه است . همه این مسیر را می ایند .
صبح ها ساعت 8 صبح همراه با کاروان خبرنگاران به خط اول درگیری ها می رویم که 3 ساعت تا بنغازی راه است . عصر ها هم برمی گردیم . زیرا شبها ، جنگنده های ناتو خطوط نظامی قذافی را بمباران می کنند و کسی بغیر از خط اولی ها ، در منطقه نمی ماند..

سعید :  
قذافی ، همیشه پز می داد که محافظانش را زنان تشکیل می دهند ولی در این روزها ، هر تصویری که از وی دیده شده است ، محافظان وی ، مردان هست ،


پویان طباطبایی : 
در این مورد چیزی نمی دانم.

سعید : زنان کمی در عکسها دیده می شوند ؟ نقش زنان  کم رنگ است  ؟

پویان طباطبایی :
اتفاقا من د راین مورد سوال کردم   
  از انجا که لیبی کشور اسلامی است زنان کمتر در جنگ شرکت دارند ولی تمامی کارهای تدارکاتی  مانند تهیه اذوقه برای مبارزان ، کار زنان است . 


سعید : این روزها ، ویدئوی زنی که می گوید نیروهای قذافی به وی تجاوز کرده اند ، در راس خبر ها هست . در این مورد چه می دانی ؟

پویان طباطبایی :
می دانم امروز خانمی به محل هتل ما که محل خبرنگاران هست و تمامی کنفرانس ها ی مطبوعاتی در این هتل انجام می شود ، و ظاهرا خواهر همان خانم می باشد با خبرنگاران انگلیسی گفت و گو داشت . مسلما این موضوع دنبال خواهد شد .  در هر حال این مساول متاسفانه در کشورهای افریقایی کم نیست.

در شهر بریگاد ، بیمارستان  نوسازی را مشاهده کردیم که خالی از بیمار بود. به ما گفته شد که نیروهای قذافی با کمک زندانیان خطرناک ، که توسط قذافی ازاد شده بودند به بیمارستان حمله کردند و زخمی ها را کشتندو کسانی را که جراحت سطحی داشتند برای ایجاد سپر انسانی به مقر قذافی بردند . کار ی که حسنی مبارک در میدان تحریر مصر ، توسط زندانیان ازاد شده بر سر معترضین اورد.
این زندانیان ، تمامی مرفین ها ی بیمارستان را خودشان مصرف کرده بودند. گزارشاتی از ربودن یک زن باردار از امبولانس در جلوی بیمارستان هم وجود دارد .

سعید :  گزارشاتی از حضور نیروهای مصری و دیگر کشورها در بین انقلابیون هست ،  در این مورد نظر ت چیست ؟

پویان طباطبایی :

من چنین چیزی در بین نیروهای مردمی ندیده ام ولی دربین کشته شدگان طرفدار قذافی تعدادی را مشاهده کردم که الجزایری و یا دیگر کشورها بودند که با پول به جنگ علیه مردم به عنوان مزدور اورده شده اند .

سعید : رئیس شورای موقت انقلابی وزیر دادگستری قذافی هست . ایا اپوزیسیون مستقلی وجود دارد با توجه به اینکه  دیکتاتورها ، اپوزیسیون  ها را قلع و قمع می کنند .

پویان طباطبایی :
خوشبختانه نیروهای مخالف مردمی از طیف ها ی مختلف در این مبارزه حضور دارند و به عنوان مثال ، من از مر ز با یک سردار لیبیایی که د رجنگ با چاد زخمی شده بود و 26 سال پیش به وین برای درمان اعزام شده بود ولی وی بازنگشته بود ، . تمامی تلاش بر این است که اسلحه ها به سوی مردم نشانه نرود ونظم بر قرار باشد همسفر بودم که اطلاعات خوبی از شرایط دارد .هم چنین یک جوان  لیبایی – امریکای  که ا ز منطقه ترابلس به بنغازی امده است  .  شورای مستقر در بنغازی با شورای مستقر در توبرک ارتباط نزدیکی با هم دارند . مردم می گویند قذافی اول کودتا کرد مردم به وی بعدا پیوستند ولی الان مردم انقلاب کرد ه اند.  

سعید : اینده  قذافی را چگونه می بینی زیرا هم ناتو علیه وی هستند ، هیج کسی با وی خوب نیست حتی  جمهوری اسلامی بدلیل مسله امام موسی صدر و عربستان هم که پناهگاه دیکتاتور ها   ؟

پویان طباطبایی :

 به  رادیو ی ازاد لیبی که چندی است در بنغازی تاسیس شده است ، رقتم  و با چند نفری در انجا صحبت کردم . انها معتقد بودند با این سرعتی که حوادث پیش می رود؛ قذافی ظرف یک ماه سقوط خواهد کرد .

سعید : روسیه و چین موضع انفعالی در پیش گرفته اند . روسها گفتند که حمله زمینی ناتو از اوایل اوریل شروع می شود.

پویان طباطبایی : بالطبع هر کشور ی دنبال منافع خودش است روسها د رمورد ایران نشان داده اند که جقد ربه این اصل پای بند هستند . انها نمی خواهند ا ز نفت لیبی محروم باشند .


سعید : با تشکر از وقتت ، امیدوارم که به سلامت بر گردی و شاهد دمکراسی در دیگر کشورها باشی .
پویان طباطبائی : با تشکر از شما . عکس ها را برایت می فرستم .


این مصاحبه در برنامه تلویزیونی " راه حل " به طور مستقیم از بنغازی پخش شد
متن ان در این هفته شهروند تورنتو منتشر خواهدشد 

هیچ نظری موجود نیست: