Translate

پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۰

مصاحبه با کا تلین وینه ( وزیر حمل و نقل انتاریو ) در مورد انتخابات


سعید سلطان پور

سرويس گزارش

اواسط آگوست گفت و گویی با کاتلین وین وزیر سابق آموزش و پرورش انتاریو وزیر فعلی حمل و نقل و زن شماره یک حزب لیبرال و دست راست دالتون مک گینتی در آستانه انتخابات استانی انجام دادم .
در سال 2007 هم در آستانه انتخابات مصاحبه ای با کاتلین داشتم که در اکتبر همان سال در سلام تورنتو منتشر شد.


رابطه کاتلین وین با اقلیتهای قومی منجمله ایرانی ها خوب است و درب دفتر وی به روی ما باز است . شاید کمتر وزیری و وکیلی را بتوان نام برد که در محافل ایرانی ها و دیگر اقلیتها این چنین حضور داشته باشد . بنا بر روایتی تعداد 6 هزار ایرانی تبار در حوزه انتخابی او زندگی می کنند . البته مشخص نیست که چه تعدادی شهروند هستند و و اجد شرایط رای دادن و از این تعداد چند درصد در انتخابات و سهیم شدن در سرنوشت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی فردی و کامیونیتی و استانی و فدرالی شرکت می کنند. بنابراین خوشحال خواهیم شد که ایرانی تبارهایی که در انتخابات شرکت می کنند نظرات خودشان را در انتخابات برای منتشرشدن ، با سلام تورنتو درمیان بگذارند. با یکی از داوطلبان ستاد انتخاباتی که یک دختر جوان ایرانی دانشجوی علوم سیاسی و ساکن ریچموند هیل بود که مقداری در مورد سیاست حزب در ریجموند هیل ، تبادل نظر کردیم.
با تشکر از هادی کفشداران که عکس و فیلم را به عهده داشت و «مظهر» مسئول ارتباطات دفتر حوزه انتخاباتی دان ولی غربی که مرا در انجام این مصاحبه یاری کردند.

سعید : با تشکر از شما برای وقت مصاحبه . اجازه بدهید مستقیم به سوالات بپردازیم . تابستان داغی هست و انتخابات هم در پیش رو ، شما انتخابات را چگونه می بینید ؟ 

کاتلین وین: ما می خواهیم مطمئن شویم که در این انتخابات برنده می شویم . ما روی آموزش و پرورش، بهداشت همگانی و ایجاد کار تمرکزخواهیم کرد . با ایجاد کار می توانیم اقتصادی داشته باشیم که بتوانیم تعهداتمان را عمل کنیم.

سعید : 4 سال پیش با شما مصاحبه کردم .آن زمان رقیبتان جان توری (رهبر سابق حزب محافظه کار) بود وشما براحتی بر وی برنده شدید ، این دوره هم مشکلی از نظر انتخاب شدن مجدد نباید داشته باشید؟ 

کاتلین وین: سیاستمداران نباید امر انتخاب شدن را تضمینی بدانند.

سعید: می دانم ولی با توجه به ارتباط نزدیک شما با همه اقشار کامیونیتی ها منجله کامیونیتی ایرانی کانادایی ما ، برنده شدن شما قطعی است. ولی آیا حزب لیبرال ارتباط تنگاتنگی با اقشار مختلف کامیونیتی ها داشته است؟

کاتلین وین: من می دانم ما در همه حوزه های انتخاباتی با اقشار مختلف در ارتباط هستیم که نظرات آنها را بشنویم. از مزرعه داران تا مغازه داران و صاحبان شرکت ها ، تمامی کاندیداها و افراد حزب می خواهند که مطمئن شوند خواسته های مردم حوزه خود را شنیده اند . ولی در انتها ما می خواهیم مطمئن شویم که همه تازه مهاجران و مهاجران قدیمی در انتاریو ، امکانات آموزشی و درمانی مساوی داشته باشند . مهدکودک برای همه باشد . سالمندان در همه کامیونیتی ها از امکانات بهداشتی مناسب بر خوردار باشند .

من فکر می کنم حزب ما با همه اقشار کامیونیتی ها ارتباط دارد. مثلا در حوزه انرژی مردم خواسته هایی داشتند، نیروگا ه های جدیدی را درست کردیم و ا ز ژانویه 10درصد قیمت برق را کاهش دادیم و این بیشتر از قول کاهش اچ اس تی است که احزاب مخالف می دهند.

سعید: شکی نیست که شما در آموزش وپرورش موفق بودید . زیرا رشد کارنامه دانش آموزان موید این موضوع است. اعتبار آن به شما می رسد.

کاتلین وین: البته اعتبار به آموزگاران، دانش آموزان و خانواده ها هم می رسد .

سعید : درست است ولی شما با گفتگو ی زود هنگام توانستید قرارداد آموزگاران را تجدید کنید واز اعتصاب جلوگیری کنید . اعتصاب یک حق دردمکراسی است ولی اعتصاب معلمان فشار زیادی بر روی خانواده های مهاجر وارد می کند.

کاتلین وین: این خیلی مهم است. وقتی دولت قبلی بود ارتباط بدی بین نیروی کار و دولت بود. ما اینگونه تقابل ها را نداشتیم که برای دانش آموزان خوب است .

سعید: اوایل اگوست ، دالتون مک گینتی مبارزات انتخاباتی را از ریچموند هیل آغاز کرد. سخنرانی وی سخنرانی خوب و استراتژیکی بود ولی هیچ جزییاتی نداشت . چرا لیبرال ها یک برنامه (پلاتفرم) روشنی را ارائه نمی دهند درحالیکه اپوزیسیون این کار را انجام داده است.

کاتلین وین: ما خودمان را پیشگام آینده می دانیم. و به 10 سال بعد می اندیشیم و درآن سرمایه گذاری می کنیم. ما برنامه انتخاباتی را در دو هفته آینده منتشر خواهیم کرد. مردم می دانند ما چه می کنیم زیرا با آنچه که ما انجام داده ایم آشنا هستند. ما برنامه برای تعادل بودجه ( کسری بودجه ) داریم.

سعید: 20 تا 30 درصد مردم (رای های خاکستری) در آخرین روزها تصمیم می گیرند. با توجه به بحران اقتصادی، که انتاریو آسیب بیشتری دیده است، خانواده هایی بسیار نگران این هستند که چگونه آخر هفته غذا بر سر میز خانواده بیاورند. ازسوی دیگر قیمت بنزین افزایش داشته است. از سوی دیگر ، با افزایش قیمت بنزین ، درآمد دولت از محل مالیات ها افزایش یافته است. چرا بخشی از این پول را به مردم بر نمی گردانید؟

کاتلین وین: برنامه انتخاباتی ما منتشر خواهد شد.

سعید: آیا برنامه انتخاباتی محرمانه است؟ (البته روز دوشنبه 4 سپتامبر برابر با روز کارگر، پلاتفرم حزب لیبرال اعلام شد. دو حزب محافظه کار و ان دی پی هرکدام چندین هفته قبل ، برنامه های انتخاباتی شان را اعلام کرده بودند .)

کاتلین وین: نه. در روی جزیئات آن در حال کار کردن هستیم. آنچه که الان جمهوری خواهان در آمریکا در حال انجام دادن هستنند کاهش مالیات ها و قطع خدمات عمومی در نتیجه آن. بهداشت (او هیپ) در انتاریو نیمی از بودجه را به خود اختصاص داده است. مردم می خواهند مالیات بدهند ولی این سیستم را داشته باشند. در دوران لیبرال ها آمار فارغ التحصیلان دبیرستانی از 68 درصد به 81 درصد رسیده است.

سعید:منطقه یورک در 10 سال گذشته ، از نظر رشد جمعیتی در کانادا رتبه اول را داشته است. در10 سال آینده هم یک میلیون جمعیت به یورک اضافه می شود . کامیونیتی ایرانی هم در این منطقه رو به رشد است . ولی اتوبونها و سیستم حمل و نقل شهری آن ضعیف است . طرحی برای پهن کردن اتوبان 400 به شهر « بری « که در آینده قرار است 500 هزار نفر را پذیراباشد،بوده است آیا این طرح اجرا می شود؟ 

کاتلین وین: این طرح در وزارت خانه در حال بررسی هست. ولی در هر حال ما بودیم که بودجه ایجاد خط ساب وی اسپادینا تا شهر وان را اختصاص داده ایم تا سال 2015 ساخته خواهد شد. برای اولین بار ساب وی از خطوط تورنتو می گذرد. برای خط «وی وا» بودجه اضافه تری درنظر گرفته ایم . در مارکهام به حمل ونقل شهری کمک کرده ایم. قرار است که در آینده خط ساب وی «یانگ» ساخته شود.

سعید: ولی بودجه برخی از این طرح ها هنوز تصویب نشده است؟ 

کاتلین وین: برای ساب وی «یانگ» هنوز بودجه ای درنظر گرفته نشده است. ولی یکی از 15 طرح اولویت است.

سعید: چرا از محل افزایش مالیات بر بنزین که در بودجه 2011 دولت هم پیش بینی نشده بوده است ، برای ساخت ساب وی یانگ استفاده نمی کنید. با این کار هم به همه منجمله اقلیتها برای صرف جویی در وقت و هزینه ها کمک کرده اید، هم به محیط زیست کمک کرده اید . داشتن دو ماشین برای اداره خانواده ها در منطقه یورک ضروری است. از سوی دیگر هزینه بنزین ممکن است برخی را از داشتن ماشین محروم کند.

کاتلین وین: دو سنت از محل مالیات بنزین برای توسعه شبکه حمل و نقل شهری اختصاص داده شده بود. شما پیشنهاد می کنید که مبلغ بیشتری به این امر اختصاص داده شود. ما باید روی آن کار کنیم. من خودم متولد ریچموند هیل هستم. درآن دوران، همه خانواده ها ماشین داشتند و کمتر علاقه ای به استفاده از سیستم حمل ونقل شهری بود. خیلی ها افسوس می خورند چرا در آن سالها ، اقدام به بهینه سازی حمل و نقل عمومی نکردند. ما مبلغ 400 میلیون دلار از محل مالیات بنزین برای ترانزیت هزینه می کنیم.

سعید: چه شد که 300 میلیون دلار از محل قرارداد با سامسونگ (ایجاد انرژی سبز) صرفه جویی کردید ،آیا یک تبلیغ انتخاباتی بود؟

کاتلین وین: سامسونگ قرار بود برای انتاریو شغل ایجاد کند ولی به ما اخیرا خبر داد که نمی تواند در زمان مقرر این پروژه را اجرایی کند. ماهم به آنها گفتیم در ازای 427 میلیون دلار ما هم 110 میلیون دلار بیشتر نخواهیم داد. این طرح در حوزه انتخابی من (سلیستیگا) در حدود 500 شغل ایجاد کرده است.

سعید: استعفای ناگهانی دیوید کاپلان از خانواده های با نفوذ لییرال ، نشانه اختلاف در حزب لیبرال نیست؟

کاتلین وین: آنها تصمیمات شخصی هستند. واقعا در قلب و فکر کاندیداها نمی دانیم که چه می گذرد. او به ما گفته است که می خواهد کارهای دیگری را دنبال کند. اما حزب ما یکپارچه است.

سعید: آیا استعفای دیوید کاپلان ( دان ولی شرقی) یک تلافی به فشارهای دالتون مک گینتی برای استعفا دادن در جریان «ای هلث» نبود؟

کاتلین وین: تغییرات در کابینه درهر زمانی انجام می شود. دیوید هم این را بخوبی می داند . امیدوارم که در کار جدیدش موفق بشود.

سعید: تیم هوداک رهبر حزب محافظه کار می خواهد کمیسیون حقوق بشر انتاریو را حذف کند . حذف کمیسیون و طرح آن در دادگا ه فشار زیادی را بر اقلیت های قومی از نظرهزینه های حقوقی وارد خواهد کرد. 

کاتلین وین: خیلی شفاف نیست . این خیلی خطرناک برای همه ما هست. ما نیاز به داشتن کمیسیون و سازمان حل اختلاف آن داریم. تیم هوداک موضع روشنی در موارد زیادی نگرفته است.

سعید: نداشتن موضع گاهاً باعث می شود اشتباه هم نکند. 

کاتلین وین: درست است ولی پیشرفتی هم نخواهد داشت.

سعید: ما در حال حاضر شاهد موج آبی محافظه کاران در انتاریو ( فدرال و شهرداری تورنتو) هستیم ، شما نظر شخصی تان چیست؟ آیا تاثیری در انتخابات جاری استانی خواهد داشت؟

کاتلین وین: معتقدم مردم باید خیلی دقت کنند به آنچه که در سطح فدرال و شهر اتفاق افتاده است. من گوی پیش گویی ندارم. نمی توانم پیش بینی کنم. شرایط بالا و پایین هست. اگر شما به کتابخانه ، بهداشت و آموزش اعتقاد دارید، باید با دقت رای بدهید. اگر به ان دی پی ویا سبز رای بدهید در مناطقی مانند دان ولی غربی که ما نماینده مان را با 800 رای از دست دادیم ( راب اولیفانت با 800 رای بازنده شد )، این رای به ان دی پی نبود بلکه رای اعتراضی بود. مردم باید به این جنبش سیاسی دقت کنند. نباید جریان «تی پارتی» امریکا ، در اینجا تکرار شود.
هارپر می خواهد انتاریو را آبی کند ولی من فکر می کنم اکثریت مردم انتاریو چنین فکر نمی کنند.

سعید: شما درست می گویید ولی چگونه می شود این پیام را بطور ساده به مردم منتقل کرد؟ بسیاری از مردم سیاستمدار نیستند و نمی توانند تحلیل کنند. 

کاتلین وین: اگر شما یک رای دهند ه هستید، اگر یک کاندیدا به در خانه شما می آید باید از موضع آنها در مورد بهداشت ، مهاجرین و دیگر موضوعات سوال کرد. لیبرال ها ، مهدکود ک را قابل دسترس تر کردند . تعداد زیادی دانشجو به دانشگاه ها اضافه کرده اند.

سعید : شما از کامیونیتی ایرانی کانادایی چه توقعی دارید؟ 

کاتلین وین: ما از کامیونیتی چه فردی چه گروهی می خواهیم که در این انتخابات شرکت کنند واز لیبرال ها حمایت کنند. من برای ارزشهای کامیونیتی احترام عمیقی قائل هستم. آموزش یک مسله مهمی است که کامیونیتی شما به آن اهمیت می دهد و حضور در کانادا برای آینده بهتر فرزندانشان هست. یک کامیونیتی با فرهنگ و با هوش هستید.

سعید: من می دانم که تعداد زیادی از ایرانیها از شما بدلیل حمایت همیشگی از کامیونیتی ایرانی کانادایی ، حمایت کرده و می کنند ولی اجازه بدهید که یک انتقاد دوستانه ای از دالتون مک گینتی بکنم . اقای مک گینتی در هیچ یک از مراسم عمومی ایرانی ها ، در بیرون از ساختمان دولت شرکت نکرده است. ساختمان دولت، حوزه دولتی هست . شما در چهارشنبه سوری ها هر ساله شرکت دارید. در مراسم دیگری هم بوده اید. 

کاتلین وین: من با دالتون در مهمانی نوروز در کوینز پارک بودم.

سعید: از نظر سیاسی، حضور در مراسم کامیونیتی با حضور در ساختمان دولتی تفاوت دارد؟ 

کاتلین وین: در مراسم کامیونیتی های مختلفی، دالتون مک گینتی شرکت می کند. ما باید یادآوری کنیم که آنچه که ما انجام می دهیم با نظر وی هست که به عنوان یک تیم انجام می دهیم. من هم عضوی از آن تیم هستم.

سعید: دو هفته قبل جیسون کنی همراه با 3 نماینده مجلس، در یک جلسه با شرکت تعدادی از ایرانی ها ( بنیاد پریا) شرکت کرد. من همین سئوال را در مورد عدم حضور نخست وزیر هارپر در مراسم ایرانی ها، مطرح کردم. جو دان نماینده دان ولی شرقی گفت درست می گویید. نماینده ریجموند هیل هم گفت ما این موضوع را مطرح می کنیم. از نظر سیاسی حضور یک رهبر حزب، و دولت در مراسم کامیونیتی برای یک بار هم که شده است، راه را برای حضور دیگر نمایندگان، باز می کند.

کاتلین وین: می خواهم چیزی را بگویم. حتما این موضوع را با همکاران و نخست وزیر (مک گینتی) مطرح خواهم کرد. صحبت از کمک ها ی دولت فدرال به آن مرکز بوده است در حالی که ما به این طرح کمک مالی کردیم. عملکرد ما موید کارهای ما هست ولی فدرال ها چکی برای کامیونیتی ایرانی ننوشته اند.

سعید : و به همین دلیل هست که ما هیچ گاه کمک لیبرال ها ( 400 هزار دلار ) را بر ای ساخت اولین مرکز ایرانی کانادایی ( پریا ) فراموش نخواهیم کرد. 

کاتلین وین: من می دانم که حضور نخست وزیر (انتاریو) در یک مراسم یک حمایت هست ولی وی باید کل استان را حضور داشته باشد . من پیامت را به وی منتقل خواهم کرد.

سعید: شما می دانید که محافظه کاران با برنامه به اقلیت ها نزدیک شدند و در انتخابات برنده شدند. 

کاتلین وین: آنها چه برای مهاجرین کرده اند؟

سعید: همسایه جنوبی ما، نمونه روشنی از سیاست های محافظه کاران دولتی هست. 

کاتلین وین: ما باید گفتگوی هوشمندانه ای را داشته باشیم. حضور در یک مراسم مهم است ولی سیاست های کلی و توزیع پول بسیار مهم است.

سعید: ولی چگونه می شود به یک شهروند ارشد که نیازهای جدی دارد، عملکرد دولت را توضیح داد؟ 

کاتلین وین: من می توانم جواب بدهم که ما از طرف شما، به کامیونیتی کمک کرده ایم.

سعید: دومین انتقاد دوستانه از مک گینتی. زمانی که سازمان نو آوری ها تاسیس شد، دکتر رضا مریدی بدرستی برای مدیریت این مجموعه انتخاب شد ولی چرا موقعی که این سازمان، وزارت خانه شد، فرد دیگری (گلن موری) بجای اقای مریدی که هم لیبرال خوبی هست و هم از نظر علمی صلاحیت بالایی دارد وزیر شد؟در بعضی مواقع این سوال پیش می آید که دکتر مریدی نماینده ایرانی ها در حزب لیبرال هست یا نماینده حزب در کامیونیتی ایرانی، بدلیل حمایت همه جانبه وی از سیاستهای حزب لیبرال. آیا فکر می کنید در دولت بعدی ، وزراتی برای رضا مرید ی خواهد بود. 

کاتلین وین: کامیونیتی ایرانی خیلی خوشبخت است که رضا مریدی را به عنوان سخنگوی خود دارد. برای اینکه وی خیلی قابل احترام هست. وقتی وی صحبت می کند مردم به وی گوش می کنند . وی فرد باهوشی هست. انتخاب کابینه کار سختی است. انتخاب 25-26 نفر از بین 75 نفر کار آسانی نیست. باید تقسیمات منطقه ای و جوانب دیگر را در نظر بگیرد. من نمیتوانم بجای نخست وزیر استان نظر بدهم.

سعید: خوب به ما بگویید کدام منطقه وزیر دارد، ما دکتر مریدی را در آنجا نامزد کنیم. 

کاتلین وین: ولی من جای نخست وزیر نمی توانم نظر بدهم. رضا مرید ی یک نماینده خوبی است.

سعید: موافقم. 

سعید : آیا شما اگر اکثریت را نیاورید، با ان دی پی ائتلاف خواهید کرد؟ 

کاتلین وین: ما اکثریت را بدست خواهیم آورد. این برنامه ما است.

سعید: خوب در این صورت، شما در دوره بعدی رهبر حزب خواهید بود، پس قول بدهید پست وزارت به رضا مرید ی بدهید. 

کاتلین وین: فعلا باید در انتخابات 6 اکتبر پیروز شویم و به آن فکر کنیم.

سعید: با تشکر مجدد از شما برای وقتتان . آیا پیامی برای کامیونیتی دارید؟ 

کاتلین وین: با تشکر از شما. من ارتباط بسیار نزدیکی با کامیونیتی ایرانی دارم و امیدوارم که در سالهای آینده هم عمیق تر شود.

لینک مصاحبه با کاتلین وینه – وزیر حمل و نقل انتاریو ( لیبرال ) در یو توب
 سلام تورنتو 5 شنبه 8 سپتامبر

هیچ نظری موجود نیست: