Translate

پنجشنبه، فروردین ۰۹، ۱۳۹۷

دور زدن نام ایران در پیام نوروزی سیاستمداران کانادا - فرارسیدن نوروز و بهاران 97 ، نگاهی به سیاسی شدن پیامهای سیاسی کانادایی ها با دور زدن نام ایران و ایرانی ها



فرارسیدن نوروز و بهاران  97   ، نگاهی به سیاسی شدن پیامهای سیاسی کانادایی ها با دور زدن نام ایران و ایرانی ها
نوروز ایرانی یا پرشیا کدامیک  بهتر در کانادا   حقوق و منافع  سیاسی جامعه ایرانی کانادایی را تامین می کند ؟
سعید سلطانپور 
صدای پایت می اید / با نو شدنت /جهان لباس تازه ای می پوشد / و چه زیبا امدی  - بهار- اما سالی که نکوست از بهارش پیداست و در کانادای یخی ، چشم انداز بهار زیبا  به این زودی ها نیست . ضرب المثل های فارسی شکر است و پشت ان تجربه تاریخی ملتی با اقوام مختلف در سرزمینی که قدیم ها پارس خوانده می شد قرار دارد   در  سال 1313 در زمان رضا شاه بنا بدلایل نزدیکی به المانها  و اشاره به قوم اریایی از قدیمی ترین اقوام جهان ، اریایی نامیده شد .  بنابراین  ا ایرانی هایی که در کانادا زندگی می کنند با پاسپورت و شناسنامه ایرانی د ر کشور جدید حضور دارند.
حزب ان دی پی .
تا ساعت 10 :30   سه شنبه شب او ل فرودین 1397 - 20 مارچ 2018 که در حال نوشتن این مطلب هستم هنوز رهبر حزب ان دی پی فدرال جگمیت سینگ و رهبر ان دی پی  انتاریو  خانم اندره هورث پیام تبریک نوروز 97 را نداده اند  این در حالیست که حداقل چند تن از ایرانیها  و نسل جوان ایرانی کانادایی در این حزب مشارکت فعال دارند . چه کسی مسول است . ؟ پویان طبسی نژاد ( نامزد سابق حزب از ویلودیل 2015) فرشاد ازادیان ( شاخه جوانان حزب - چپ ) - سیاوش نجفی مسول ارتباطات حزب در زمان رهبر قبلی توماس مالکر .
البته یک خبر خوب دیگر این بود که  جان هورگان نخست وزیر ان دی پی استان بریتیش کلمبیا امروز را رسما روز نوروز در این استان اعلام کرد . مراسمی هم دو روز پیش در پارلمان برگزار کرد .
حزب محافظه کار
اندره شی یر رهبر حزب محافظه کار کانادا و داگ فورد رهبر حزب محافظه کار انتاریو هیچ کدام تا این لحظه نوشتن مقاله ، بیانیه رسمی برای عید نوروز نداده اند .  در سالهای گذشته یک سال هارپر رهبر سابق حزب یک بار به ایرانیها در تبریک اشاره کرد . بعداز ان به نوروز پارسی ها و دیگر ملل و اقوام اشاره داشت .در مورد محافظه کاران هم باید حضور چند  ایرانی کانادایی در حلقه نزدیک این رهبران احزاب وجود دارند . امین مقصودی دست راست داگ فورد جوان ایرانی هست . همچنین مایکل پارسا   نامزد حزب  فدرال از ریچموندهیل -2015را می توانم نام ببرم  . البته در مهمانی نوروز مایکل پارسا که در سالن لی پارک - ریچموندهیل در جمعه 16 مارچ برگزارشد وی نوروز را تبریک گفت . وی هم مانند جیسون کنی در مهمانی 2017نوروز پریا مسایل سیاسی را در نوروز مطرح می کنند . اندرو شی یر با حمله به تردود در مورد سیاست خارجی ایران ، سعی کرد که از فرصت مهمانی نوروز سو استفاده کند . . هر چند که چندان استقبالی از سخنان گوتاه شیر در این مورد نشد.  برای وی هم در توییتی د رهمان جلسه  نوشتم که  حاضرین در جلسه موافق مایکل پارسا هستند ولی بسیاری مخالف سیاست های حزب محافظه کار در مورد تبعیض علیه ایرانی کانادایی ها هستند . و بهتراست که ایشان مانند رهبران قبلی دچار اشتباه محاسبه و کانال ارتباطی محدود نشوند .
در حالیکه اندرو شی یر عکس  مراسم  نوروز را در توییت خود اعلام کرد ولی بر خلاف وی داگ فورد  به روی سن نرفت و سخنان کوتاهی در پایین تریبون بیان کرد . داگ فورد ولی هیچ کدام از عکسهایش د راین رمراسم را در توییت خود نگذاشت که از نظر سیاسی همه اینها پیام های خاصی دارد . مایکل پارسا در جریان رهبری حزب از رقیب وی خانم کریستین الیوت حمایت کرده بود .
دولت لیبرال جاستین ترودو
ار ماه پیش من پیگیر مسله برگزاری نوروز ترودو در پارلمان بودم زیرا در سالهای 2016 و  2017این مراسم در سالن مجلس  فدرال در اتاوا برگزار شده بود . این مراسم  توسط مجید جوهری ( نماینده لیبرال ریچموندهیل ) - مریم منصف نماینده پیتربورو.    ( منصف متولد مشهدا افغان تبار می باشد که به دروغ محل تولدش را افغانستان اعلام کرده بود . وی  مدتها مورد حمله محافظه کاران شده بود ) و علی احساسی ( ویلودیل - تورنتو ) ترتیب داده شده بود .
ولی امسال خبری از این مراسم نبود که  می توان بر اساس تحلیل سیاسی  ، مبنی براختلافات  بین این  سه نماینده خواند . مطلبی که امیدوارم این نمایندگان ما را و جامعه ایران و افغان کانادایی را تصحیح کنند .
به عنوان روزنامه نگاری که 27 سال است خبرهای روزانه  محلی تا فدرالی کانادا را دنبال می کنم، وقتی چنین مراسمی دنباله دار نمی شود و به عنوان یک سنت در نمیاید ، خبر خوب سیاسی برای جامعه ایرانی کانادایی نیست . به عبارت ساده وزنه جامعه ایرانی بدلیل اختلافات داخلی ، پشت هم زدنهای نمایندگان و بخشی از سیاست بازان سالخورده دهه 60 ،کم شده است .
یکشنبه شب باخبر شدم که مهمانی نوروز امسال لیبرالها و ترودو در تورنتو و در محل موزه اقا خان ( فرقه اسماعیلیه ) برگزارمی شود.  برگزار نشدن نورور ایرانی ها و افغانها در پارلمان اتاوا و انتقال ان به یک موسسه دینی ، هر چند می تواند نقطه قوت  کاناداو ترودو در اقلیت های قومی و مذهبی باشد ولی حضور نمایندگانی از فرقه اسماعیلیه مانند خانم یاسمین رتنسی نماینده دان ولی از حامیان یک گروه خشونت و جنگ طلب ایرانی و شرکت د رمراسم انها در پاریس ، که بدون هماهنگی با رهبر این فرقه نمی تواند متصور شود .  حضور رتنسی  همراه با ترودو در جزیره اختصاصی چند صد مییلون دلاری اقا خان در کریسمس 2017 که بر خلاف اصول اخلاقی رفتار نمایندگان مجلس کانادا تشخیص داده شد ، بیشتر شائبه سیاسی شدن و مذهبی شدن نوروز را که علت ماندگاریش بهار و طبیعت و تکامل هست ، را در ذهن من تقویت می کند . در دنیا ی سیاست هیچ حرکتی اتفاقی نیست .قرار شده است که من را هم به این مراسم دعوت کنند که علیرغم قول های اولیه هنوز ای  میل و دعوت رسمی دریافت نکرده ام که بتوانم از  نزدیک این مراسم را ببنیم و با دست اندرکاران ان گفتگو داشته باشم و علت انتخاب ترودو برای نوروز در فرقه مذهبی اسماعیلیه که نوروز را جشن می گیرند بشنوم.البته ترودو روز سه شنبه صبح پیام کتبی برای نوروز داد و د ران به پارسی ها ( پرشین ) افغانها -کردها - بهایی ها - اسیای مرکزی و اسماعیله تبریک گفت . تروود درعصر روز اول فروردین هم ویدئویی با همین مضمون منتشر کرد که در توییت وی منتشر شد . . 
اما خانم کاتلین وین رهبر حزب لیبرال انتاریو و نخست وزیر انتاریو پیام ویدیویی در ساعت 9:05 دقیقه سه شنبه شب اول فروردین یعنی 8 ساعت بعداز عید نوروز در توئیتر خودش منتشر کرد  و نوروز را به ایرانیها تبریک گفت.
بالطبع د ر کبک هم هنوز رهبر حزب لیبرال اقای فیلیپ کوئیار هنوز متنی در مورد نوروز نداده است که دران به ایرانی ها اشاره کرده باشد .
حضور 10 هزار ایرانی در مونترال و حضور یک نماینده مجلس دکتر امیر خدیر، چیزی نیست که انها از امدن بهار و نوروز باستانی بی خبر مانده باشند
در تورنتو شهردار محافظه کارجان توری روز سه شنبه صبح پیام تبریک نوروز به ایرانی ها را د رتوییت خود پست کرد .
سوالی که هر ذهن ایرانی را باید مشغول کند این است که چرا 300 هزار ایرانی با هزاران عضو تحصیلکرده و صاحبان مشاغل موفق و نمایندگان مجلس ، د رمورد یک امر ساده تبریک نوروز و بهاران ، با چنین نابسامانی روبر و هستیم .
براستی اگر ما مانند جامعه ی400 هزار نفری یهودیان کانادا - جامعه سیک های هندی و چینی ها و اسماعیلیه حقوق و منافع خودمان را تشخیض داده بودیم ، دیگر بعداز 30 سال مهاجرت  کانادا ،نباید در حسرت بدیهیات بودیم .
من نمی خواهم در این مقاله ان هم در مسله نوروز که پیام وحدت و تکاملی دراد وارد مسایل جزئی تر و  عملکردبرخی از نمایندگان سیاسی که باعث تفرقه و کم اعتباری جامعه ایرانی شده اند ، بشوم ،   اعتبار یک جامعه به تک تک افراد خو د ان جامعه برمی گردد .  تجربه ای که من اموخته ام این است که بهره برداری سیاسی از مراسم فرهنگی و سنتی در دراز مدت به ضد خودش تبدیل شده است .  دلیل ماندگاری نوروز طبیعی بودن و چرخش طبیعی روزگار و فصل ها هست .   
هیچ حکومتی نتوانسته است جلوی امدن بهار را بگیرد ، اگر حرفی درست باشد و حق باشد ، راه خودش را در بین قلبها و مغزها انهم در دوران اینترنت و عصر رسانه های فضای مچازی می یابد . از نظر اخلاقی درست نیست نظریات فردی و یا حزبی  و گروهی را بجای فرهنگ یک ملت به کاناداییها غالب کنبم . نباید فرهنگ من دراوردی به کانادایی ها عرضه کنییم . بطور مثال خانم گیل حانسون در سی بی سی ونکوور گزارشی از مراسم نورروز تهیه کرده بود . و د ران از قول یک اقایی که مدیر نهاد نام ایرانی کانادایی دارد ، نوشته بود چلو کباب جزو  رسمی غذاهای شب عید هست . 
Gail Johnson 
یا خانمی در سالهای 2000 در روزنامه لیبرال ریچموندهیل از نوروز به این عنوان یاد شده بود که عید فرقه مذهبی ویژه ای است . یا در برخی از مراسم نوروز برخی از نمایندگان سیاسی کانادا ، خواهان تحریم ها و یا تغییر حکومت در ایران می شوند .  مسلما ازادی بیان در کانادا بسیار زیبا و ستودنی هست ولی ایا می شود نظرات خودمان را به عنوان فرهنگ و نظرات غالب جامعه ایرانی به کانادایی ها معرفی کنیم .
یک نکته را نباید فراموش کرد اینکه ما ایرانیها گذشته کهنی داریم این ضرروتا به معنای فرهنگ داشتن در سال 97 نیست . ما یک تاریخ کهن داریم .  تاریخ با تمدن و فرهنگ ضرروتا  همواره یکسو نبوده است . اگر هرسه تاریخ و تمدن و فرهنگ سه هزار ساله را داشتیم که بالطبع وضعیت سیاسی بهتری در کانادا داشتیم .
وقتی سیاستمداران کانادا در مورد نوروز و یا برگزاری ان در زمان مناسب ( بین دو هفته اول تا 13 فروردین هرسال ) تفسیر های مختلف دارند ، می توان به اوج اختلاف و تشتت سیاسی  د رمورد مسله سیاسی ایران و ایرانیها مانند تجدید رابطه وتحریم ها پی برد .  چون کمتر صدای مشخص و منطقی  سیستم منسجم سیاسی کانادایی از جامعه ایرانی بیرون امده است .  نمایندگان ایرانی تبار نقش مهمی دارند . قرار نیست همه مانند هم فکر کنند ولی بایدفضا ی گفت و گو بین جامعه ایرانی کانادایی فعال تر و بازتر شود . امری که جدی گرفته نشد. ایا تاریخ قضاوت خوبی از نقش فعالین و نمایندگان سیاسی تبار ایرانی در کانادا خواهد داشت .پاسخ به تاریخ کار ساده ای نیست  .  مردم و ایندگان براساس قضاوت تاریخی ، بر گذشته جامعه ایرانی کانادایی نظر خواهند داد .  برای این جامعه ، برای نسل جوان ، برای نسل سالمند چه کرده ایم . اینجا که ازادی بیان هست ،پس چرا نتوانستیم از ان درست برای اموزش و مشارکت کیفی جامعه ایرانی استفاده کنیم..
پیچ تاریخی مهمی در سال 97 -2018 در کانادا در برابر جامعه ایرانی هست که امیدوارم با پشتکاری و مطالعه و همت اکثریتی از ان بسلامت و عزت عبور کنیم .  هیچ حزب و سیاستمداری به جامعه متفرق بها نمی دهد . هر کسی که بیشتر مسولیت دارد ، از نظر اخلاقی تاریخی ، پاسخگوتر خواهد بود . فرصت سوزی نکنید .

بهار یخ زده مان  ، با امید مان ، بهار می شود . نشاط بهاریمان د ر جامعه مان  جاری می شود . امید مان را پائیز نکنید .       




 

هیچ نظری موجود نیست: