Translate

جمعه، خرداد ۰۴، ۱۳۸۶

اخراج مهاجران افغانی کار انساندوستانه ای نیست

ديوارها پر از يادگاري آنهايي است كه گران مي‌روند، اما نبايد ارزان برگردند!
گزارش خبرنگار ايسنا از مرز دوغارون و اردوگاه سفيدسنگ
به طور ميانگين روزانه بيش از 53 دستگاه اتوبوس حدود 2300 افغان غيرمجاز را از مرز خارج و تحويل نمايندگان كميسارياي عالي سازمان ملل و دولت افغانستان مي‌دهند.
مربي مين رو بروي او و دخترش و زنان ديگر مي‌ايستد و شروع مي‌كند: اين مين، پنكه‌اي است، اين يكي، مين قيچي!
در بيشتر شهرهايي كه شما به ‌آنها برمي‌گرديد ، درست در نقاطي كه احساس ترس نداريد، اين مين‌ها خفته‌اند!
مربي فيلمي را به نمايش مي‌گذارد كه در آن كودكان براي بازي به نقاطي دور از حضور پدر و مادر مي‌روند و بعد مينها منفجر مي‌شوند! بعد هم كودكاني را بدون دست و پا نشان مي‌دهد.
او در پاسخ به سوال ايسنا مي‌گويد: بيشتر مينهاي افغانستان از زمان جنگهاي داخلي و حضور روسيه در اين كشور برجاي مانده‌اند و طبق آمار سازمان ملل در حال حاضر بيش از 10 ميليون مين خنثي‌نشده در افغانستان است.
يكي ديگر از چند صندلي عقب‌تر مي‌گويد: من 800 هزار تومان از صاحب كارمان پول مي‌خواستم، اما فرصت نداشتم پولم را بگيرم، خانم پولم را مي‌خواهم!
اما مسؤول اردوگاه كه آماده پاسخ گفتن است با جديت اشاره مي‌كند كه بيشترشان دروغ مي‌گويند. باور نكنيد!
$$$$$$$
با سلام و تشکر از پوشش خبری در مورد مهاجرین افغان
دیدگاه ایسنا در مورد اخراج مهاجران افغان حقوق بشری نیست.دوستان فراموش کرده اند یکی از دلایل اصلی که جمهوری اسلامی توانست در جنگ 8 ساله اقتصاد خود را نگهدارد وجود زحمات این نیروها ی ارازن قیمت بود که کارهائی را کردند که هیچ ایرانی در ایران انجام نمی دهد و یا کمتر انجام می دهدکسانی که سالیان دراز هست که درایران هستند و مرتکب قانون شکنی نشده اند بایتسی حق اقامت را داشته باشند.همانگونه که مهاجرین ایرانی در کشور های دموکراتیک نظیر کاناداو امریکا و اروپا مانند دیگر مهاجران اقتصادی و سیاسی خواهان برخورد انسانی به اقامت خودشان هستند.کسانی که در ایران متولد شد ه اند بایستی حق شهروندی ایران را داشته باشند.
بایستی نگاه انساند وستانه تر نسبت به مهاجران داشت و مردم را آموزش داد نه اینکه افغانها را عامل مشکلات اقتصادی ایران قلمداد کرد.
مشکل بزرگی که اکنون در کنگره امریکا در مورد مهاجران مکزیکی وجود دارد و قرار است که یک نوع اقامت به میلیونها مهاجر غیر قانونی بدهند.اگر مهاجران مکزیکی نبودند ایرانیان کالیفرنیا نمی توانستند از زندگی بالای رفاهی بر خوردار باشند و بطور کلی قیمت سبزیجات و میوه در امریکا و کانادا چندین برابر قیمت خواهدشد.
مهاجران کارهائی را می کنند که هیچ امریکائی نمی کند.
در کانادا هم کارگران فصلی را از دریای کارائیب می اورند تا با حداقل ساعت کار کنند و دست راستی های حاکم از دادن ویزای دائمی به انان خودداری می کنند.
نگاه انسانی تر و جهانی تر به پدیده مهاجرت اقتصادی داشته باشیم.
سعید سلطانپور

هیچ نظری موجود نیست: