Translate

جمعه، مهر ۰۵، ۱۳۸۷

چرا سازمان ملل متحده در پروژه رشد جوامع انسانی از علی ابن ابی طالب نام میبرد؟


شاید بسیاری از افراد غیر شیعه و یا غیر مذهبی علت معروفیت امام شیعیان، علی ابن ابی طالب، به نماد عدالت، و همچنین علت محبوبیت او را پس از گذشت 1400 سال از مرگ او نزد شیعیان و حتی غیر شیعیان (نظیر مولانا رومی که ظاهرآ اهل تسنن بود، و یا جرج جرداک مسیحی) درک نکنند. شاید خیلی ها هم ندانند که سازمان ملل متحد در گزارش رشد جوامع انسانی سال 2002 خود با اقدامی غیر مترقبه سخنان یکی از رهبران ادیان یعنی امام علی ابن ابیطالب را در کنار الگوهای حکومتی عادلانه ذکر می کند که در آنها حکومت در جهت تقویت و توانا سازی اقشار فقیر و جامعه ای مدنی قدم بر میدارد.
در این سالگرد شهادت این امام شیعیان جهت روشن کردن علت اینکه چرا بسیاری وی را نماد جهانی عدالت می دانند، چندین سخن آن شخصیت را، از جمله بعضی را که در گزارش سازمان ملل درج شده اند، نقل میکنیم تا خود فلسفه حکومتی وی را با حکومتهای دیگر 1400 سال پیش (و یا قبل و بعد از آن) مقایسه کنید و ببینید که آیا مریدان ایشان و سازمان ملل درست قضاوت کرده اند یا نه؟

- (حاکمان قبل از وی) همانند شتر پر خور و شكم برآمده همى‏جز جمع‏آورى و خوردن بيت المال (مالیات مردم) نداشتند …… ،آنها همچون شتران گرسنه‏اى كه بهاران به علف‏زار بيفتند … با ولع عجيبى‏گياهان را ببلعند،براى خوردن اموال مردم دست از آستين برآوردند.
- اگر نبود عهد و مسئوليتى كه خداوند از علماء و دانشمندان (هر جامعه) گرفته كه در برابر شكمخوارى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان سكوت نكنند، من‏مهار شتر خلافت را رها مى‏ساختم و از آن صرف نظر مى‏نمودم.
- (در نامه وی ‏به ‏«اشعث‏بن قيس‏» فرماندار آذربايجان): فرماندارى براى تو وسيله آب و نان نيست، بلكه امانتى است كه در گردنت تونيز بايد مطيع ما فوق باشى. درباره رعيت‏حق ندارى استبداد بخرج دهى! در مورد بيت المال بهيچ‏كارى جز با احتياط و اطمينان اقدام مكن! اموال خدا در اختيار تو است، و تويكى از خزانه‏داران او هستی.
- (در نامه وی به‏«عبد الله ابن عباس‏» فرماندار بصره): بدان‏«بصره‏» (امروز) جايگاه ابليس است و محل كشت زار فتنه، با اهل‏آن با نيكى رفتار كن، و گره وحشت و ترس از حكومت را از قلوبشان بگشاى (تا به‏راه آيند و احساس امنيت كنند). بدرفتارى تو با«بنى تميم‏»و خشونتت‏با آنها را به من گزارش داده‏اند،طائفه ‏«بنى تميم‏» همانها هستند كه هر گاه مردى نيرومند از دست داده‏اند،نيرومندديگرى در ميانشان چشم گشوده است (ایکاش جرج بوش قبل از حمله به بصره نهج البلاغه را می خواند!)
- (در نامه ای به ‏«زياد بن ابيه‏» جانشين فرماندار «بصره‏»): صادقانه به خداوند،سوگند ياد مى‏كنم اگر گزارش رسد كه از غنائم و بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت‏برداشته‏اى، آنچنان بر تو سخت‏بگيرم كه‏در زندگى كم‏بهره و بى‏نوا و حقير و ضعيف شوى و السلام
- در وصیت به فرزندان خویش: (فقط از یاد نبرید که همواره) دشمنی یرای ظالم و یاوری برای مظلوم باشید.
- آنکه خود را حاکم مردم میداند باید قبل از تعلیم مردم به تعلیم خود بپردازد تا به جای حرف در عمل برای مردم الگوی خوبی باشد (در گزارش سازمان ملل).
- (بعنوان یک حاکم) دغدغه اصلیت باید رشد سرزمینت باشد و نه جمع آوری مالیات چرا که مالیات پس از رشد افزون گردد ولی مالیات بدون رشد سرزمین و مردم را نابود می سازد (در گزارش سازمان ملل).
- در رفع مشکلات کشوری از درایت و مشورت متخصصین و از درستکاری (و حسن نیت) مردم استفاده کن (در گزارش سازمان ملل).
- (فرمانداران) درستکار (و رستگار) آنانند که سخنانشان راست و بی پیرایه، ظاهرشان بی تکبر، مسیرشان معتدل (و بی افراط و تفریط) و فعالیتشان (و پشتکارشان) بسیار است و از شکست سرخورده نمی شوند.
- از میانتان کسی را برای قضاوت (و اجرای عدالت اجتماعی) انتخاب کنید که بزودی نا امید نشود، خصومتها بر (رای) او اثری نکنند، بر اشتباه و خطایش اصرار نکند، بمجرد یافتن حقیقت آنرا پیگیری کند، قلبش طمع را نشناسد، با توضیحات کم (و ناکامل) راضی نشود، بهنگام شبهه سازی از همه مصصمتر و صبورتر (به کشف حقیقت) باشد، و تملق و وسوسه بر او هیچ اثری نگذارند؛ و این خصوصیات را کمتر کسی دارند. (در گزارش سازمان ملل).

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقا مرا ببخش به اینترنت مدتی دسترسی نداشتم این کامنت دانی رو هم قدری ساده تر کنید!!!!!!!؟؟؟
:}