Translate

شنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۷

گزارشی کوتاه از اعتصاب دانشگاه یورک در مجلس انتاریو

http://www.youtube.com/watch?v=Q8Pv2x6fIi0&feature=channel_page

مطلبی در این زمینه در شهروند این هفته چاپ شده است
به سخره گرفتن دموکراسی
سعید سلطانپور
چهارشنبه, 09 بهمن 1387
مسخره کردن دموکراسی توسط دولت و اتحادیه در دانشگاه یورک

شماره 1214 ـ پنجشنبه 29 ژانویه 2009


اثرات منفی اعتصاب بر جامعه ایرانی



در حدود 5000 دانشجوی ایرانی در دانشگاه یورک مشغول تحصیل هستند. به دلیل اهمیت آن برای جامعه ایرانی و اثرات منفی اعتصاب در روند شکل گیری جامعه ما به عنوان یک اقلیت، تلاشهایی برای انتقال نگرانی جامعه به سیاستمداران صورت می گرفت.

این اعتصاب و ادامه آن تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر دانشجویان و خانواده هایشان به طور مستقیم و نیز غیرمستقیم بر کل جامعه ایرانی کانادائی انتاریو دارد.

هرگونه به تعویق افتادن فارغ التحصیلی و یا عقب افتادن ترم های تحصیلی اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی بر روی اقلیتها منجمله جامعه ی ما دارد.

در صورت لغو دوره درسی، اگر برای هر دانشجو یک ترم را معادل یک روز محاسبه کنیم، جامعه ایرانی رقمی بیش از 10 سال از نظر علمی عقب خواهد افتاد.



بسیاری از دانشجویان ایرانی تبار با وام های دولتی (اوسپ) هزینه تحصیل خود را می پردازند. تعویق ترم به معنی بدهی بیشتر برای بسیاری از این دانشجویان است. از سوی دیگر جهت جبران ترم های تعطیل شده، قرار است که در تابستان نیز کلاس ها برقرار باشد که این امر باعث می شود بسیاری از این دانشجویان امکان کار در تابستان را از دست بدهند، که برای آنها امری ضروری ست چرا که عده زیادی کمک هزینه تحصیلی خودشان را از این راه به دست می آورند. چه بسا که برخی از شاگردان با استعداد به دلیل ضعف بنیه مالی و افزایش بدهی ها عملا مجبور به ترک تحصیل موقت و یا دائم شوند.

بدهی بیشتر هر دانشجوی ایرانی به معنی بدهکاری بیشتر جامعه ایرانی در انتاریو و به مفهوم بازپرداخت دیرتر خواهد بود. به همین دلیل هم اگر شهریه و هزینه درسی هر دانشجو در یک ترم را 5 هزار دلار در نظر بگیریم نه تنها دانشجویان به صورت انفرادی در دوران تحصیلی خود بدهکارتر می شوند، بلکه جامعه ما حداقل 25 میلیون دلار بدهکارتر می شود که باعث خواهد شد که این گروه دیرتر بتوانند به جامعه خود بازپرداخت کنند.

دانشجویان اقلیت باید سخت تر و بیشتر از دانشجویان سفیدپوست تلاش کنند تا بتوانند شغل مناسب و درخور تحصیلاتشان پیدا کنند.

میزان عقب افتادن علمی کل جامعه انتاریو و کانادا هم خود قابل بررسی است، هر چند اثرات تخریبی جدی درازمدت ندارد.



مصاحبه با نماینده مجلس



در تاریخ 23 دسامبر با پیتر شرمن (نماینده محافظه کار از تورن هیل) که مسئولیت اعتصاب را به عهده گرفته بود، در بحبوحه تعطیلات کریسمس مصاحبه ای انجام دادیم. این در حالی بود که در تماس با دفتر جیم موری، وزیر علوم و دانشگاه ها، با جواب سر بالای مسئول دفتر که مدعی بود دولت در امور کاری دخالت نمی کند، روبرو شدیم.

بی مسئولیتی دولت مک گینتی و مدیران دانشگاه یورک

موضع احزاب

مصاحبه با کمیساریای حقوق بشر انتاریو


مرز بین حقوق فردی و جمعی در دموکراسی

نقش اتحادیه


متن کامل را در شهروند بخوانید

هیچ نظری موجود نیست: