Translate

چهارشنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۰

اخلاق در پرونده خاوری- مصاحبه با پل دوار -نماینده ان دی پی


مصاحبه سعید سلطانپور با پل دوار –نماینده  اپوزیسیون رسمی  مجلس کانادا در مورد محمود رضا خاوری

پل دوار- منقد امورخارجه دولت از حزب سوسیال دمکرات ان دی پی

روز سه شنبه صبح اکتبر 18 ، کله سحر ، رفتم سراغ حمید دباغیان  ، خلف نعیمی هم با ماشین خودش آمد ، وسایل فیلم برداری و عکاسی را سوار کردیم و از اتوبان 401 ، عازم اتاوا شدیم ، 450 کیلومتر باید رانند گی می کردیم.   مصاحبه ما  با پل دوار نماینده حزب  سوسیال دمکرات " ان دی پی " ساعت 1:30 بود  که با تاخیر چند روزه توسط کیاوش نجقی گذاشته شده بود . قصدمان بود که نظر دیگر احزاب را هم داشته باشیم  . برای لیبرال ها از طریق مسول اقلیت های قومی ، و برای حزب دولت ، از طریق مایکل ، پیام فرستاده بود م.

هوا ی پاییزی بسیار خوبی بود. تا زمان مصاحبه وقت داشتیم . رفتیم  میدان  اصلی شهر ، در پارکش  تعدادی چادر زده شده بود . روز چهارم جنیش ضد سرمایه داری بود .  چند تا جوان هم ایستاده بودند و با رد کردن یک چوب بستنی ، ایستاده صحبت می کردند . یک جوانی بود با پیراهن آرم اتحاد جماهیر شوروی که صحبت از مجمع عمومی می کرد و بعدهم زنی میانسال از سرخپوستان کانادا در مورد شرایط سخت کودکان ، وضعیت تحصیل و امار خودکشی انان گفت و در این میان گریه امانش نداد. از ما هم خواستند که صحبت کنیم . با توجه به تجارب گرانبهای سیاسی در انقلاب 57 و بعد از ان ، و نتایج آن بهتر دیدیم که تنها با تشکر از فعالیت این جوانان که همگی سفید پوست بودند ، مشکلات راه را و عدم همراهی مهاجرین با انان  که رمز موفقیت هر جنبش اجتماعی در کانادا هست ، را بیاد انان نیاوریم . جوش و خروش انان ، ادم را به فضای 57 تا سال 60 دم دانشگاه تهران می انداخت.   صحبت می کردیم که پلیسی در مراسم حضور ندارد که بعد ا زمدتی سر وکله 3 دوچرخه سوار پلیس پیدا شد .وبه یکی از این بی خانمان ها با خنده و شوخی یک برگ جریمه بخاطر تردد غیر قانونی در مکانی که قرار نبوده ،برود ، دادند .  ان بی خانمان هم ، برگ جریمه را گرفت و چیزی جواب نداد.


 چند  تا عکس انداحتیم و به  به سمت پارلمان اتاوا که چند صد متری انورتر بود ، رفتیم.

بعداز بازرسی امنیتی ، به محل اطلاعات مجلس رفتییم . نگهبان با احترام ، کارت شناسایی خواست و با مشقت اسمهای جهان سومی ما رابرای مخاطب خواند ،بعد از مدتی خانمی از دفتر ر پل دوار گفت که اشتباهی شده و مصاحبه ساعت 3:30 انجام خواهد شد و از این بابت عذر خواهی کرد. به داخل پارلمان رفتیم و از بالکن شاهد پرسش و پاسخ نماینده " ویندزور" از ان دی پی با وزیر صنایع در مورد لایحه قانون " حق تالیف " شدیم . . تنها چند نماینده در مجلس بودند و بقیه صندلیها خالی بود .
 نمایش اصلی از ساعت 2 تا 3:30 شروع می شود که پرسش و پاسخ ها انجام می شود و از تلویزیون هم مستقیم پخش می شود. یک مرتبه ، برایان ویلفرت نماینده با سابقه لیبرال ها به من گفت این قسمت بیشتر " شو " هست تصمیات اصلی را باید در جلسات مهم اقتصادی جهانی و سیاسی دنبال کرد.

 سالن مجلس مانند مجلس عوام انگلیس هست . صندلیهای شق و رق که نشستن را برای ساعات طولانی ، سخت می کند .  جون می دادبرای چرت زدن ، که این صندلیهای کشیده ، اجازه نمی داد.
مجبور شدیم بعد از مدتی بیرون برویم . ساندویچی را خوردیم که خلف تهیه اش کرده بود و در  ماشین هم  استراحتی کردیم . ساعت 3 دوباره برگشتیم .

روز از نو روزی ا ز نو – بازرسی امنیتی – همان نگهبانی که دفعه قبل هم درمورد سه پایه دوربین سوال داشت که چه کسی اجازه داده است  که اینرا بیاورید ، یواشکی سفارش ما را به مسولین بازرسی کرد . این در حالی بود که رسانه های دیگر غیر اقلیتی که در انجا تردد دارند ، با وسایلشان براحتی تردد می کردند . البته اشکال را باید در نداشتن استراتژی و امکانات مالی رسانه ها ی اقلیتی دانست . حضور رسانه ها ی اقلیت د راتاوا ، می تواند نقش مهمی در اطلاع رسانی به کامیونیتی و دولت و نمایندگان ایفا کند که تا تحقق ان ، فعلا چشم اندازی را نمی بینم.
 اینرا برای این گفتم که حمید که ساک های دوربین را در این مدت بر دوش می کشید ، گفت این نمایند ه ما را می شناسد ؟
گفتم ، به دور وبرت نگاه کن – حمید نگاه کرد . گفتم ببین تقریبا همه سیاستمداران و دستگاه های دولتی ، سفید پوست هستند اگر نماینده ای هم سفید نیست ، مشاوران و همراهانش سفید هستند . اکثرمقامات اداری هم فرانسه صحبت می کنند و پس تنها ما ، اقلیت هستیم ، ما را پیدا می کنند .

چند دقیقه بعد دیدیم پل دوار با سرعت به طرف ما می آید .

از انجا که اجازه عکاسی داخل پارلمان را نداشتیم ، ترجیح دادیم در بیرون در فضا ی ازاد ، گفت و گور ا انجا م بدهیم که با پیشنهاد پل دوار ، به بیرون رفتیم و دوبار بازرسی ، عملا بیهود ه بود . در این میان ، کستاس منگاکیس ، نماینده ریچموند از حزب دولت را دیدم ، تعجب کرد ، گفتم در ارتباط با پرونده خاوری امده ایم .
سفر 900 کیلومتری ( رفت و برگشت ) برای منافع  کامیونیتی ما ،  سخت نیست. به وی گفتم که ما به حزب محافظه کار برای مصاحبه اطلاع داده ایم که خبر ی نشده است . وی اظهار بی اطلاعی کرد .

مصاحبه با پل دوار


پل دوار نماینده حزب ان دی پی از منطقه اتاوای مرکزی است که دومین بار است به مجلس راه می یابد . مادر وی ، جند سالی را شهردار تورنتو بوده است و با سیاست در پایتخت غریبه نیست . وی تا چند روز قبل مسول انتقاد وزارت امورخارجه بود ( وزیر سایه ) ولی بدلیل نامزدی در رهبری حزب ا ن دی پی ، از سمت خود همراه با دیگر کاندید کنار گذاشته شد.

از پل دوار بخاطر وقت مصاحبه تشکر کردم . و با طرح سوال که اینجا هوا افتابی و گرم است ، داخل پارلمان ،هوای سیاست  چطور است ؟
پل دوار گفت : داخل خیلی جالب است ، سوال ها همیشه وجوددارد ولی همیشه پاسخ وجود ندارد /

به پل دوار گفتم ، ما هم برای همین سوالها ی کامیونتی  در مورد پرونده اقای خاوری که تا کنون از طرف دولت کانادا ، پاسخ نداشته ایم، به اینجا امده ایم

                       
سعید سلطانپور: لطفا  نظر تان در مورد پروند ه آقای خاوری را با توجه به اینکه دولت کانادا هنوز بعد از گذشت 23 روز ،هنوز هیچ موضعی نگرفته است ، بیان کنید. عدم موضع گیری شفاف ، تردیدهایی را در بین کامیونیتی ایرانی کانادایی در مورد دولت، ایجاد خواهد کرد.   
پل دوار: من  بیانیه ای را که د ران خواستار رسیدگی به وضعیت شهروندی خاوری شده است را خوانده ام و معتقدم حداقل کاری که دولت می کند این است که در این مورد تحقیق کند . مورد فعالیت های  اقای خاوری شک بر انگیز است . بنظر می اید ایشان هم در ان واحد در کانادا برای تکمیل مدت زمان لازم برای شهروندی بوده است و همزمان در تهران درراس یک بانک بوده است . به همین دلیل ، دولت باید تحقیق انجام بدهد. ما پاسخ دولت را به نامه کانادایی ها می خواهیم .

سعید سلطانپور: بنظرمی اید یک خلا در سیستم بانکی کانادا هست ، وقتی که کسی نمی تواند 100 دلاربرای خانواده اش در ایران و یا کانادا از طریق بانکها حواله کند ، همزمان از کانالهای دیگر صدها هزار و بلکه میلیونها دلار پول در زیر چشم " برادران بزرگتر " وارد کانادا می شود  ؟شما این دوگانگی را چگونه می بینید ؟

پل دوار:این مسله ای است که ما سالهاست انرا دنبال می کنیم .
د رموارد ی که افراد عادی نمی توانند کمک مالی به بستگان خود که به این کمکها  وابسته هستند ، از طریق بانکها انجام بدهند ،کسانی که    وابسته به دولتها یی  که زیر سوال هستند ، پول را   ازادانه  نقل و انتقال می کنند         و کسی انرا کنترل نمی کند . بنظر من این نا عادلانه هست .دولت کانادا باید این موارد بخصوص این پرونده را تحقیق کند .  چطور یک بانکدار در چنین سطحی  می تواند د رکانادا ، فعالیت تجاری داشته باشد و در کانادا  حضور داشته باشد .. موضوعی که باید همه کانادایی ها نگران ان باشند ، این است که ما ، چه مقدار از سرمایه گذاری این افراد در کانادا می دانیم ؟  
ما  چه مقدار از پولهای این افراد را می دانیم .  ما  در موردرژیم  قذافی تازه متوجه شده ایم که در کانادا  اموال و سرمایه دار د . ما باید این را جدی بگیریم . این یک سوال مهم برای همه هست  چگونه این افراد می توانند سرمایه گذاری کنند بدون اینکه دولت از ان باخبرباشد ؟ این یک سوال مهم برای ما هست و برای همه نیز باید باشد.



سعید سلطانپور: کانادا ، بهشت پناهندگانی است که در کشورهای غیر دموکراتیک ، تحت تعقیب هستند ،  ولی در عین حال شاهد هستیم که افرادی در رده های بالا  از همان کشورهای غیر دموکرات ، با  صد هزارو 50 هزار  دلار سرمایه گذاری ، مهاجرت کانادا را به دست می اورند . این عادلانه نیست .
چگونه می شود از تکرار چنین روندی در اینده جلوگیر ی کرد . ؟

پل دوار: ما باید نظارت بهتری داشته باشیم . باید در مورد پولهایی که وارد این کشور می شوند دقت بیشتری بکنیم.. همانگونه که در مورد پولهای ارسال شده نیز ، دقت می کند .  کانادا باید درحوزه بانکی و مستغلات نظارت بیشتری داشته باشد .  این وظیفه اداره مالیات کانادا هست .
متاسفانه برخی از افرادی که با رژیمهای غیر دموکراتیک و یا فاسد ارتباط دارند ، در حال  سرمایه گذاری در کانادا هستند  .به عنوان یک کانادایی باید پرسید ،  کجای کار ما ، اشکال دارد ؟ ، باید مطمئن شویم  پولی از کشورهای فوق وارد کانادا نشود .




سعید سلطانپور: بنظر می اید ، اقای خاوری در حالیکه باید  1059 روز رابرای حد نصاب شهروندی کانادا، در این کشور اقامت داشته است ، در عین حال ، مدیر بانک سپه هم بوده است . یک مدیر عالیرتبه درستکار ، نمی تواند در ان واحد در هر دو کشور باشد بنظر می اید اقای خاوری  به یکی از کشورهایی که تابعیت انرا دارد ،  (ایران و کانادا ) دروغ گفته است . که
از نظر اخلاقی ، شهروندی خوبی برای یکی از این دو کشور نمی تواند باشد . البته به دولت ایران ، اعتماد چندانی برای شفاف سازی در این مورد نیست ولی کامیونیتی ما، چگونه می تواند مطمئن شود که دولت کانادا ، به عمق این پرونده می پردازد ؟   ایا هیج مقامی از سفارت کانادا و یا مقامات امنیتی و اداری در جریان مهاجرت و شهروندی ایشان ، نبوده اند ؟ ایا کسی چشمش را نبسته است ؟

پل دوار: تنها در یک صورت می شود در دو جا همزمان حضور داشت که اقای خاوری ، همزاد ( کلن ) شده باشد.  این باید تحقیق شود،زمانی که ایشان در اینجا بود ه است و یا در ایران بوده است . راهکار برای تحقیق در این مورد وچوددارد.
دوما :  این خیلی مسئله مهمی است . اگر کسا نی که د ربالاترین رده های مالی کشوری مانند ایران  هستند که تحریم های بانکی شدیدی علیه انها هست ،  پس چگونه  به چنین اشخاصی اجازه ورود داده شده است ، که از ازادی ها ی فردی و اجتماعی یک کانادایی  بهره مند شود.

سعید سلطانپور: سالهای بسیار دور ،مصاحبه امنیتی،  در سفارت کانادا  داشتم .  با افسر امنیتی کانادا در مورد کندی صدور ویزا ی فعالین سیاسی با توجه به نا امنی برای پناهندگان در ترکیه  انتقاد کردم .  وی با عصبانیت گفت ما می خواهیم مطمئن شویم که شما ( ها ) در کانادا علیه پرزیدنت خامنه ای ( ان زمان ،اقای خامنه ای  ریئس جمهور و اقای برایان مالرونی نخست وزیر محافظه کارکانادا بود)  تظاهرات نمی کنید .
با توجه به ان سختگیر ی ها ،  حضور اقای خاوری ها ، سوالات جدی در مورد شفاف بودن دولت کانادا ، ایجاد می کند.

پل دوار:باید سیاست یکنواختی را داشت . مقامات می خواهند مطمئن شوند که مهاجرین ، اصول وقوانین ارزشی کانادا را رعایت کنند. از سوی دیگر سوال این است که   ایا این اقا که قسم شهروندی کانادا را خورد ه است ، یا ارزشها را  پذیرفته است ؟  آیا مدیریت عاملی یک بانک بزرگ در چنان سیستمی با قسم شهروندی کانادا  ، مغایرت ندارد ؟
در مورد مسله امنیتی ، انها می خواهند مطمتن شوند که عقاید بخصوصی که با قوانین و اصول کانادا مغایرت دارد وارد این کشور نشود، در حالیکه به عقاید افراد هم احترام گذاشته می شود.
بنظر می اید یک عدم هماهنگی و یکنواختی در بررسی سوابق مهاجرین وجود دارد .


سعید سلطانپور: اقتصاد کانادا ، در مقایسه باکشورهای خاورمیانه و آسیا ، بسیار سالم تر هست ، پولهایی که از طریق سرمایه های نامشروع وارد کانادا می شود ، سلامت اقتصادی کاناد ا را الوده می کند . نماینده محافظه کاران به من گفت ، ما در مورد خاوری کاری نمی توانیم انجام بدهیم ، سوال من این است ، ایا نمی شود در مورد پرداخت مالیات بر چنین درامدهایی در ایران و یا درکانادا تحقیق کرد . ؟ شهروند  ثروتمندی که در سیستم پول می سازد و لی مالیات نمی دهد ، شهروند فاسدی است .

پل دوار:  ما سالهاست که از دولت می خواهیم که تغییری انجام بدهد . پولهایی که از لیبی و تونس و خانواده مبارک ، می اید ، مشکلات جدی وجوددارد .  راهکار قانونی برای پیدا کردن سرچشمه و منابع مالی ( مشروعیت ) آن هست . این وظیفه قانونی اداره مالیات بر درامد کانادا هست .  اگر کسی خانه بزرگی و یا ساختمان بزرگی دارد و نمی تواند منبع درامدش را مشخص کند ،باید در موردش تحقیق شود. این در چارچوب قانون است .  ما نمی توانیم اجازه بدهیم افرادی به کشور مابیایند و در ان پولشویی و پاکسازی پولهای نامشروع خود بپردازند .  این مخالف اصول ارزشی کانادا هست .
سالهای گذشته ، نشان داده است که چنین سرمایه گذاری ها ی شده است ، سوال این است چرا دولت اقدامی برای بررسی ان نکرده است .



سعید سلطانپور: همین چند ی پیش ، جیم فلاتری ، وزیر اقتصاد در اخطاری تند از آمریکایی هایی که در کانادا هستند ، خواست که فرم های مالیاتی امریکا را پر کنند ، پس چرا دراین مورد سکوت شده است ؟
پل دوار:در بدترین سناریو آنها پولها را  و املاک می خرند.  باید یک سیستم نظارتی واقعی در این مورد ایجاد کرد.



سعید سلطانپور: موضع ان دی پی در مورد پرونده خاوری چیست ؟
پل دوار: ما در مورد خاوری ،نامه ای به دولت خواهیم نوشت  و از انها خواهیم خواست که د راین مورد عمل کنند.  هر کس باید با قانون رفتار شود. افراد بسیاری سخت کار می کنند ومالیات می دهند ، این ناعادلانه است که کسانی پولهایشان را قایم کنند وا زکانادا برای پولشویی استفاده کنند.  ما ازدولت می خواهیم که تحقیق کند.



سعید سلطانپور: نظر شما و ان دی پی در مورد سخنان اخیر اقای هارپر ( نخست وزیر ) درخواند ان ایران به عنوان بزرگترین تهدید جهان ، چیست ؟

پل دوار:ما همیشه گفته ایم باید حساب ملت ها رااز دولتها جدا کرد .
هرکس که حوادث انتخابات ایران ( 2008 ) را نظاره کرده باشد متوجه درستی حرف من خواهد شد. مردم ایران ، ارزشها و خواسته هایشان ،با دولت متفاوت است .
کانادا باید به عنوان یک دولت با قدرت از ان اقشاری که برای ازادی مبارزه می کنند ،حمایت کند این موضع مثبت تری هست . این حمایت بهتر از جنگ لفظی هست .


سعید سلطانپور: به عنوان کاندید رهبری حزب ان دی پی ، با احترام به شما و دیگر نامزدها ، آیا پر کردن جای جک لیتون که مرگش ، فضای سیاسی کانادا را تغییر داد و نشان داد که مردم از طیف های مختلف ، به سیاستمدارانی که برایشان کار میکنند ، احترام میگذارند ،اسان هست ؟
پل دوار: بله ، درست است ، کسی جک نمی شود . جک ، جک بود . او دوست نزدیک من بود . ولی ما می توانیم ، مشعل وی را شعله ورنگه داریم . در این راستا باید به حرفهای مردم گوش بکنیم کاری که جک انجام می داد. نقطه قوت جک، گوش کردن به مردم بود.
 من به عنوان کاندید ، سفرهای زیادی را انجام می دهم . این برا ی حزب هم خوب است  که افراد زیادی عضو حزب شوند . ما تنها حزبی هستیم که برای عضویت ، شرایطی نداریم و کاملا دمکراتیک عمل می کنیم.  ما باید به مردم گوش کنیم تا کانادای بهتری داشته باشیم .



سعید سلطانپور:   پل دوار در این سالها ، به عنوان منتقد وزارت امور خارجه ،بدون ملاحظه کاری ، سخن گفته است ، ایا فکر می کنی ، می توانی رهبری حزب را بدست بیاوری ؟

پل دوار:این بستگی به اعضا ی حزب دارد که در 24 مارس 2012 چه کسی را انتخاب کنند. 


سعید سلطانپور:  من به عنوان سیاسیون نسل اولی ، همه چیز را سیا ه و سفید می دیدیم تا به کانادا امدیم ، حا لا خوشحال هستم که نسل جوان ما ، همانند کیانوش نجفی ، در سیاست کانادا فعال هستند و همه چیز را واقعی تر می بیننند ،می دانم که در ستاد انتخاباتی شما ، چند تا ایرانی هم هست ،  چه پیامی برای  کامیونیتی ایرانی کانادایی داری ؟


پل دوار: من خیلی خوشحالم که کیانوش در دفتر من د رپارلمان  کار میکند ، چند تا ایرانی دیگر نیز در ستاد انتخاباتی من بوده و این بار هم خواهند بود.  من از کامیونیتی شما می خواهم که اگر علاقه مند هستند ، عضو ان دی پی شوند . زیرا هم رهبر حزب را تعیین خواهند کرد و هم احتمالا در تعیین نخست وزیر اینده کانادا ، نقش خواهند داشت . اگر هم مایل به عضویت نیستند حداقل  برنامه های حزب ما را مطالعه کنند.  من از این هفته ، جلسات پرسش و پاسخ در شهرهای مختلف منجمله تورنتو خواهم داشت ، علاقه مندان می توانند در این جلسات شرکت کرده ونظرات خودشا ن را با من مطرح کنند .
www.pauldewar.ca


سعید سلطانپور: با تشکر از وقت شما ، ارزوی موفقیت برای شما را دارم  
پل دوار: با تشکر از شما که از تورنتو برای این مصاحبه به اتاوا امده اید .

لینک آرشیو مصاحبه ها



وب لاگ فارسی :




۱ نظر:

ناشناس گفت...

جناب سلطان پور
سلام
کار شما قابل تحسین است. اینگونه جدیت و صداقت در کار باعس افتخار جامعه ایرانی است.