Translate

چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۳۸۴

تقي رحماني:


تقي رحماني:دموكراسي محصول جدال طبقاتي است كه نمي‌توانند همديگر را حذف كنند براي تقويت جامعه مدني بايد حضور در حوزه مدني را ماندگار كرد

يك فعال سياسي بر ضرورت خروج از دور و تحقق گذار به دموكراسي تاكيد كرد و بهترين راهكار اين امر را استقرار در جامعه مدني و تعامل جامعه مدني با دولت برشمرد.
به گزارش ايسنا، تقي رحماني در سومين همايش «هسته‌هاي دانشجويي جبهه مشاركت» با ارائه بحثي با عنوان «نسبت جنبش دانشجويي و قدرت»، سه استراتژي تسخير دولت، تعامل جامعه مدني با دولت و استقرار در جامعه مدني را مطرح كرد.
وي با بيان اين‌كه دوره‌اي از نشيب در جامعه ايران شروع شده و اصلاحات پايان يافته، ابراز عقيده كرد كه بار ديگر دموكراسي‌خواهان در برابر مخالفان دموكراسي كم آورده‌اند.
رحماني با اعتقاد به اين‌كه بار ديگر قطعا اصلاح‌طلبي در ايران با مانعي بزرگ مواجه شده، به همين اعتبار، زمان را زمان نقد از خود برشمرد و گفت: جنبش دانشجويي باري بيشتر از توانش را بر دوش مي‌كشد و بايد نقد آغاز شود.
وي معتقد است كه بايد چيزي فراتر از احزاب و گروه‌ها و حتي دانشجويان مورد نقد قرار گيرد و گفت: مشكل ما مشكل دور است، صد سال است كه در مسير دموكراسي مي‌رويم اما نمي‌رسيم. از بسياري از كشورها زودتر اصلاحات را شروع كرديم اما از آنها جا مانده‌ايم.
اين فعال سياسي در ادامه با ابراز تاسف از اين‌كه روشنفكري ديني چندان فربه نيست كه بتواند چيزي نو بزايد گفت: آشفتگي علمي - فرهنگي در ساختار دانشگاهي ما وجود دارد اما انباشت انديشه وجود ندارد.
وي همچنين با بيان اين‌كه ناهماهنگي ساختاري در كشور ما وجود دارد، اظهار داشت: در اينجا حوزه و دانشگاه تعاملي با هم ندارند، اين‌كه انتصاب يك رييس دانشگاه روحاني مورد اعتراض قرار مي‌گيرد به دليل احساس تحقير است. هر كس در اينجا كار خود را انجام مي‌دهد ولي اتفاقي رخ نمي‌دهد.
رحماني با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري با اعتقاد به اين‌كه در نتيجه آن تيمي حاكم شد كه حتي دوستان آنها هم غافلگير شدند، ادامه داد: اين ويژگي حامي‌پروري و شريك‌ناپذيري در قدرت بازتوليد مي‌شود.
وي مشكل اصلي را فقدان باني براي دموكراسي خواند و گفت: بايد در جامعه صنف و حزب داشته باشيم تا بتوانيم دموكراسي داشته باشيم. هر جرياني به ميزان ثروت، ايده و نظريه و سازمانش يعني قدرتي كه براي سازماندهي نيروها دارد مي‌تواند در جامعه مدني جايگاه داشته باشد.
اين فعال سياسي با اعتقاد به اين‌كه تا زماني كه طبقه متوسط در ايران حاكم نشود دموكراسي معنا ندارد، تصريح كرد: جامعه سكولار در كشور ما و اساسا در شرق وجود ندارد. مسابقه بايد در آزادي‌خواهي باشد و دموكراسي محصول جدال طبقاتي است كه نمي‌توانند همديگر را حذف كنند.
وي با برشمردن مشكلاتي كه در راه استقرار دموكراسي گريبانگير احزاب و افراد مي‌شود به دو استراتژي تعامل دولت و جامعه مدني و استقرار در جامعه مدني اشاره كرد و گفت: بايد از دور بگذاريم و وارد قافله بنيادين دموكراسي شويم. دموكراسي بدون جامعه مدني و ارتباط آن با دولت امكان‌پذير نيست. استراتژي تسخير دولت درست نيست، اما استقرار در جامعه مدني استراتژي درستي است.
وي با تاكيد بر اين‌كه ويترين مطبوعات ملاك قدرت جامعه مدني نيست، تصريح كرد: براي تقويت جامعه مدني بايد حضور در حوزه مدني را ماندگار كرد. روحانيت در ايران ماندگار است چون در حوزه عمومي پايگاه دارد.
رحماني هم‌چنين با بيان اين‌كه دانشجو بايد در اين چارچوب به قدرت نگاه كند، تصريح كرد: اگر بخواهد اتفاق بنياديني در ايران بيفتد بايد تعاملي بين دولت و حوزه عمومي ايجاد كرد.
وي در بخش ديگر سخنانش تصريح كرد: جنبش دانشجويي در ايران در مقاطعي وجود داشته ولي الان جنبش دانشجويي نداريم اما معتقديم كه صددرصد باز هم جنبش ايجاد خواهد شد.
اين فعال سياسي تاكيد كرد: جنبش دانشجويي جلوه‌اي از جريان روشنفكري و در سطح كلان جريان مذهبي است و براي آن همان بحراني است كه در جريان روشنفكري ديني وجود دارد.
رحماني در پايان تاكيد كرد: در جنبش اجتماعي بايد دستاورد ارائه كرد كه متاسفانه دستاوردي وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: