Translate

جمعه، فروردین ۰۷، ۱۳۸۸

برگزاری منظم چهارشنبه سوری یک انتقال مهم فرهنگی جامعه ایرانی و تثبیت در کانادا هست

برگزاری منظم چهارشنبه سوری یک انتقال مهم فرهنگی جامعه ایرانی و تثبیت در کانادا هست

سعید سلطانپور
pr@galssceiling.ca


دومین سال چهارشنبه سوری امسال ، منسجم تر وبا شکل متفاوت و برنامه های متنوع تربا شرکت بیش از 5 هزار نفر از دور و نزدیک ( از دان تان تورنتو تا شهر بری 120کیلومتری شمال تورنتو )د رسالن سرپوشیده فوتبال در پارک ریچموند گرین در ریچموند هیل انتاریو به همت بنیاد فرهنگی فروردین برگزار شد.

با تجربه سال گذشته روز چهارشنبه سوری که با سرمای شدید و باران یخ همراه بود ، سالن از سال گذشته اجاره شده بود که هم در صورت بدی هوا ، محلی برای جمع شدن باشد و هم با برگزاری بازار نوروزی جمع و جور، برای ایرانیان و غیر ایرانیان هم فال باشد و هم تماشا. از سوی دیگر با حمایت فروشندگان محلی ریچموند هیل ، ما می توانستیم بخشی از هزینه های مراسم را تامین کنیم . از سوی دیگر میز برای نهادهای غیر انتفاعی ایرانی در منطقه یورک بصورت رایگان اختصاص دادیم که فرصتی برای جامعه ایرانی و هم نهادها برای آشنائی بیشتر و ارتباط نزدیک تر باشد که 2 نهاد خیریه پردیس ، مهر کوثر د راین مراسم شرکت کردند .

هوای بسیار خوب آفتابی 15 درجه خانواده های بسیاری را به پارک کشانده بود . 3 نسل گذشته ، حال و آینده ما حضور چشمگیری در این مراسم داشتند که تعجب مقامات شهرداری تورنتو و سیاستمدارانی را که در مراسم شرکت کرده بودند را از عمق ریشه چهارشنبه سوری و نوروز دربین ایرانی تبار ها داشت.

باز ار نوروزی از ساعت 10 صبح با چیدن میزها و غرفه ها ی مختلف با دی جی سیامک آغاز شد. البته داوطلبان که همگی نسل جوان ما بودند از ساعت 9 صبح کارهای مقدماتی مانند چیدن میز و سن را و پوستر ها را به عهده داشتند . این نسل که کمتر ا علاقه ای به شرکت در مراسم ایرانی دارند در آخر مراسم خوشحال با تجربه جدید ی مراسم را در سا عت 11 شب ترک کردند .

بهار دائی نقاش شهر ما –با دوستان گروه فرهنگی مهر آوران بوم نقاشی آورده بود که با قلم دسته جمعی ما شروع شد و بعدا کودکان با نقاشی روی آن یک اثر هنری بوجود آوردند.

مجری های برنامه دو تن از نسل جوان ما ، حمید کاشانی دانشجوی یورک و راحله فراهانی بودند که مراسم را در ساعت ساعت 17:30 با معرفی مانلی جوان گیناریست جوان که سه قطعه از ساخته های خود را به اجرا گذاشت ، شروع کردند دی جی سیامک به همراه حمید کندازی و آریا ادامه برنامه را تا ساعت 16:30 به عهده داشتند . . جمشید از شهردار خواست که به سن بیاید و به رقص ایرانی بپردازد که وی هم این کار را انجام داد .

در این زمان دکتر هلنا جکز نماینده منطقه ( اوک ریج و مارکهام ) از حزب لیبرال به همراه دیوبارو شهردار ریچموند هیل و چهار تن از اعضا ی انجمن شهر به روی سن رفتند و به ایرانیان نوروز را به فارسی تبریک گفتند که با تشویق جمعیت حاضر که به تعدا د انان هر لحظه افزوده می شد ، استقبال شدند. سپس پل کلاندرا نماینده فدرال از منطقه ( اوک ریج – مارکهام ) از حزب محافظه کار در اهمیت فرهنگ ها و نوروز مطالب کوتاهی بیان کرد.
سپس عمو نوروز ، اسماعیل خنجه خانی به اتفاق دو همراه زن و دو کودک ( خاله سوسکه و اقا موشه ) برنامه هائی را اجرا کردند . گریم عمو نوروز را پری فارسی هنرمندانه انجام داده بود.
ساعت 19 بر طبق برنامه تعیین شده و مجوز اداره آتش نشانی منقل های آتش توسط دکتر مریدی ، پل کلاندرا ريال لاربارج ( رئیس پلیس منطقه یورک ) و شهردار ریچموند هیل روشن کردند و به تقاضای ما ، دکتر مریدی اولین نفری بود که ازروی آتش پرید که سپس شهردار ، ویتو ( عضو انجمن شهر ) – رئیس پلیس و معاون وی از روی آتش پریدند و با استقبال ان بخشی از ایرانیان که بیرون از سالن منتظر پریدن روی آتش بودند ، بدرقه شدند. همزمان با صف بستن و از روی اتش پریدن که تا ساعت 21:15 طول کشید ، ابتدا گروه آذری آراز چند آهنک شاد آذری اجرا کردند در تنفس حمید کندازی با تنبک به همراه حمید آریا با کی بوردو آواز جمعیت را به رقص و پایکوبی درآوردند. سپس گروه رقص اراز چندین برنامه رقص زیبای دسته جمعی را اجرا کردند . گروه رقص دختران گیلان ، گیله کر ، رقص قاسم آبادی را اجرا کردند سپس
گروه هنری نیما با آواز محمد کمالی چند ترانه شاد گیلانی را اجرا کردند. بعد از پریدن از روی آتش دکتر مریدی به روی سن رفت و سپس پلیس یورک شامل رئیس ، معاون و دو تن از مسولان بخش قومی به روی سن رفتند و نوروز را تبر یک گفتند .
مراسم در ساعت 21: 45 دقیقه تمام شد . بسیاری از غیر ایرانیان هم در این مراسم شرکت داشتند و از روی آتش پریدند و همراه با اهنگهای ایرانی رقصیدند .
در مجموع برنامه یک موفقیت برای جامعه ایرانی بود زیرا به خوبی و بدون حادثه پایان یافت و خاطره خوبی از فرهنگ ایرانی و سنن وفرهنگ جمعی ما را به نمایش گذاشت . بر گزاری هر گونه مراسم فرهنگی و هنری که با برنامه ریزی همراه باشد ، هم برای نسل جوان ما جذابیت دارد و هم آنان را به گوشه هایی مثبت از فرهنگ مان آشنا می کند . از سوی دیگر فرهنگ غنی ما ، فرهنگ چند ملیتی کانادارا غنی تر و رنگی تر می سازد

البته لازم به تاکید مجدد هست که برگزاری این مراسم ها که در آن نیاز به کار دواطبانه و برنامه ریزی از چند ماه قبل دارد ،، نشان از باور داشتن به کارتیمی و دسته جمعی بدون منفعت مالی با تمرکز بر هدف مثبت ، که همانا ارتقای جامعه ایرانی از طریق عرضه فرهنگ و هنر سرزمین متنوع و غنی ایران هست .، دارد.

البته مراسم چهارشنبه سوری مل لست من هم از این قاعده کار داوطلبانه و با برنامه ریزی مستثنی نیست و جذابیت خاص خود را دارد .
ما با تجربه سازماندهی کردن چهارشنبه سوری که تا 5 سال قبل در پارک سانی بروک معروف به پارک ملت برگزار می شد و باعث نار ضایتی مقامات شهری از شهرداری تا پلیس و پارک و اتش نشانی و خود ایرانی ها ی شرکت کنند ه ، که بدلیل انحصار طلبی یک جریان منزوی سیاست زده ، به تعطیلی کشیده شد و اجبارا به میدان مل لست من که امکان آتش روشن کردن را ندارد ، منتقل ونهادینه شد ه است ، توانستیم چهار شنبه سوری را در ریچموند هیل هم نهادینه کنیم .
الان هر ایرانی در هر کجای استان انتاریو که باشد قانونا و سنتا می تواند با کمک شهرداری ، چهارشنبه سوری را بطور سازمان یافنه برگزار کند . و ما همانگونه که قبلا هم اعلام کرده ایم حاضریم که کمکهای تجربی و قانونی و سیاسی خود را در صورت درخواست در اختیار دیگرهموطنان بگذاریم . البته شکی نیست که همت شرط اصلی هست والا ما در حدود 20 سال هست که به کانادا مهاجرت کرده ایم و تازه چند سالی هست که توانسته ایم با پشتکار و همت عده بسیار اندک داوطلب و فعال اجتماعی این مراسم را نهادینه کنیم بدنیست مثالی را برای شما نقل کنم تا بهتر اهمیت معرفی فرهنگ ایران به دیگران را درک کنیم .
در ماه فوریه امسال مصاحبه ای با شهردار 86 ساله می ساساگا خانم " هیزل مک کالین " داشتم . به وی گفتم که سال نو ایرانی در پیش هست. وی اظهار بی اطلاعی کرد و به روز تعصلیلی خانواده در انتاریو اشاره کرد وگفت شما همین روز جشن می گیرید .
به وی نوروز را. مصادف بودن آن با بهار را گفتم . شهردار گفت من د رمهمانی کریسمس و باربی کیو زیاد با ایرانی ها برخورد داشته ام وی از ایرانیها تعریف می کرد . شهردار ادامه داد که در جشن سال نو ایرانی ها شرکت نداشته ام . از وی خواستم که نوروز را به رسمیت بشناسند که گفت حاضر هست برای به رسمیت شناختن نوروز در می سی ساگا در انجمن شهربه ما کمک کند.


تشکر از رسانه ها
امکان رسیدن به جامعه ایرانی تقریبا از طریق معدودی از رسانه های ما که اعتقاد به کارفرهنگی و کار اجتماعی دارند ممکن هست سه نشریه از ما با چاپ پوسترهای ما حمایت کردند سلام تورنتو-محسن تقوی- ایران استار -شهرام بینش و شهروند.

از آن زمان در سال 2005 که من با نوشتن د رمورد ، طرح بستن پارک سانی بروک بر روی ایرانیها برای چهارشنبه سوری که تقاضای تشکیل گروه. مبارزه برای احقاق حق ایرانی ها در مورد به رسمیت شناخته شدن چهارشنبه سوری در تورنتو، این حرکت را در شهروند شروع کردم که تا امروز که این مراسم سرو سامان پیدا کرده و از سوی شهرداری هاو سیاستمداران به رسمیت شناحته می شود ، ادامه داشته است . خوشبختانه دیگر آتش نشانی برای خاموش کرد ن هر آتشی در این روز ، ماشینی به در خانه ها نمی فرستد واز هزینه های انسانی و مالی زیادی جلوگیری می شود. و نیز خانواده های ایرانی از بلاتکیلفی نجات پیدا کرده و خاطرات گذشته را با نسل حال شریک شده و تکرار می کنند .

حامیان مالی
همینطور
تشکر از کسانی که حمایت مالی و معنوی می کنند و بی شک به اعتبار جامعه ایرانی در نزد سیاستمداران و شخصیتهای اجتماعی کانادا ، کمک می کنند و مسلما خود نیزبهره مند خواهند شد . صاحبان کسب و کارهای کوچک که میز اجاره می کنند ، همینطور کسانی که پوستر تبلیغاتی می دهند خود عامل مهمی در برگزاری بهتر این مراسم ها هستند . و البته کسانی که بدون چشمداشتی کمک مالی می کنند و یا هنر خود را بدون چشمداشتی برای سرگرم کردن مردم عرضه می کنند ، و دواطلبانی که ساعتها وقت خود را می گذارند تا دیگران شاد باشند ، خود جایگاه ویژه ای دارد. . این کمک ها هرچند کم ولی ارزش زیادی دارد زیرا به اعتماد به نفس جامعه ایرانی و همه نسل های ما کمک می کند و براستی نمی توان روی آن ارزش مادی گذاشت.

در اینجا جا دارد از تمامی کسانی که به هر نحوی این برنامه ها را کمک کردند از برگزار کنند گان و از شرکت کنند گان در این مراسم از خرد وکلان ، پیر و جوان که با نظم و همکاری ما را در بهتر و بدون حادثه برگزار شدن این مراسم یاری کردند ، تشکر کنم . بسیاری در مراسم و بعد ا تلفنی از برگزاری خوب مراسم تشکر کردند که نشان از درک آنان دارد که خستگی را از تن بد ر می کند و انگیزه کافی برای مقابله با چالشهای بیشتتر را به تک تک ما می دهد. لازم می دانم اسامی برخی از این عزیزان را که برای جامعه ایرانی تلاش می کنند ، ذکر کنم تا شاید بنوعی سپاسگزاری شده باشد .

گروه رقص و موسیقی آراز
گروه رقص دختران گیلان
گروه موسیقی گیلانی نیما و اقای محمد کمالی
خانم سیمین مهر پرور و حسین نمکی رقص بجنوردی ، پری فارسی " فیلم برداری و گریم
اسماعیل خنجه خانی و گروه همراه - مجریان برنامه – حمید کاشانی و راحله فراهانی
خانم فراهانی سفره هفت سین- مهدی پوریان برای کار طراحی پوستر و ریتا از پارس پرینت – خانم عقل آرا کارهای راه اندازی سایت فروردین

دکتر بابک مهدی – دکتر شجاعی – دکتر بوذری – دکتر پزشکی - هادی کفشداران – بهمن نجفی – افشین نجبا –علی ظهوری – فرهمند – فیاض -
اعضای کمیته برگزاری چهارشنبه سوری بنیاد فروردین
جمشید باقرزاده – مهدیه حاجی قاضی - سعید فتوت – دکتر محمد ظهور ی و من ( سعید سلطا نپور )

با تجارب بیشتر و همیاری و همکاری جامعه ایرانی سال بعد ، برنامه های متنوع تر و سازنده تری را برگزار خواهیم کرد.


volunteers

Sahar & Samira Aghlara-Fotovat
Danny & Nikki Bagher zadeh /Matin Eslaminazary/Daniel Ghassemi/Ashkan Hobian/
Roham Hobian/Farshad Kashani/Omid Moineddin/Sahra Nematy/Saba Nematy/Simone Schwardz/Bobak Sobhani/Sarvenaz Torabi//Eilia Taykandi/Sameen Yazdi/Mariam Zohouri
Special thanks to Gord and the Staff at Richmond Green, Richmond Hill Fire Dep., Town of Richmond Hill.

هیچ نظری موجود نیست: