Translate

شنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۱

مصاحبه با روزاریو مارچز- نماینده انتاریو-تورنتو- ان دی پی (ترینیتی- اسپادانیا )


مصاحبه با روزاریو مارچز- نماینده انتاریو-تورنتو(ترینیتی- اسپادانیا )


لایحه شماره  72 برای حفاظت ازمالکان واحدهای آپارتمانی انتاریو در اختلاف با صاحبان برج ها و مدیران مجتمع های مسکونی / مشکلات مهاجران 

سعید سلطانپور
 لینک تصویری http://youtu.be/IWj2exbqcN0


رزاریو مارچز یکی از سابقه دارترین نمایندگان مجلس انتاریو _ کویئنز پارک ( از حزب سوسیال دمکراتیک ان دی پی )از منطقه ترینیتی –اسپاداینا در دان تاون تورنتو هست .وی که ایتالیایی تبار است بالهجه ایتالیایی نامش را می گوید که دلنشین است .  با وی گفتگویی در مورد لایحه 72و نیز وضعیت مهاجران در دفتر وی در پارلمان داشتم که حاصل انرا می خوانید .



سعید سلطانپور: با توجه به اینکه ایرانی های زیادی اپارتمان خریده اند ،لطفا در مورد لایحه 72 برای خوانندگان ما توضیح بدهید :
مارچز: 
  Bill 72- Condo Act
نتیجه 5 سال تلاش من برای کمک به مالکان واحدهای آپارتمانی است که در صورت  بروز اختلاف با صاحبان مجتمع های آپارتمانی ویا مدیران این مجموعه ها بجای رفتن به دادگاه به هیت بررسی بروند .
از سال 1998 هیچ قانون جدیدی در حمایت از مالکان واحدهای آپارتمانی تصویب نشده است . من 5 سال است که این لایحه را تقدیم مجلس می کنم ولی لیبرال ها انرا تصویب نمی کنند.
بسیاری تصور می کنند تنها انها این مشکل را با صاحبان برج ها و مجتمع ها دارند در حالیکه در همه مجتمع ها این مشکل برای انها کم و بیش وجود دارد. این روزها مردم بیشتری در آپارتمانها زندگی می کنند و بنابر این باید از حقوقشان دفاع شود.  بر اساس لایحه 72 با پرداخت هزینه بسیار کمی صاحبان آپارتمانها می توانند شکایت خود را مطرح کند مانند هیت مالک و مستاجر ..

سعید سلطانپور: هزینه های دادگاه بسیار بالاست و برای برخی از مالکان امکان اقامه دعوا بدلیل مشکلات مالی وجود ندارد.

مارچز: بله ساعتی 300 تا 700 دلار برای یک وکیل باید پرداخت شود باضافه اینکه در یک ساعت هم این مسله حل نخواهد شد .

سعید سلطانپور: علت مخالفت دولت لیبرال مک گینتی با این لایحه چیست ؟

مارچز: باید این مطلب را بگویم . این لایحه در دوراول در صحن علنی مجلس توسط احزاب تصویب می شود برای دوردوم باید به کمیسیون برای مشاوره بیشتر برود. در این کمیسیون در دوره گذشته ، لیبرال ها اکثریت را داشتند اجازه نظر خواهی عمومی را نمی دادند. این بار این را قبول کردند که در کمیسیون مطرح شود و نطرات مردم هم شنیده شود . البته این پروسه 18 ماه طول می کشد که تاکتیک قانونی برای تعلل در تصویب قانون است . این بار مالکان واحدها خواهند توانست نظرات خود را بیان کنند.

سعید سلطانپور:  ایرانی ها ی زیادی آپارتمان دارند ویا پیش خرید کرده اند بر اساس عادت فرهنگی ، حتی برای فرزندان خود هم می خرند . امیدوارم اقای مریدی نماینده ریچموند هیل به این لایحه که به نفع صدها خانواده ایرانی تبار هست ، رای مثبت بدهند .

مارچز: باید به نمایندگان احزاب مختلف گفت که به این لایحه رای مثبت بدهند . برخی از نمایندگان مخالفت شدیدی با این لایحه کردند که برای من جای تعجب است ولی فشار مردم باعث شد ه است که نظرات مردم را بشنوند.

سعید سلطانپور:  به عنوان یک اقلیت کانادایی باید بگویم ما از کشورهای می اییم که دران کنترل دولت بسیار زیاد است از ایران تا هند و فرانسه را می گویم . این تصور هست که همه چیز این جا کامل است و دولت نظارت بر همه امور دارد.

مارچز: نکته خوبی را مطرح کردی . حتی درکشورهای دمکرات هم همه چیز بی عیب نیست . شهروند ان باید نقش فعالی در سیاست داشته باشند تا قوانینی که خوب نیستند تغییر کنند.


سعید سلطانپور: البته از نطر فرهنگی هم غالبا در امور سیاسی دخالت نمی کنیم . حزب ان دی پی چگونه سعی می کند به مهاجران کمک کند . اجازه بدهید مثالی بزنم . در ایران اگر شما کسب و کاری راه بیندازید و سرویس قابل قبولی ارائه بدهید کارتان خواهد گرفت . در حالی که بسیاری از مهاجران کسب وکارهای کوچک راه می اندازند و لی بعد از مدتی تمامی سرمایه شان را ازدست می دهند . نمونه ان ورشکست شدن رستورانها در سال اول انها ست.

مارچز: سوال سختی است ولی جواب راحتی برای ان نیست. یکی از مشکلات اصلی کسب وکارهای کوچک
نداشتن دسترسی به منابع مالی است . زیرا بانکها وام کافی به این کارها نمی دهند. من همان سالهای اول ورودم به مجلس انجمن کسب وکارهای کوچک را راه انداختم . این مشکل ندادن وام از ان دوران تا به امروز به جای خود باقی مانده است.  زبان عامل مهم دیگری است . نوع سرویس هم بسیار مهم است .

سعید سلطانپور: تقریبا هیچ اطلاعات جامع و یا راهنمایی برای مهاجرانی که برای سرمایه گذاری وارد کانادا می شوند حتی به زبان انگلیسی  نیست .  اکثر مهاجران هم به تورنتو و انتاریو می ایند .
مارچز: در یک اقتصاد ازاد ، این مسولیت به عهده  صاحبان کسب وکارها هست.  البته باید دولت تسهیلاتی برای وام فراهم کند. دولت باید مطمئن شود که مهاجران قوانین را می دانند و آنها هم در دسترس باشد . 


سعید سلطانپور: درست می گویید شما به عنوان حزب مترقی چگونه می توانید به این قشر کمک کنید . اگر شما بتوانید به این گروه کمک کنید تا اقتصادشان رونق بگیرد ، اقتصاد انتاریو هم بهتر خواهد شد .

مارچز: من موافقم. تا اندازه ای که دولت می تواندباید در این موارد دخالت کند . این مسولیت سنگین برعهده کسی است که می خواهد کسب و کار راه بیندازد.


سعید سلطانپور: من کسی را سرزنش نمی کنم می گویم چه باید کرد که در اینده این افراد بتوانند با دانش کافی مسولیت سنگین را به عهده بگیرند.  شما به عنوان حزب سوسیال دمکرات اگر از این افراد حمایت نکیند چگونه توقع خواهیدداشت که انها درانتخابات شما را حمایت کنند ؟  می دانید که مهاجران عمدتا در سیاست محتاط هستند .
مارچز: این مشکل جدی دولت فدرال است که قول کار به مهاجرین می دهد ولی وقتی به اینجا می ایند کاربرایشان نیست .  دولتهای فدرال در این 20 سال گذشته کوتاهی کرده اند .  کسی به مهاجرین نمی گوید که با داشتن مدرک مهندسی امکان کار پیداکردن در انتاریو ساده نیست زیرا فارغ التحصیلان دانشگاه ها دنبال کار هستند. ما باید به مهاجران بگوییم که ممکن است شرایط سختی برای کارپیدا کردن وجود داشته باشد .
یکی از دلایلی که دولت انتاریو تصمیم گرفت تعدادزیادی مهاجر پزشک واردکند نه بخاطراینکه  ما خیلی ادمهای خوبی بودیم . نه برای اینکه پزشک کم داشتیم . دولت محافظه کار وقت گفت پزشک می خواهیم گفتیم اینها را بیاورید  با کمی اموزش ، پزشکان مهاجر به کار های پزشکی جذب می شوند. 
ما مهاجران متخصص را می اوریم و بدون اطلاعات کافی آنها را در سراسر انتاریو و کانادا پخش و رها می کنیم. این یک شکست برای لیبرال ها و محافظه کاران است.
ما باید کار بهتری در حمایت از متخصصان مهاجربکنیم که هم برای خودشان بعتر عمل کنند و هم برای ما .

سعید سلطانپور:  هفته گذشته ، بودجه 2012 با حمایت ان دی پی تصویب شد . دالتون مک گینتی ، رهبر حزب ان دی پی خانم اندره هورث را متهم به دو گانگی در حرف وعمل کرد.

مارچز: این یک اتهام بی پایه است. ما در هیچ زمانی نگفته بودیم که در جریان بحث بودجه در دور دوم و سوم هیچ تبصره ای به ان اضافه نخواهیم کرد. ما قراردادی امضا نکرده بودیم . خود من یکی از اعضای تیم مذاکره کننده بود.



سعید سلطانپور: برخی رسانه ها گفتند دلیل حمله به رهبر ان دی پی ،برتری محبوبیت وی بر مک گینتی بوده است ؟
مارچز: بله ما از لیبرال ها در نظر سنجی ها جلو تر هستیم و این لیبرال ها را نگران کرده است .


سعید سلطانپور: وقتی اپوزیسیون قدرتمندی وجود نداشته باشد دولتها هر کاری دوست دارند انجام می دهند نمونه ان بعد از فقدان جک لیتون ، محافظه کاران قوانینی را تصویب کردند که اثرات اقتصادی در داخل و اثرات سیاسی بین المللی ان در سالهای اینده روشن تر خواهد شد. سوال من این است در نبود دسترسی حزب شما به رسانه های اصلی ، چگونه می خواهید پیام خودتان را به همه اقشار انتاریو مخصوصا اقلیتها برسانید.
حرکت حزب شما در افزایش حقوق ولفری ها و نیز مالیات بردرامد بالای نیم میلیون دلاریها مثبت است . در کامیونیتی ما تعداد اقلیتی دراین نیم میلیون دلاری ها هستند و لی تعداد کسانی که حداقل دستمزد کار می کنند هم کم نیستند . حزب شما  د ر جامعه ایرانی  تقریبا حضور پررنگی نداشته اید .  مثلا در ادبیات ما ایرانی ها طبقه کارگر معنی کلاسیک مارکسیستی دارد . در حالی که طبقه کارگر ( ورکینگ کلاس ) ان دی پی شامل کسب و کارهای زیر 500نفر شاغل را در بر می گیرد و یا مدیرانی با حقوق 100 هزار دلاری . اینها را باید به وضوح باید مشخص کرد.
مارچز: نیروی کاری ( ورکینگ کلاس ) که ما می گوییم شامل 99%کانادایی ها می باشد . ادبیات سیاسی محاوره ای برای ارتباط بسیار مهم است . بله شما درست می گویید . این تعریف کلاسیک به حزبی که ایدئولوژیک است ، تعلق دارد ولی ما هیچ رسانه ای نداریم . خیلی برای ما سخت است که این پیام را به همه برسانیم . الان 17 تانماینده داریم دوره قبل 10 نفر بودیم . تمامی تلاشمان را می کنیم . یادتان باشد که انتاریو 3 برابر مساحت ایتالیا هست . ما همین تبصره بودجه را که اضافه کردیم یعنی صدای بسیاری از مردم توسط رسانه های اصلی شنیده شد که بسیار مهم است .  ما می گوییم دولت نیاز به درامد دارد تا بتواند سرویس در بهداشت واموزش را بدهد. ما الان حمایت 30%  از مردم را داریم که تا کنون بی سابقه بوده است .


سعید سلطانپور:  تورنتو یک شهر با استانداردهای جهانی است مانند شهرهای اروپا ( المان و نروژ) در حالی که همسایه جنوبی ما ( امریکا ) در شرایط اقتصادی بدی هستند . میلیونها نفر بیکار شده اند و خانه ها یشان را از دست داده اند . بعضی از سیاستمدارها  این واقعیت تلخ را نادیده گرفته ، عده ای هم نق می زنند که مالیات می دهند در حالیکه این جماعت نق زن ، ان چنان هم که می گویند و از امنیت و خدمات کانادا استفاده می کنند مالیات نمی دهند .
مارچز: ما مشکلات جدی در جامعه داریم . کانادا و اروپار مشکلات جدی در جابجایی سرمایه ها دارد . همانطور یکه شما اشاره کردی. اختلاف فقیر و ثروتمند به دهه 40 و 50 جنگ جهانی دوم بازگشته است . این برای عدالت اجتماعی و برای صلح و امنیت جامعه خوب نیست . برخی نسبت به این علایم ابراز نگرانی می کنند درحالی که برخی انرا نمی بینند.  در 20 سال گذشته حقوقها افزایش کمی داشته است. در سیستم سرمایه داری اگر درامد کافی نباشد تا خرید شود ، کارخانه ها نمی توانند تولید انبوه خود را داشته باشند  کارگران بیکار می شوند. دستمزدها بر خلاف تورم پایین امده است. این یک مشکل اقتصادی برای همه ما خواهد داشت . برخی از شرکتهای بزرگ فکر می کنند اگر مزایای اتحادیه های کارگری وکارمندی را کم کنند و یا بیمه بازنشستگی راکاهش بدهند ، بهتر است .  درحالیکه امنیت اجتماعی  در خطر می افند .اگر مردم پول  کافی برای زندگی نداشته باشند  اقتصاد کند خواهد شد .


سعید سلطانپور: این سیاستی است که راب فورد در شهرداری تورنتو اجرا کرده است کاهش هزینه ها و کاهش سرویسها .  لیبرال ها می گویند می خواهند بخشهایی را خصوصی سازی کنند.  بنظر می رسد سیاست فقیر کردن همگانی ، سیاست شکست خورده بلوک شرق سابق  را به ارمغان بیاورند.  
مارچز: وقتی فقر در جامعه ای باشد برای همه جامعه ایجاد ناامنی می کند. مردمی که به فورد رای دادند دنبال راه حل سریع بودند. هیچ راه حل سریعی نیست . وقتی مردم مجبور می شوند به این سیاست رو می اورند . وقتی مردم برای اجاره خانه شان و یا وام خانه شان پول ندارند ، عصبانی شده و ناچارا به کسی مانند فورد رای می دهند .همه ما باید در سرمایه های این کشور سهیم باشیم نه فقط 1% جامعه که درامد خیلی خوبی داشته باشد . این برای جامعه ا ی مانند انتاریو و کانادا خوب نیست .


سعید سلطانپور: حتما نباید سیاستمدار باشی ویا اقتصاد دان که نتایج سیاست های کاهش دستمزدها را بیبنی .
پیامی برای جامعه ایرانی انتاریو دارید
مارچز:  امیدوارم که این لایحه تصویب شود .  در مورد اقلیتها هم باید رسانه ها ی قومی این وظیفه ارتباط دوگانه را داشته باشند تا مشارکت بیشتری داشته باشیم .


سعیدسلطانپور: من و رسانه هایی که با انها در این سالها کار کرده ام تلاش کرده ایم این رسالت را بدرستی انجام بدهیم .  هروقت لازم بود د راین کار کوتاهی نکرده و نخواهم کرد.  با تشکر از شما برای وقتی که به ما دادید


                                                                       
مارچز: مهنم سپاسگزارم.                                       
با سپاس از خلف نعمیی برای عکس و تصویر برداری
این مصاحبه در ایران استار 13 جولای 2012 چاپ شده است .

مصاحبه تصویری در لینک زیر مشاهده نمایید





هیچ نظری موجود نیست: