Translate

پنجشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۸۹

مصاحبه با جان وستون – نماینده نخست وزیر با جامعه ایرانی کانادا در مورد تحریم ها




مصاحبه با جان وستون – نماینده نخست وزیر با جامعه ایرانی کانادا در مورد تحریم ها

سعید سلطانپور

Pr@glassceiling.ca

با هماهنگی مایکل پارسا – مسول فعال جوانان حزب محافظه کار ( ریچموندهیل ) جلسه گفت و شنودی با جان وستون نماینده مجلس از ونکور غربی با تعدادی از اعضا ی جامعه ایرانی انتاریو در ارتباط با اعمال تحریم های اخیر کانادا بر علیه دولت ایران در روز چهارشنبه 23 سپتامبر در دفتر وزرا در طبقه 24 شماره 150 خیابان کینگ صورت گرفت .

Lake Shore

در این جلسه تعدا دی از ایرانی تبارها با عقاید گوناگون شرکت کرده بود ند که در حدود 2 ساعت بطول کشید . د ر اتاق وزیر که روبه دریاچه

بود تلویزیون سی بی سی را نگاه می کردم تا جلسه که طولانی تر از وقت تعیین شده اش ، شده بود تمام شود و با جان وستون که وی را قبلا در سخنرانی شیرین عبادی به عنوان میزبان در تورنتودیده بود م ، گفت و گویی داشته باشم .

در این فاصله

با خانم جولی از دفتر نخست وزیر در تورنتو درارتباط با سیاست و دولت گپی زدم .

در مورد وزرای دولت پرسید گفتم کنی ، وزیر مهاجرت فعال است و رهبر بعدی حزب و احتمال قوی نخست وزیر اینده کانادا .

د رمورد لارنس کانن وزیر امور خارجه پرسید گفتم وزیر سفید پوست هاست زیرا تا کنون جوابی به سوالات رسانه های اقلیت نداده است . گفت من مسول تعیین مصاحبه ها هستم ، صحیح نیست . گفتم شما اگریک اسم از رسانه های فرانسوی زبان کبک هم بیاوری که وزیر امور خارجه که در مونترال ساکن هست با آنها مصاحبه کرده باشد ، هم بیاورید ، من حرفم را پس می گیرم. پاسخی نداشت .

تعدادی از افراد حاضر در جلسه عبارت بودند از دکتر محمد ظهوری – دندانپزشک –هیئت مدیره بنیاد فروردین -احمد رضا تبریزی – رئیس اتاق بازرگانی کانادا وایران و رئیس بنیاد پریا –

دکتر علیداد مافی نظام و یکی دیگر از کنگره ایرانیان کانادا ، طاهری ( ارز طاهری ) –- فریدون زاهدی – –باب ابراهیم زاده ( وکیل ) اردشیرزارع ( فعال دانشجویی ) و علی وکیلی و شهره ترابی (از تشکیلات مجاهدین خلق ) در این جلسه شرکت داشتند.

دکتر ظهوری در جلسه گفته است که هر زمانی که ایرانی ها دچار مشکلات اقتصادی نبوده اند ، مطا لبات اجتماعی و دموکراسی خواهانه مردم ایران ، رو به جلو بوده است . اگر هر گونه حمله نظامی صورت بگیرد ، بسیاری از جوانانی که ضد حاکمیت هم هستند ، اسلحه به دست خواهند گرفت و دفاع خواهند کرد .

آقای طاهری در مورد زیرزمینی شدن انتقال پول می گوید که بر اثر تصمیم دولت کانادا برای تحریم ها و مشکلاتی که برای صرافان قانونی بوجود آمده است ، شکل خواهد گرفت .

بنظر من ، برگزاری این گونه جلسات و بخصوص جلسات بزرگ تر در سطح کامیونیتی ، هم امکان گفت و گوی بیشتری ازجامعه ایرانی را با دولتمردان کانادایی و آشنائی متقابل با نظرات و تصمیمات هر دو طرف را مهیا می کند .و جلوی سو استفاده های اندک مدعیان رهبری جامعه ایرانی را در اتاوا ، خواهد گرفت.

از انجا که با همه شرکت کنند گان مستقمیا گفتگو نکردم لذا از شنیده ها ، صرف نظر کرده و به سراغ مصاحبه با جان وستون می روم .

سعید سلطانپور: با تشکر از شما برای وقت مصاحبه ، لطفا در مورد جلسه امروز برای ما بگویید .

جان وستون : سعید ، منهم متشکرم از برنامه ات . این برا ی ما اهمیت دارد که اثرات تحریم های اخیر ( سازمان ملل ) برروی ایران که توسط دولت کانادا اعمال شده است ، را بررسی کنیم . دولت کانادا خیلی صریح اعلام می کند که این تحریمات علیه دولت ایران هست و نه علیه مردم ایران . ما می خواهیم مطمئن شویم جامعه ایرانی کانادایی و مردم ایران از این تحریم ها آسیب نخواهند دید .

تحریم انتخاب خوبی نیست ولی انتخاب بد تری هم وجو د دارد. .کانادا صلح و ثبات خاورمیانه را دنبال میکند و سعی دارد دولت ایران را به متوقف کردن دستیابی به سلاح اتمی را تشویق کنیم .

سعید : راهکار شما برای اینکه مردم ایران ازاین تحریم ها آسیب نبینند چیست ؟

جان : اولین ابزار گوش کردن به نظرات کانادایی های ایرانی تبار هست . جلسه امروز تورنتو هم شنیدن نظرات کسانی هست که بنوعی در ارتباط با جامعه ایرانی هستند . نقش من این است که این نظریات را به اطلاع نخست وزیر ، وزیر امور خارجه و وزیر مهاجرت ( جیسون کنی ) برسانم . این شیوه در گذشته کار کرده است . جیسون کنی در گذشته چندین بار با جامعه شما جلسه داشته است و به نتیجه هم رسیده است .

سعید : جیسون کنی در مصاحبه بامن در 2009 قول داد که د رمورد ویزا در سفارت کانادا در تهران ، دخالت کند و انرا بهبود ببخشد . وی به قولش عمل کرده است .

جان : مااین روزها امار خوبی از تعدا د کسانی که ویزا ی تحصیلی می گیرند ، داریم . ما می خواهیم مطمئن شویم که دانشجویانی که در کانادا تحصیل می کنند بتوانند شهریه شان را سر وقت دریافت کنند . ما نمی خواهیم این دانشجویان خوب که به کانادا خدمت می کنند تحت الشعا ع این تحریم ها قرار بگیرند.

سعید : در حالیکه باید تسهیلات دولت کانادا در صدور ویزا را باید تقدیر کرد ولی عملا ایران سالانه 50 میلیون دلار از کانادا دارو می خرد که نقش حیاتی برای بیماران دارد . عملا هیچ بانکی گشایش اعتبار نمی کند . حداقل می توان یک شعبه را به این کار تخصیص داد که نظارت هم داشته باشد . از سوی دیگر رویال بانک حساب های بانکی ایرانی تبار ها را به دلار امریکا ( به درخواست امریکا ) می بند د با این اوصاف ، شما چگونه می توانید تعادل بین اثربخشی تحریم ها برروی دولت و عدم زیان بر روی مردم ایران ، ایجاد کنید .

متن کامل مصاحبه در لینک زیر
http://bayanupload.blogspot.com/2010/10/v-behaviorurldefaultvml-o.html

هیچ نظری موجود نیست: