Translate

شنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۹۴

یک تجربه تلخ و پیشنهاد دوستانه برای ایرانیان مهاجر به کاناداکه پشیمان نشوند.




یک  تجربه تلخ و پیشنهاد دوستانه برای ایرانیان مهاجر به کانادا
a story and experience for immigrants 


سعید سلطانپور
rahehal tv
شنیده شده است مدیر  ( سابق ) خبر تلویزیون تن
TEN TV اقای  شهرامیان قول مهاجرت کاری به  چند نفر متخصص امور الکترونیک و کامپیوتر را داده بودند که میسر نشده است .
متاسفانه بدلیل سو استفاده های برخی از کارفرمایان در بریتیش کلمبیا از متقاضیان مهاجرت کاری  در قهوه فروشی های تیم هورتن TIM HORTONکه ویزایشان سریعتر و ساده تر صادر می شد ، و  بدلیل پوشش خبری ان در رسانه های اصلی کانادا به اشکال برخورد.  جیسون کنی وزیر مسول این پروژه چه در زمان وزراتش به عنوان وزیر مهاجرت و بعد هم وزیر ایجاد مشاغل دولت محافظه کار مجبور شد صدور این گونه ویزاها ی کار را بسیار محدود کند .

اما چند نکته قابل ذکر است .
اقای شهرامیان بدلیل ارتباطات خوبی که در جریان خبر با سیاستمداران دولت محافظه کار ( فدرال )  مانند اقای جیسون کنی و  یا لیبرال ( انتاریو ) ایجاد کرده بود ، می توانست با ارتباطات در تسریع صدور ویزا  انجا م دهد. 

موضوع مهم این است که یکی از این افراد احسان مبلغ 50 میلیون تومان برا ی این کار هزینه کرده بود . حداقل مبلغ 5 هزار دلار ان در کانادا نقد داده شده بود . ، احسان می گوید به وی گفته شده بود وی درکانادا کاری در شبکه تلویزیونی با 70 هزار دلار حقوق سالانه خواهد داشت . 

طبق قانون حداکثر دستمزد برای این کار 2 هزار دلار هست . بر اساس این پروژه
باید برای این افراد کار در شرکتهای مرتبط پیدا کرد . یعنی در حقیقت یک شرکت حقیقی و حقوقی باید به این فرد و شغلش نیاز داشته باشد .
در برخی موارد تا 25 هزار دلار ازمتقاضیان مهاجرت پول گرفته می شود بدون اینکه ضمانت اجرایی بوده باشد . دو مورد از افراد ایرانی  که با ویزای کار به کانادا امده بودند ولی کاری پیدا نکرده بودند . در خبرهای سی بی سی پوشش یافت .
موضوع احسان  را اگوست 2014  دوستی  که پول را به اقای شهرامیان داده بود  با من در میان گذاشت .  به وی گفتم اقای شهرامیان ارتباطات خوبی با برخی از سیاستمدا ران داردولی سیستم مهاجرت کانادا اینجوری عمل نمیکند  .  نقش وکیل مهاجرت در پر کردن درست تقاضا نامه ها و ارسال مدارک لازم که وقتی نوبت بررسی پرونده رسید ، پرونده  بعلت نقص  مدرک عقب نیفتد زیرا افسر مهاجرت وقت برای غلط گیری و یا ذهن خوانی ندارد و اهمیتی هم برای این پرونده ها نمی دهد زیرا ده ها هزار متقاضی مهاجردرنوبت هستند .
به من گفته شد اقای شهرامیان در ژانوبه به ترکیه رفته اند تا خودشان مسایل را در سفارت کانادا در ترکیه پیگیری کنند و اگر ویزا میسر نشد حداقل پول تا فوریه برگردانده شود که تا امروز خبری از پول نیست و احسان هم در ایران و فامیلشان در کانادا دستشان به جایی بند نیست. لازم دیم که اطلاع رسانی شود که مشکلات نه برای مهاجرین پیدا شود و نه برای افراد مهاجر اور که دودش به اعتماد جامعه ایرانی و بین مقامات کانادایی لطمه خواهد زد .

چه نباید کرد ؟
با توجه به تجربه بیش از دو دهه در سیاست کانادا ، و اشنایی با بسیاری از سیاستمداران این را برای اطلاع دیگران هر چند ممکن است  باعث دلخوری برخی از مشاوران مهاجرت نیز بشود می گویم
یک سیاستمدار می تواند در تسریع ویزای توریستی در وزارت امور خارجه - وزارت مهاجرت با توجه به نفوذش نقش داشته باشد .
برخی از اعضای سفارت خانه در هر کشوری مانند ایران و یا ترکیه با دریافت رقم های میلیون تومانی ویزای توریستی صادر می کنند .
بعضی وقتها هم سفیر و یا کاردار بخاطر دوستی با فردی ، به درخواست وی ویزای توریستی مجانی صاد ر کرده اند . ولی صدور ویزای مهاجرت و یا پناهندگی  در حوزه اختیارات وزیر مهاجرت است و نه وزارت امور خارجه کانادا
دیده ام عضو انجمن شهر واترلو  در دهه 90 برای ویزای یک خانواده به سفارت کانادا درتهران تلفن کرد و سفارت هم به همه خانواده از پدر ومادر و خواهر و برادر ویزا ی توریستی دادند که همه امدند و بعد هم در کانادا اقامت گرفتند .
جیسون کنی وزیر مهاجرت سابق د رمورد اوردن کاسپین ماکان نا مزد ندا اقا سلطان به کانادا به عنوان پناهنده و مهاجر نقش داشت . کنی در مورد تسریع مهاجرت چند همجنس گرای ایرانی در ترکیه به کانادا و خانواده شان اقدام کرد .
یعنی وزیر مهاجرت می تواند راسا  در تسریع صدور ویزا مهاجرت بطور قانونی اقدام کند ولی هیچ وکیل مهاجرتی نمی تواند پرونده مهاجرت کسی را تسریع ببخشد زیرا یک سیستم قدبمی در اداره مهاجرت کانادا جاری هست .پرونده ها  وقتی نوبتشان شود رسیدگی می شود . نقش وکیل مهاجرت در پر کردن درست تقاضا نامه ها و ارسال مدارک لازم که وقتی نوبت بررسی پرونده رسید ، بعلت نقص پرونده عقب نیفتد .
موردی را سراغ دارم که یکی از مشاورین مهاجرت بدلیل اینکه دو  پرونده را  اشتباه بجای یکدیگر  ر پر کرده بود دو تا پرونده باطل شدند .
وزیر مهاجرت در مواردی مانند ویزای خوانندگان و هنرمندان ایرانی بدلیل اینکه باید چک امنیتی شوند و زمان بر هست دخالت های مثبتی کرده است .
بنظر من با توجه به سخت گیر ی های اداره مهاجرت کانادا در مورد ایرانی ها در سالهای اخیر -بسته شدن سفارت خانه و بخش ویزا - تحریم های بانکی ومالی ، مشکلات زیادی برای
مشاورین مهاجرت ایرانی  و متقاضیان مهاجرت ایرانی پدید اورده است .
شنیده ها حکایت از موضع گیری های مشاورین بر علیه دولت محافظه کار کانادا دارد . موضع گیری دو مشاور املاک در جلسه گفت و شنید با مسول امور چند ملیتی دولت هارپر و حاشیه های پیرامون ان جلسه در ژانویه سال 2015
نمونه ای ازاین رویه هست .

یا به عنوان نمونه جلسه ای در روز 8 اوریل 2015 در رستورانی در ریچموندهیل ، مشاورین مهاجرت جلسه ای با وزیر علوم  لیبرال انتاریو و حضور نامزد لیبرالهای ریچموندهیل برگزار شده است .
وقتی که دولت استانی هیچ نقش و یا قدرتی در تصمیم گیری ها ی وزارت مهاجرت فدرال کانادا ندارد .
برای رسیدن به نتیجه در سیستم سیاسی کانادا باید از این سستیم شناخت داشت و انجمن های صنفی -حرفه ای نباید به هیچ حزبی وابسته باشند . جلسات گفت و شیند و یا دیدار با مقامات سیاسی برای بیان مشکلات و نگرانی ها مهم است ولی  موضع گیری های حزبی به نفع انها نخواهد بود .
چه کار کنید که پشیمان نشوید
لطفا قبل از اینکه به کسی پول بدهید حتما با افرادی مشورت کنید .
کانادا سیستم دارد شاید عادلانه نباشد ولی روندی قانونی و اداری و کند دارد .
حتما از وکلای مشاوری استفاده کنید که اشنایی که کارمهاجرتش درست شده است وی را معرفی کرده باشد نه اینکه بخاطر کمیسیون مشاوری را معرفی کرده باشد . مسلما مشاورین صادق و خبره و منصف را با کمی جست و جو در بین اشنایان مهاجر پیدا می کنید 



 http://tentv.tv/index.php/78-newshttp://tentv.tv/index.php/78-news


هیچ نظری موجود نیست: