Translate

دوشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۶

ا ز تهران تا تورنتو ؛ تریاک همچنان قربانی می گیرد

ا ز تهران تا تورنتو ؛ تریاک همچنان قربانی می گیرد


سعید سلطانپور
ُssultanpour@yahoo.com
با دستگیری ( عادل _ الف) 48 ساله ساکن تورنتو در فرودگاه پیرسون (1) به اتهام همراه داشتن و وارد کردن 8/3 کیلو گرم تریاک به کانادا یک پرونده دیگر به لیست قاچاقچیان تریا ک اضافه شد و بار دیگر وسوسه پولدار شدن سریع یک نفر را به زندان انداخت . د رهر حال از انجا که این دستگیری اولین مورد نبوده و آخرین ان هم نخواهد بود بهتر است که کمی به این پدیده خانمانسوز که راه خود را از شرق به غرب همراه عده کمی از مهاجرین ناخلف باز کرده است بپردازیم .


بمرور زمان با گسترش مسافرت هاُ ، افزایش مهاجرت ها و نیاز انان که این بیماری را همراه خود به مهاجرت می اورندیک باز ار مصرفی در تورنتو و وکانادا ایجاد کرده است. با توجه به شنیده ها ی مسافران و مطالعه خبر ها در مطبوعات داخل کشور متوجه می شویم که زشتی اعیتاد به تریاک بدلیل اینکه در مهمانی های داخل کشور مثل نقل و نبات مصرف می شود کاهش یافته است و بساط منقل علیرغم مجازات های قضائی و مالی یک امر عادی پذیرائی درامده است . اینکه انگشت اتهام را به روی چه کسی و چه نهادی نشان رویم نیاز به بحث این مقاله نیست . ولی در بازار باید دوطرف خریدار و فروشنده وجودداشته باشد که عرضه و تقاضا را معین کند .
بنابر این جامعه ایرانی ُ در مهاجرت وظیفه دارد که برخورد فعالانه تر و آموزشی تر با مواد مخد ر وتریاک برای سلامتی جامعه داشته باشد .

از سوی دیگر درامد اسان قا چاق تریاک و مواد مخدر ومجازات ان در کانادا کسانی را وسوسه می کند تا به این کار دست بزنند پولهای راحت تری بدست بیاورند. شکی نیست که نحوه دستگیری و میزان مجازات د رکانادا قابل مقایسه با ایران نیست بر عکس شکنجه و یا ضرب و شتم د راداره مواد مخد ر و آگاهی در ایران و عدم دسترسی به وکیل کار قاچاقی گری را کار بسیار دردسر سازی می سازد که گاها به قیمت جان افراد هم تمام می شود در حالی که در بازداشتگاه های پلیس د رکاناد از شکنجه فیزیکی خبری نیست و پلیس مجبور است که ما ه ها را روی موارد مشخص کار فیلم برداری و استراق سمع بگذراند و پس از دستگیری هم با پشنهاد دادن تخفیف محکو میت به دیگر متهمان پرونده ؛ از شهاد ت وی بر ای محکوم کردن دیگر متهمان در دادگاه استفاده کند. یک ایرانی که اخیر ا از زندان کینکستون بعد از 7 سال آزاد شده است می گفت وی برای فروش مواد مخد راز تلفن های عمومی استفاده می کرد ه است و بیشتر حرفها ی وی بزرگ نمائی بود ه ( خالی بندی ) و لی دادستان با استفاده از مکالمات ضبط شده سنگین ترین مجازات را در میان باند به وی داده بود .

Full text at
http://bayanupload.blogspot.com/

هیچ نظری موجود نیست: