Translate

چهارشنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۸۶

2007 روز کارگر در تورنتو







بزرگداشت روز کارگردر تورنتو
ssultanpour@yahoo.comS
در حالی که جشن ها و راه پیمائی های روز کارگر د ر تورنتو و سراسر کانادا بر گزار می شود . امسال هم در روز دوشنبه سوم سپتامبر در یک روز افتابی و گرم در قلب مرکز تورنتو هزاران نفر ا ز کارگران و کارکنان دولتی و بخش خصوصی عضو اتخادیه به همراه خانواده ها ی خود برای یکسال دیگر روز کارگر را بر کزارکردند .( در سراسر دنیا بغیر از کانادا و امریکا در روز اول ماه جشن گرفته می شود ). مراسم امسال از ساعت 10 در تقاطع خیابان کوئین و یونیورسیتی با گروه موزیک اتش نشانی شروع شد و د رحوالی ساعت 2 بعداز ظهر در محل نمایشگاه دائمی در دافرین و لیک شور خاتمه یافت.
بعد ا زگذشت سالها علیرغم اینکه بنظر می اید بر گزاری روز کارگر نشان از موفقیت اتحادیه ها در تلاشهای خود برای احقاق حقوق خودشان هستند ولی نکته قابل توجه این است که بنابر امارهای منتشر شده درامد بخش قابل توجهی از کارگران در کانادا با حداقل دستمزد کار می کنند . تعداد زیادی از انان از مهاجرانی هستند که با خانواده های خود جمعیتی بالغ بر 1500000 نفر را تشکیل می دهند وبسیاری از فرزندان انان در مر ز خط فقر ( کانادا ) بسر می برند.ُ
نگاهی کوتاه به مبارزات ایرانیان در تشکیل اتحادیه در کانادا


عدم شرکت ایرانیانی که تمایلات کارگری دارند وبویژه فعا لان سیاسی در مراسم روز کارگر د ر روز سوم سپتامبر بنظرمن نشان جدی از عدم درک شرایط واقعی انان دارد .
شکی نیست که اتحادیه های کارگری در کانادا اتحادیه هائی هستند که تنها به منافع همان گروه می اندیشند و در چار چوب سیستم سرمایه داری عمل می کنند و لی نباید فراموش کرد که انان زمانی که مبارزات خود را شروع کرده اند در قرن 19 هنوز ایران در دوران فئودالی بسر می برده است. از سوی دیگر ایرانیان مخصوصا نسل اول مهاجرت چندین تلاش شکست خورده برای تشکیل اتحادیه داشتند منجمله اعتصاب یک ماهه رانند گان تاکسی در تورنتو در 1993 که اکثریت فعالان ان ایرانی بودند . همچنین صاحبان پیتزا فروشی های پیتزا پتیزا د رتورنتو درهمان سالها بدلیل عدم شناخت سیتیم بدلیل اینکه نتوانستند با مردم و سیاست در کانادا اطلاع رسانی کنند بعد از یک مبارزه طولانی حقوقی که به قیمت از دست دادن دهها مغازه هایشان انجامید . کمپانی پیتزا پیتزا اکثر مغازه های انان را قانونا متصرف شد و انان را از مغازه های خودشان اخراج کرد.
چند سال بعد برخی از صاحبان مغازه های پیتزا فروشی زنجیره ای "تو فور وان" که در دورا بحران اقتصادی وارد تجارت در انتاریو شد سعی کردند اتحادیه ای برا ی خودشان درست کنند که بسرانجامی نرسید. مغازه های "تو فور وان" بعد از چندی بطور کلی علیرغم اینکه به یک کمپانی امریکائی فروخته شد اکثرا انان بسته شدند.
در سالهای 2000 به بعد بسیاری از رانندگان توزیع در رستوران زنجیره ای " سویس چالت " که ایرانی بودند اقدام به تشکیل یک اتحادیه برای افزایش حقوق خود کردند که نتوانستند ادامه بدهند و کمپانی بسیاری از انان را اخراج کرد.
بسیاری از مهاجران منجمله ایرانی ها که علاقه ای به کارگری در کار خانجات ندارندوو ترجیح می دهند که کار نقدی انجام بدهند شرایط کاری خوبی ندارند مانند ساعات کار طولانی بدون بیمه و تعطیلی و از کار افتادگی و بازنشستگی و حداقل حقوق و بدون تضمین شغلی . مشاغلی مانند ساندویچ فروشی ها و تاکسی و کارهای ساختمانی و کافی شاپ ها . نامه رسانی .

برای متن کامل گزارش
http://bayanupload.blogspot.com/

http://www.salamtoronto.ca/

هیچ نظری موجود نیست: