Translate

شنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۸۶

اخراجی ها

اخراجی ها - سعید سلطانپور
فیلم اخراجی ها را دیدم .
فیلم از دید واقع گرایانه تری به کسانی که در جنگ بودند می پردازد.
شکی نیست که حضور داوطلبان که از اقشار متوسط و پائین ( اقتصادی و اجتماعی ) جامعه بودند توانست کشور ایران را حفظ کردند.
وی بدرستی دو روئی بسیاری از مقامات و دست اندرکاران را که اتش جنگ را شعله ور می کردند و خود به جبهه نمی رفتنند و یا حداقل خط اول نمی رفتند را نشان می دهد
ده نمکی نقش زیادی به اخوند ها می دهد در حالیکه طلبه ها ئی در جنگ کشته شدند ولی دو یا 3 اخوند سر شناس در جبهه کشته شدند یکی انها شاه ابادی رئیس حوزه علمیه شاه اباد تهران بود و در اثر خمپاره اندازی کشته شد.
بهشتی کمتر در جبهه حاضر میشد در مواردی که در خط میانی برا ی جلسه می امد با حداقل 2 ماشین محافظ تردد می کرد.
در هر حال نقش نیروهائی که لمپن خوانده می شوند در سرکوب مخالفان هم بسبار تاثیر داشت. متاسفانه هنوز اپوزیسیون خارج کشوری نتوانسته است علت جذب انانرا و راه خنثی کردن انرا پید ا کند.
فیلم شادی است که پایان ان هم غم انگیز نیست ولی داستان واقعی جنوب شهر تهران بود.
صحنه روی مین رفتن نیروها اگرجه توسط کارگزدان حکایت از شجاعت دارد ولی وقتی که به تصویر جنگ در چارچوب کلی تری نگاه کنیم که مناسفانه بدلیل سیاست سرکوبگرانه رفسنجانی برای نابود کردن مخالفان این جنک 8 سال طول کشید انوقت روی مین رفتن ها یک نوع تلف شدن نیروی انسانی بشمار می رود.
نکته بیرون از فیلم این است که فالانؤهائی نظیر ده نمکی رشد کرده اند و لی بازماندهای اپوزیسیون فالانژ شده است که چای تاسف دارد.
نیروهای اپوزیسیون پر مدعا علیرغم حضور 20 ساله در خارج و اروپا هنوز نتوانسته است یک فیلم که واقعیت مهاجرت و جنک را روشن کند نتوانسته تولید کند.
باز ی اکبر عبدی و امین حیائی خیلی پررنگ است. اخراجی ها فیلمی است که ارزش دیدن را دارد.

هیچ نظری موجود نیست: