Translate

جمعه، شهریور ۰۵، ۱۳۸۹

پوشش عادلانه خبری و رعایت بی طرفی ، ضامن حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی کانادا پوشش عادلانه خبری و رعایت بی طرفی ، ضامن حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی

">

پوشش عادلانه خبری و رعایت بی طرفی ، ضامن حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی کانادا

دستگیری سه نفر کانادایی مسلمان به اتهام توطئه تروریستی ، ، دوره جدیدی از حدس و گمان ها و ظن ها و ضدیت ها بر علیه مسلمانان را در رسانه ها گشود . نام مصباح الدین احمد - هیوا علیزاده و دکترخرم شعردر رسانه ها منتشر شده است و بنا به گفته رسانه ها ،آقای هیوا علیزاده مهندس مکانیک ، کانادائی ایرانی تبار هست.

هنوز پرونده 18 متهم به ترور در تورنتو بسته نشده بود که پرونده جدید گشوده شده است . هارپر ، نخست وزیر کانادا اعلام کر د که کانادا کشور آزادی هست و به همین دلیل در معرض تروریستی قرار دارد .

سخنان هارپر ، تنها بخشی از حقیقت است زیرا ، ترور در بسیاری از کشورهای غیر آزاد دنیا نیز اعمال می شود و متاسفانه تحت حمایت برخی از کشورهای آزاد، این عمل انجام می شود.. بنابر این ریشه ترور و تروریزم در چند کلمه خلاصه نمی شود وبا چند دستگیری هم پایان نمی گیرد.

با توجه به شواهدی در گذشته در جهت داربودن سازمان امنیت کانادا و پلیس فدرال - ( ار.سی .ام. پی ) بر علیه مسلمانان و ایرانی ها و نمونه اخیر آن در دستگیری و حکم سیاسی محمود یادگاری د رتورنتو ، ضرورت شفاف اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به همه اقشار کانادا منجمله مسلمانان و ایرانی تبار های کانادایی نقش بسیار مهمی در اعتماد سازی و وحدت کانادا دارد.

بدیهی هست هر گونه مخفی کاری و عدم اطلاع رسانی دولت با استناد به " دلایل امنیتی " و " امنیت ملی کانادا " ، عدم اعتماد بین بخشی از جامعه چند ملیتی کانادا با سازمانهای امنیتی و پلیس را بدنبال خواهد داشت که به نفع ایمن شدن ملت و کشور کانادا در آینده نخواهد شد. مبارزه با تروریسم و خشونت نیاز به همکاری همه جانبه و آگاهی رسانی و شفاف سازی دولت و ملت ( کامیونیتی ها ) دارد.

زمانی که رسانه های اصلی کانادا نظیر سی بی سی که با بودجه مردم اداره می شوند در مورد اسلام و مسلمانان گزینشی بر خورد می کنند ، نشانه های خوبی برای آگاهی رسانی و فرهنگ سازی نیست . این رسانه ها به غیر از چند نفر سیاسی مانند هما ارجمند ، ارشاد منجی ، هریس علی ( به عنوان مخالفان اسلام ) و تارق فتاح ( کنگره مسلمانان کانادا ) ، به عنوان موافق ، نظرات دیگر مسلمانان کانادا را که جمعیتی بیش از یک میلیون کانادیی با تفکرات گوناکون و گرایشهای مختلف از اسلام را در بر می گیرد ، ندیده می گیرد.

آنجا که فعال سیاسی اجتماعی مانند تارق فتاح در سالهای گذشته که به سی بی سی راهی نداشت ، به درستی خط قرمز رسانه ها در کاناد ا را انتقاد از اسرائیل می دانست ، اکنون به مناسبت های مختلف ، به عنوان کارشناس اسلام نظرات یک جانبه ای را بیان می کند ، که خود جای سوال دارد که این دگر دیسی از چیست ؟

ایا سی بی سی تغییر جهت داده است ؟ که پاسخ نه هست.

ما درعین حالی که معتقد به ازادی کامل بیان و نفی خشونت در هر مرام و مذهب و دولتی هستیم ، معتقدیم که هم صداهای مخالفان و موافقان سیاسی اسلام نظیر کنگره مسلمانا ن کانادا باید پوشش خبری داده شود هم تفکرات و گرایشهای غیر خشونت امیز دیگر مسلمانان یک میلیونی کانادا ، نیز باید شنیده شود.

بدون رعایت این اصل بدیهی ، اعتماد سازی ممکن نیست. پوشش یک سویه این جریانات همانند گذشته به نفع خشونت طلبان و انحصاریون منجر خواهد شد. هم چنین به عمیق تر شدن دیوار بی اعتمادی و انزوای بخش هایی از ملت کانادا خواهد انجامید .

امیدواریم که نخست وزیر ، سیاست درست برای آینده بهتر کانادای چند ملیتی را اتخاذ کند .

27 آگوست 2010

کانون بیان ( انتاریو )

Bayan _Centre For thought

Saeed Soltanpour

هیچ نظری موجود نیست: