Translate

پنجشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۹

گزارش جهارشنبه سوری

مراسم چهارشنبه سوری در تورنتو و ریچموند هیل


  عصر سه شنبه 15 مارچ 2011 هــــــزاران نفر از سراسر تورنتوی بزرگ و جنوب اونتاریو در میدان مـــل لستمن تورنتو و نیز در سالن پارک
Richmond Green Sports Centre در ریچموند هیل جمع شدند تا مراسم باستانی چهارشنبه سوری را جشن بگیرند.
گزارش خبرنگاران ما حاکیست که نزدیک به 5 هزار نفر در میدان مل لستمن و چند هزار نفر دیگر در ریچموندهیل در این جشن شرکت کردند.
یاد آور میشود که دهها هزار نفر از کامیونیتی ایرانی-کانادایی در نزدیکی و اطراف این دو محل زندگی و کار میکنند. چهارشنبه سوری نقطه آغاز جشنهای نوروزی برای تمام مردمانی است که نوروز را بعنوان عید شروع سال نو خورشیدی جشن میگیرند. بنابر سنت، در مراسم چهارشنبه سوری مردم آتشی گرد می آورند تا با پریدن از روی آن، بیماریها و کسالتهای به جا مانده از یکسال کار و تلاش را به آن بسپارند و خود را آماده شروع سالی تازه با روحیه ای تازه و پر نشاط کننند.
دکتر محمد ظهوری یکی از موسسان مرکز فرهنگی فروردین که سازماندهنده اصلی مراسم چهارشنبه سوری ریچموندهیل بود درباره بر پا کردن آتش سنتی گفت: «وقتی به سازمان آتش نشانی گفتیم که می خواهیم از روی آتش بپریم آنها گفتند: «در کانادا ما آتش درست می کنیم تا غذا بپزیم و یا گرما تولید کنیم»، و من گفتم: «ما ایرانی ها (در روز چهارشنبه سوری) آتش درست می کنیم تا از روی آن بپریم.»
در میان انبوه جمعیت حاضر در پارک ریچموندهیل گرین، می توانستی دیوید بارو David Barrow شهردار ریچمـــــوندهیل، ویتـــــواسپاتافورا Vito Spatafora معاون شهردار ریچموندهیل، اریک جولیف Eric Jolliffe رئیس پلیس یورک، گادوین چان Godwin Chan گرگ بروس Greg Beros، از اعضای شورای شهر ریچموندهیل، و کارن ماک نامزد حزب لیبرال از تورن هیل برای انتخابات آتی پارلمان کانادا را ببینی.
شهردار ریچموندهیل همین که از راه رسید فرصت را از دست نداد و در صف قرار گرفت تا به سنت ایرانیان از روی آتش بپرد. دیوید بارو گفت: «یکی از معانی عضو کامیونیتی بودن همین است که در مراسمی که برای کامیونیتی مهم است شرکت کنی.»
ویتو اسپاتوفورا معاون شهردار ریچموندهیل گفت: «کامیونیتی ایرانی خیلی خوب می داند که چگونه جشن بگیرد و پایکوبی کند. یکی از نکات جالب برای فرهنگهای کامیونیتی ما این است که در مراسم یکدیگر شرکت کرده و نه فقط با سنتهای یکدیگر بلکه با غذا ها و رقص ها و همه چیزهای همدیگر آشنا می شوند.»
حوالی ساعت 6 بعدازظهر در مرکز ریچموندهیل گرین، سه چهارم سالن اصلی پر شده بود و صدها نفر دیگر در بیرون پارک در خیابانهای اطراف در جستجوی محلی برای پارک اتومبیلهای خود بودند زیرا فضای پارکینگ پارک پر شده بود.
سعید سلطانپور یکی دیگر از موسسان مرکز فرهنگی فروردین که از مشاهده این استقبال عمومی خوشحال بود گفت: «حدود700 ساعت کار داوطلبانه در چهار ماه گذشته برای تدارک این مراسم انجام شد. این نشان میدهد که ایرانی ها فرهنگ خود را قدر می دانند و کانادایی ها درک میکنند که ما فرهنگ غنی ای داریم و می توانیم به غنای مالتی کالچرالیزم در کانادا بیفزائیم.»
این اولین بار بود که اریک جولیف رئیس پلیس یورک در مقام ریاست پلیس این منطقه از روی آتش می پرید. او با ابراز خشنودی از مراسم گفت: «اگر به کامیونیتی وصل نباشیم نمی توانیم وظایف مان را به نحو احسن انجام دهیم.»
در میدان مل لستمن
چند کیلومتر آن سوتر، در میدان مل لستمن تورنتو، بیش از 5 هزار نفر از اعضای کامیونیتی ایرانی- کانادایی و غیر ایرانی ها گرد آمده بودند تا با فریادهای شادی خود که تا خیابان یانگ منعکس میشد، حضورشان را اعلام کنند.
در این میدان، عمو نوروز را میدیدی که به جمعیت خوشامد می گوید و با آنها در هر سن و سالی که هستند عکس می گیرد. در چند قدمی او، حاجی فیروز بود که می رقصید و نغمه های نوروزی می خواند و هورای جمعیت را به همراه سیاستمداران و چهره های سرشناس بر می انگیخت.
رضا مریدی نماینده ریچموندهیل در پارلمان اونتاریو در مقابل جمعیت مشتاق سخنان هیجان برانگیزی گفت: «ما نوروز را در اونتاریو و کانادا رسمیت بخشیدیم. نوروزتان پیروز، هر روزتان نوروز.»
در کنار مریدی، کاتلین وین Kathleen Wynne نماینده دیگر پارلمان اونتاریو و وزیر حمل نقل اونتاریو و شلی کارولShelley Carroll عضوشورای شهر تورنتو از منطقه 33 قرار داشتند.
شلی کارول گفت: «این جشن هر سال بهتر میشود، همه آن را هم شهروندان اداره می کنند. جشنی است توسط مردم برای مردم. برای اینکه این جشن را از دست ندهم، من به تعطیلات نیمه مارچ نمی روم.»
کاتلین وین وزیر حمل و نقل اونتاریو گفت: «اجتماع عظیم و صلح آمیزی است که حس شگفت انگیزی با آن است. مراسم زیبایی است که به بقیه جشن های بهاری ما غنا می بخشد، زیرا انرژی فراوانی با خود دارد.»
محمد تاج دولتی از سازمان دهندگان جشن چهارشنبه سوری میدان مل لستمن می گوید از آنجا که برپایی آتش در داخل و اطراف میدان مل لستمن ممنوع است، ما آتش بازی را جایگزین آن کردیم که اختلاف زیادی هم با شکل سنتی خودمان نداشته باشد. او می گوید: «در ایران مردم از قطعات رنگین آلومینیوم استفاده می کنند تا آتش بازی کنند، آتش بازی را ما همیشه داشته ایم، و حالا در اینجا هم آتش بازی را داریم تا سنت چهارشنبه سوری را منعکس کنیم.»
مراسم مل لستمن در عین حال نشان داد که بخش های مختلف جامعه کانادایی، از سیاستمداران گرفته، فرهنگها و بیزینس ها، همه به گستردگی از کامیونیتی ایرانی-کانادایی حمایت میکنند این جشن نشان میدهد که مالتی کالچرالیزم در کانادا تا کجا گسترش یافته و همچنان در حال گسترش است♦

هیچ نظری موجود نیست: