Translate

پنجشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۱

انتخاب مجدد دکتر امیرخدیر در انتخابات کبک - یک تجربه خوب و افتخار امیز

Quebec 2012 Election and re-election of Dr. Amir Khadir-an Iranian -Quebec  
شادی انتخاب مجدد دکتر امیر خدیر در مونترال/شلیک به دمکراسی توسط متعصبین


روز سه شنبه 4 سپتامبر 2012 انتخابات کبک برگزارشد . به گفته ستون نویسان رسانه های کانادایی  ژان شاره رهبر حزب لیبرال کبک با اعلام زود تر انتخابات سعی کرد تا با استفاده از فضای بوجود امده از تظاهرات گسترده و طولانی دانشجویان ( اعتراض به افزایش شهریه ) در برابر فضای مسموم حاکی از نتیجه کمیسیون تحقیق فساد در بخش راه و ساختمان و اتهام زد وبند با  برخی از  مقامات دولتی در واگذاری مناقصه های میلیون دلاری را که قرار است در سپتامبر منتشر شود ،   یک سال زودتر وارد انتخابات شود . .

شاره در حوزه انتخاباتی خود شربورک که محل اقامت بسیاری از دانشجویانی است که با وضع قانون محدودیت  تظاهرات دانشجویی در برابر رقیب خود از حزب جدایی طلب پارتی کبکوا شکست خورد . که سرنوشت رهبر حزب بلاک کبکوا را در انتخابات فدرال 2011 تداعی می کند . البته بر خلاف پیش بینی ها ژان شاره توانست 50 کرسی را از آن خود کند  و اپوزیسیون حزب پارتی کبکوا به رهبری خانم پاولین ماریوا با 54 کرسی بشود.
PaulinMarois
.
بر اساس سنت سیاسی در کانادا رهبر حزب حاکم که نتواند برنده شود ، در همان لحظه ها استعفای خود را اعلام می کند . کاری که شاره در صبح روز 4 شنبه با چشمانی گریان با تشکر از حزب و مردم کبک انجام داد.. وی گفت که نتبجه دولت اقلیت نشان داد که مردم کبک خواهان ماندن در کانادا هستند .  شاره 29 سال د رسیاست فدرال و کبک بود .
من به همراه تیم خبری مان روز سه شنبه برای پوشش خبری انتخابات بویژه انتخاب مجدد دکتر امیر خدیر عازم مونترال شدم . باران سیل اسا از تورنتو تا مونترال ادامه داشت .   در شماره 57 خیابان سنت کاترین باشگاه مترو پولیس مرکز حزب پارتی کبکوا بود و شماره 1004 تاتر المپیا محل تجمع حزب جوان کبک سولیداریتی ( همبستگی کبک )  بود .  ما به چند دلیل در ستاد حزب کبک سولیداریتی تمرکزکردیم زیرا امبر خدیر دکتر عصب شناس ایرانی تبار از حوزه  مرسیر مونترال در سال 2008 به مجلس راه بافته بود . وی تا قبل از حمایتش از  حق دانشجویان تظاهر کنندگان  محبوب ترین سیاستمدار کبکی بود.   وی در جریان قتل پناهجوی ایرانی در مونترال  توسط پلیس به پلیس مونترال برای خشونتش اعتراض کرده بود . کاری که کمتر سیاستمداری انجام می دهد . شهرت امیر خدیر بخاطر ایستادگی اش در مجلس وزدن ربان سفید بر یقه اش به عنوان مبارزه با فساد مالی در بخش قراردادهای دولتی ساخت و ساز بود . یکی از افراد مهم در بسیج مردم کبک برای فشار سیاسی به ژان شاره برای پذیرش کمیسیون تحقیق در مورد فساد مالی که تا کنون حداقل یک نفر دستگیری هم داشته اشت ، امیر خدیر بود .
با امیر خدیر گفت .وگویی انجام دادم که در هفته های اینده برای خوانند گان منتشر خواهم کرد. با تبریک پیروزی وی  و  تاکید برا ینکه حضور یک ایرانی تبار متخصص در عرصه علم و سیاست سالم ، یک الگوی خوب برای  جوانان ایرانی کانادایی خواهد بود . امیر خدیر از ما که برای حمایت و پوشش خبری به مونترال رفته بودیم تشکر کرد و ادامه داد که ایرانی ها از سراسر کانادا و آمریکا و برخی از کشورهای دیگر از وی حمایت کرده اند که وی از انها هم تشکر کرد .

خدیر گفت که حزب انها برنامه اقتصادی مدونی دارد ولی از انجا که بسیاری از مردم کبک به طور استراتژیکی رای داده اند بنابراین حزب انها نتوانست بیش از دو نماینده داشته باشد . دوره قبل 124 هزار رای به حزب سوسیالیست همبستگی کبک داده شده بود که این بار به 240 هزار رسیده بود .

یکی از فعالین  حقوق زنان ایرانی تبار خانم الهه شکرایی ( مشعوف ) نیز نامزد بود که تلاشهای وی در حوزه  ای که متعلق به انگلیسی تبارها هست باعث تعجب بسیار ی از شهروندانی شده بود که وی درب ان خانه ها را برای حمایت زده بود . با خانم شکرایی نیز مصاحبه ای انجام داده  ام . خانم مشعوف در دوره قبل در  انتخابات شهرداری های مونترال نیز شرکت کرده بود و رای کافی هم اورده بود که  بعدا انصراف داده بود .
 الهه مشعوف.
با دکتر ارزو خدیر که از فعالین اجتماعی برای بهبود شرایط بهداشت مهاجران در کبک می باشد و. عضو حزب می باشد گفتگویی انجام داده ام که در شماره های بعدی منتشر خواهد شد .









مصاحبه ام  با دکتر ارزو خدیر


در زمانی که اسم شاره در تلویزیون اورده می شد جمعیت داخل سالن یک پارچه " هو  " می کردند . وقتی اسم امیر خدیر روی صفحه تلویزیون می امد صدای جمعیت سالن را با صدای امیر – امیر به لرزه می انداخت    . البته خیلی ها ابجویی در دست داشتند وبا صدای موزیک بلند با شوق نتایج را دنبال می کردند .
وقتی سالن را ترک کردیم ساعت نزدیک نیمه شب بود . به سمت ستاد پارتی کبکوا راه افتادیم . زیرا نتیجه انتخابات نزدیک نیمه شب قطعی شد .  وقتی به انجا رسیدیم دیدیم ماشین های پلیس همه خیابانهای  اطراف متروپلیس را بستند .  و جمعیت هم با ارامش در حال بیرون امدن است . مشکل زبان فرانسه نمی توانستیم به خوبیارتباط برقرار کنیم . بخصوص تعصب این گروه که پرجم های کبک را در دست داشتند.   هر چند " دامون  محبی " مترجم جوان ما با مابود . چندی نگذشت که متوجه شدیم فردی با شلیک گلوله دو نفر را زخمی کرده که یکی از انها در ساعت 12 و اندی فوت کرد .   شادی پیروزی پارتی کبکوا با شلیک گلوله متعصبی به دمکراسی در کانادا به عزا تبدیل شد.

خیابان باشگاه  متروپلیس -  معاون پلیس مونترال به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد .

هر چند نخست وزیر کانادا – رهبر حزب لیبرال کبک – رهبران حزب لیبرال فدرال ( باب ری و ان دی پی نیز تسلیت گفتند ولی تا چهارشنبه بعداز ظهر هنوز پلیس مونترال محل را بسته بود و سرگرم تحقیق بود. سوالی که جوابی برای ان ریس پلیس مونترال که در تمامی زمان به سوالات خبرنگاران با تفاق معاونش پاسخ می داد و اطلاع رسانی می کرد برای ما نداشت اینکه ایا ریچارد هنری بین -62 ساله که امروز 5 شنبه به 16 مورد اتهام در دادگاه متهم شد ، خودسرانه عمل کرده است و یا سازمان یافته بوده است . ؟ پاسخ به این سوال حل بسیاری از مسائل سیاسی کبک و کانادا خواهد بود . زیرا هنری در موقعی که دستگیر شد به فرانسه فریاد زد که زمان بیدارشدن کانادای انگلیس است  . ماموران حفاظت خانم ماریوا بسرعت وی را از سالن بیرون بردند هرچند بعد از 7 دقیقه وی به پودیوم برگشته بود و از هواردان خواسته بود که سالن را ترک کنند یعنی زمانی که ما به انجا رسیده بودیم . ماموران محل اقامت وی در هتل شرایتون تا زمان اقامتش در مونترال تحت حفاظت شدید قرارداده بودند .  4 سپتامبر 2012 روزی سیاه در تاریخ دمکراسی کانادا به ثبت رسید که امیدوارم با هوشیاری سیاسیون و مردم کانادا وکبک کانادا تکرار نشود .Canadian






عکسها : سعید سلطانپور- سعید محبی
این مطلب در ایران استار جمعه 7 سپتامبر 2012 منتشر شده است




























هیچ نظری موجود نیست: