Translate

یکشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۷

شانزده آذر , احسان شریعتی

عکسها مربوط به دانشگاه تهران هست وبا سخنرانی شریعتی ارتباطی ندارد
به گزارش ايلنا، پسر دکتر علي شريعتي که به دعوت انجمن اسلامي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در تالار شريعتي سخنراني مي‌‏کرد،‌‏ سخنان خود را به نام خداوند آزادي، برابري و احسان آغاز کرد و گفت: امروز در پنجاه‌‏وپنجمين سالگرد حادثه 16 آذر سال 32 هستيم که دانشجويان به کودتاي 28 مرداد آن سال واکنش نشان دادند؛ البته اعتراض دانشجويان به اين بود که چرا پليس با اجازه آتش، وارد محوطه دانشگاه شده است.




اين جامعه‌شناس با ارايه دو تعريف از دين يکي با نام «دين نو انديش و دين قلمي» و ديگري با نام «دين تثبيت کننده و ايدئولوژي در جامعه» ادامه داد: دانشگاه بايد نسبت خود را با هر يک از اين تعاريف از دين مشخص کند.

شريعني همچنين در ضرورت سازماندهي جنبش دانشجويي، به مسأله حفظ حافظه تاريخي اشاره کرد و افزود: جنبش دانشجويي کنوني ايران تافته جدابافته از جنبش دانشجويي پيش از انقلاب و حتي کليت تاريخ ايران نيست. اين جنبش مطالباتي دارد که بي‌ارتباط با مطالبات گذشته نيست و تمام بدنه دانشگاه بايد مدافع اين مطالبات باشد.



يکي از اين دانشجويان از شريعتي پرسيد که چه کار عملي براي حفظ حافظه تاريخي در جنبش دانشجويي داريد، که وي در پاسخ به آن با اشاره به اين‌که از مشکلات درون جنبش دانشجويي اطلاعي ندارد، گفت: اما به اعتقاد من جنبش دانشجويي در حفظ حافظه تاريخي ضعف داشته است، براي اين منظور لازم است تا ارگان‌‏هايي تشکيل شود و اين مسئوليت را بر عهده بگيرد. مثلا در نشريات جنبش دانشجويي به بحث و بررسي در مورد وضعيت جنبش دانشجويي در جامعه پرداخته شود. البته اين بحث بايد علمي و تاريخي باشد و مشخص کند که جنبش دانشجويي در چه مقاطعي دچار ضعف‌‏ها و شکست‌‏هايي شده و نيازمند چه آسيب شناسي است.

۱ نظر:

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر