Translate

چهارشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۸۷

آیاائتلاف شکننده مخالفا ن دولت کانادا شکافی در محافظه کاران ایجاد خواهد کرد ؟

آیاائتلاف شکننده مخالفا ن دولت کانادا شکافی در محافظه کاران ایجاد خواهد کرد ؟


سعید سلطانپور

فرماندا رکل کانادا با درخواست نخست وزیر هارپر برای تعلیق مجلس تا 27 ژانویه موافقت کرد . این موافقت بحران را از سطح مجلس و رسانه ها به سطح گرد همائی ها در شهرهای بزرگ از طرف موافقان ائتلاف و مخالفان آن و حمایت از دولت هارپر کشید . در تورنتو هزاران نفر در یک هوای سرد در میدان شهرداری به سخنان دیان رهبر حزب لیبرال و جک لیتون رهبر حزب ان دی پی گوش فرادادند . همزمان در حدود 400 نفر از حامیان دولت در جلوی پارلمان انتاریو اقدام ائتلاف را محکو م کردند .
هارپر توانست با بزرگ کردن اتحاد لیبرال ها با حزب جدائی طلب بلاک کبکوا, افکار عمومی کانادا بخصو ص غرب را تا حدود زیادی بر عیله ائتلاف بسیج کند.
هارپر در سخنرانی تلویزیونی خود که با استفاده از حق قانونی نخست وزیر در مواقع بحرانی برای ارتباط مستقیم با مردم ، انجام شده بود در حالی در بخش انگلیسی برای ترساندن دیگر نقاط کانادا ، از کلمه جدایئ طلبان بکرات استفاده می کرد در بخش فرانسوی از کلمه خودمختاری طلبان استفاده می کرد که بنوعی عدم صداقت وی را می رساند.
البته تحلیل گران و سیاستمداران منجمله " کن لونزا " رهبر اتحادیه اتوموبیل سازان کانادا ، بشدت هارپر را در این مورد نکوهش کردند زیرا احتمال اوج گرفتن احساسات ناسونالیستی و جدائی طلبانه در کبک را هشدار دادند . اولین نتیجه سخنان هارپر برنده شدن اکثریتی ژان شاره رهبر لیبرالها ی کبک بود .
اگر دیان آدم سیاسی کاری بود و به این ائتلاف ایمان داشت بایستی خودش و هوادارنش در جلوی خانه فرماندار کل و یا مجلس تحصن می کرد ند تا فرماندار اجازه تشکیل دولت را به آنها بدهد . یعنی همان کاری که غرب در مورد کشورهای شرقی و انقلاب های رنگی در گرجستان و اکراین تشویق کرد.



جنگ رهبری در لیبرال عامل اصلی شکنندگی ائتلاف


شکی نیست که ائتلاف دوامی نخواهد داشت زیرا در مراسم تورنتو تنها جرالد کندی د رکنار دیان در صحنه حضور داشت . از ان دی پی هم تنها لیتون حضور داشت .

مایکل ایگناتیف و باب ری دو کاندیدای اصلی رهبری حزب از این مراسم خود رادور نگهداشتند که پیام سیاسی آشکار در مورد دور نگهداشتن خود از ائتلاف داشت. در حالی که باب ری اعلام کرده بود که به دولت هارپر اعتمادی ندارد و در اولین فرصت وی را ساقط کرد و در این راستا حاضر است به عنوان نماینده انتلاف برای معرفی آن به سراسر کانادا سفر کند ، ایگناتیف در مورد عدم اعتماد به دولت اظهار نظر سریعی نکرد.
بدلیل اعتراض بسیاری د رمورد نخست وزیری دیان بسیاری از نمایندگان لیبرال هوادار دیان نظیر براین ویلفرت ( ریچموندهیل ) ترجیح دادند که خود را آفتابی نسا خته و درزیر رادار مردم حوزه انتخاباتی خود حرکت کنند که خود به تضعیف بیشتر دیان انجامید .
هر چند شکاف درمیان لیبرا ل ها در همان روز اول ائتلاف با اعتراض علنی جیم کرجیانس (نماینده کانادایئ یونانی تبار اسکاربور ) ه خواستار استعفای دیان شده بود به مطبوعات کشیده شد ه بود.
سیاستمداران لیبرال استان نیز در صحنه حضور نداشتند که به وضوح بلاتکلیفی آنان و یا نارضایتی آنان را از دیان و ائتلاف نشان می داد. آنا ن بدلیل شرایط بحران اقتصادی انتاریو که بشدت نیاز به کمک های اتاوادارد ، ترجیح دادند تماشای میدان و بیرون آمدن برنده باشند . این در حالی بود که رهبران محافظه کار انتاریو نظیر جان توری و فرانک کلیس انتلاف را یک کودتا خواندند و در تظاهرات فعالانه شرکت داشتند.


چشم انداز سیاسی


امروز دیان استعفای خود را اعلام کرد و قرار شده است که رهبری حزب زودتر از موعدمعین تعیین شود. در حالیکه باب ری معتقد است باید هواداران حزب در مورد رهبری تصمیم بگیرند ولی ایگنایتف معتقد است که مدیران حوزه های انتخاباتی می توانند همراه با سناتور ها رهبر جدید را انتخاب کنند .
خروج دیان ، ائتلاف را با علامت سوال روبر و می کند زیرا ایگناتیف چندان در مورد ساقط کردن دولت هارپر عجله ای ندارد وی می تواند دو سال برای نخست وزیر شدن را صبر کند و تجربه مدیریت سیاسی بیندوزد . چیزی که فقدانش وی را در سال 2006 از رسیدن به رهبری حزب با داشتن 43 % از حمایت نمایندگان باز داشت . از سوی دیگر باب ری مسن ، با تجربه مدیریت ( هرچند نه چندان درخشان اقتصادی به عنوان نخست وزیر انتاریو1990-1995 ) در کنار جرالد کندی که از وی حمایت کرده است .

شکاف در محافظه کاران

هارپر هر چند توانست دولت خود را را تا 27 ژانویه و ارائه لایحه بودجه در قدرت نگهدارد و لی شکی نیست که بحران سیاسی باعث خشم کانادائی ها از هر دوسو که دیگری را متهم به نقض دموکراسی می کنند ، شد ه است
. ادامه بحران سیاسی ؛ نگرانی ها ی زیادی را در بخش سرمایه به وجود آورده است . از سوی دیگر بسیاری از حلقه محافظه کاران می دانند که هارپر بود که این جرقه بحرا ن سیاسی را زده است . اگر ائتلاف بتواند بعد از دیان پابر جا بماند شکی نیست که درون حلقه محافظه کاران که خود حاصل ائتلاف رفورم و حزب اتحاد بود بر سر رهبری هارپر که موقعیت محافظه کاران را تضعیف کرده است ، ترک جدی ایجاد خواهد کرد . هارپر ا ز نظر اقتصادی معتقد به هزینه کردن در این مواقع نیست و آنرا بر خلاف اصول محافظه کاران می داند ولی برای حفظ قدرت مجبور است که به خواسته های اقتصادی لیبرال ها و ان دی پی پاسخ بدهد تا بتواند رای آنانرا بشکند . لیتون و ری و دوسپ مصمم به سرنگونی دولت هارپر هستند مسلما هارپر در جو بی اعتمادی و شرایط سخت اقتصادی مشکلات زیادی خواهد داشت .

ترمیم سیستم سیاسی کانادا

بحران سیاسی ایجاد شده نیاز سیستم سیاسی کانادا به تجدید ساختا ر در مو رد نقش فرماندار کل که ظاهرا نقش تشریفاتی دارد ولی این بحران نشان داد که فرماندا ر کل نقش بسیار جدی در امور سیاسی کانادا به عنوان نماینده انگلیس دارد که بایستی تعریف مجدد شود. همچنین سیستم گزینش نمایندگان باید بر اساس آرا مردم باشد ، و نیز نقش رهبر حزب به عنوان نخست وزیر که بالاترین قدرت را داشته و لی می توانداز طرف مردم به نمایندگی مجلس انتخاب نشده باشد .
6 Dec 2008

هیچ نظری موجود نیست: