Translate

سه‌شنبه، دی ۰۳، ۱۳۸۷

آيت الله منتظری: ولايت مطلقه‌ فقيه از جمله مصاديق بارز شرک است، ميزان نيوز

آيت الله منتظری: ولايت مطلقه‌ فقيه از جمله مصاديق بارز شرک است، ميزان نيوز
آيت الله منتظری در ديدار با دبير کل و برخی اعضای نهضت آزادی ايران اعلام نمود که در زمان بازنگری قانون اساسی، به جهت ايراداتی که به افزايش اختيارات ولی فقيه و شمول مطلق اين اختيارات داشته‌اند، با آن مخالفت کرده‌اند و باور دارند که حتی پيامبر اکرم (ص) نيز از حق ولايت مطلقه برخوردار نبوده است و ولايت مطلقه‌ فقيه را از جمله مصاديق بارز شرک بر شمردند.

روز جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷، دکتر ابراهيم يزدی به اتفاق هياتی مشتمل بر برخی از اعضای شورای مرکزی و دفتر سياسی نهضت آزادی ايران با آيت الله العظمی منتظری و حجه الاسلام والمسلمين شهرستانی نماينده‌ی آيت الله العظمی سيستانی در ايران ديدار و گفتگو داشتند.

حضرت آيت الله العظمی منتظری ضمن اشاره به وقايع روزهای انقلاب از دين‌داری و پايداری مرحوم مهندس بازرگان و نيز روابط نزديک دکتر يزدی با رهبر فقيد انقلاب خاطراتی نقل کردند. ايشان در ادامه با طرح مبانی فقهی و عقلی نظريه‌ی ولايت فقيه خاطرنشان کردند که نظرات فقيه به ما هو فقيه، تنها در امور فقهيه برنظرات ساير مردم تقدم دارد و ورود در مسايل ديگر، مانند ايجاد رابطه با امريکا يا روابط سياسی با ساير کشورها، علی الاصول در حوزه‌ی کاری ولی فقيه قرارنمی گيرد و بايد به وسيله کارشناس متخصص حل و فصل شود.

آيت الله منتظری افزود که در زمان بازنگری قانون اساسی، به جهت ايراداتی که به افزايش اختيارات
ولی فقيه و شمول مطلق اين اختيارات داشته‌اند، با آن مخالفت کرده‌اند و باور دارند که حتی پيامبر اکرم (ص) نيز از حق ولايت مطلقه برخوردار نبوده است و ولايت مطلقه‌ فقيه را از جمله مصاديق بارز شرک بر شمردند.

ايشان با نقد سياست‌های دولت نهم در سرکوب مخالفان سياسی آن، حکم صادره برای آقای مجتبی لطفی – ازاعضای دفتر ايشان – داير بر زندان، تبعيد و ممنوعيت از نوشتن را بر خلاف عدالت اسلامی دانستند و سوال کردند که دولتی که مدام شعار حکومت عدل علی سر می‌دهد، بر اساس کدام مبانی دينی و اخلاقی، ديگران را از نوشتن و فعاليت در چارچوب قانون منع می‌کند و اين موارد را بيان‌گر تعارض در شعار و عمل دانستند.

در پايان اين ديدار، آيت الله العظمی منتظری بيان داشت که معصومان چهارده نفر بيشتر نبودند و مرحوم آيت الله خمينی هرگز ادعای مصونيت از خطا نداشت.

پس از آن، دبير کل نهضت آزادی ايران و هيات همراه در ديدار کوتاهی با حجه الاسلام والمسلمين شهرستانی، نماينده‌ی حضرت آيت الله العظمی سيستانی در ايران ، پيرامون اوضاع عراق و مشی مديريتی و مرجعيت مذهبی آيت الله سيستانی به بحث و گفتگو نشستند.

جناب شهرستانی با بيان اين نکته که بايد ميان بحث حمله آمريکا به عراق و شکست صدام و تداوم اشغال عراق تفکيک قايل شد، اشاره کردند که نمايندگان ملت عراق در پارلمان و دولت با تعديل و امضای توافق‌نامه‌ی امنيتی نشان دادند که در مسير سياسی خود به نوعی واقع بينی دست يافته‌اند.

دکتر ابراهيم يزدی نيز در اين ديدار، با اشاره به منافعی که دستيابی به امنيت پايدار در عراق برای ملت و دولت ايران می‌تواند داشته باشد، به نقد عملکرد دولت مردان جمهوری اسلامی و آمريکايی ها در عراق پرداختند و ضمن تقدير از تعامل آيت الله العظمی سيستانی با ديگر گروه‌های سياسی و قوميت‌ها از ايشان به عنوان عالمی ياد کردند که در مسير طبيعی و سنت تاريخی شيعه مورد عنايت مردم قرار گرفته‌اند و همين جايگاه مردمی است که ايشان را از بسياری از مراجع رسمی متمايز می کند و قادر به ايفای نقش موثر هدايت‌گری می سازد.

۱ نظر:

صدای ندا گفت...

نترس نترس نترس. هر قطره خون ریخته شده تقاسش پس گرفته خواهد شد.هر جان داده شده هزارها جان دیگر را استقامت خواهد داد. در تاریخ دنیا هیچ دولتی با کشتن مردمش دوام نخواهد آورد حالا چطور این ظاهر مسلمانان دوام خواهند آورد .عزیزانم درخت آزادی با خون عزیزان و شهدا آبیاری میشود نه با آب. جنایات این قاتلان وسیلهٔ است برای آزادی مردم شجاع ایران. برای آزادی ملت ایران مقدس صد بار جان خواهم داد.

هموطنان عزیزم: حضرت محمد با کفار جنگید امام حسین با کفار جنگید، آیا مردم مسلمان ایران کافرند چرا مردم مسلمان ایران قتل عام میشوند. بسیجی‌،پاسدار،ارتشی،دانشجو،بازاری ما همه ایرانی‌ و مسلمان هستیم. تاریخ نشان داده که هر دولتی که مردم خودش را به هر دلیلی‌ کشت از کار بر خواهد افتاد و حضرت عظما،احمدی‌نژاد،بسیج و غیره استثنا ندارند.خداوند از ظلم هیچ شخصی‌ نخواهد گذشت. به نام اسلام جوانها کشته شدند به نام اسلام خانوادهها داغدار شدند حالا چطور میشه باور کرد که خدا وجود ندارد.بسیجیهای عزیز،پاسداران از راه بدر شده دستهاتون را آغشته به خون معصومین نکنید.آزادی کلام،آزادی فکر و بیان انسان را کافر نخواهد کرد به اسلام و مسلمانان رحم کنید تا خداوند به شما رحم نماید.چاره ای‌ ندارم جز اینکه از ارتش مقدس بخواهم که این جنایات فقط به دست ارتش به انتها خواهد رسید.‌ای سرباز،ای نگهبان وطن ، به داد میهن و هموطنان برس.

نقش آیات قرانی در پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
گاهی در جامعه اتفاق می افتد که شاهدین یک امر بدون در نظر گرفتن رضایت خداوند ورعایت حق مردم از شهادت واقعی کتمان می کنند وبهانه آنها این است که اگر حق مردم هم تضییع می شود ولی آنها خودر ا به دردسر نیندازند در صورتیکه در ایات زیر اشاره شده که کتمان شهادت یک عمل طالح وزشت است :۱۴۰و۱۴۶و۲۸۳بقره و۱۰۶مائده و۳۳انعام

rooheneda@gmail.com