Translate

سه‌شنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۴

تفاوت فرهنگی اقتصادی ایرانیها در کانادا - رستوان کارون -تورن هیل

رستوران داری در کانادا -بنظر اسان بسیارپیچیده و با  قاعده  که می تواند سود اور باشد .  رستوران کارون

سعید سلطانپور
تفاوت فرهنگی اقتصادی

رستوران کارون در شماره 5 خیایان گلن کامرون  ( تورن هیل ) - خیابان یانگ شمال استلیز
این رستوران یکی از قدیمی ترین رستورانهای ایرانی بود که بین ایرانی های تورنتو اسم هم درکرده بود .   
 اقا ناصر -ه با همسرش این رستوران را اداره می کرد و بسیار موفق شده بود .   چند سال پیش بود که همسر اقا ناصر از وی جداشد و انها مجبور شدند رستوران را به فروش برسانند .

اقا ناصر  تکی به لندن انتاریو  رفت و رستوران کارون دیگری زد که به دلیل  اعتراض خریداران جدید کارون  اسم رستوران را عوض کرد .
طبق معمول حرف و حدیث در مورد ادمها و صاحبان مغازه های موفق بود . البته برادر اقا ناصر باتهام قاچاق مواد مخدر چند سالی درزندان بسر برد. 
دو شریک جدید رستوران کارون -   این رستوران را ادامه دادند .                  
کارون    اولین رستورانی بود که رسماپای حزب لیبرال را به جامعه ایرانی انتاریو بازکرد . مهمانی برای دالتون مک گینتی رهبر حزب لیبرال که چندی بعد نخست وزیر انتاریو هم شد . باب ری که بعدا رهبر موقت حزب لیبرال فدرال هم شد برای جمع اوری مالی در انجا برنامه ای داشت .
بنا به دلایلی چندی بعد این دوشریک جدا شدند . رستوران کارون بسته شد و جایش را یک رستوران چینی گرفت . شریک کارون اقا حمید مقدم و مهناز خانم به محل جدید  در 9205  خیابان یانگ جنوب خیابان 16 رفتند و ان جا رستوران شیراز را بازکردند .اکردند . البته کارشان را سروسامان دادند و رستوران شیراز شد یکی از محل های  مراسم های سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی . در سال 2013 بعداز شروع اپارتمان سازی  در محل پلازا ،  رستوران شیراز به محل بزرگتری در ریچموندهیل منتقل شد و فعالیت های هنری و اجتماعی و سیاسی کاناداییش هم بیشتر شد . 
9737 خیابان یانگ 
9737 Yonge St, Richmond Hill,
 رستوران داری در کانادا مسولیت زیادی دارد ا کار با نیروی کار و مشتری و سلامتی و قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول  که کار هرکسی نیست . رستورانهای زیادی باز و بسته می شوند . برخی از ایرانیها مغازه ای بازمیکنند بعد بک کباب زن می اورند که خودشان کار را یاد بگیرند بعداز دو سه ماه برای صرفه جویی و یا عدم پشتیبانی مالی کباب پز و اشپز را جواب می کنند .و متاسفانه بعداز چندی و گذاشتن پول و وقت مجبور می شوند یا مغاز ه را ببندند و یا با قمیت کم بفروش برسانند و ضرر کنند .
هیچ رسانه فارسی زبان هم در این رابطه گزارشی تهیه نمی کند که اقلا هرکسی وارد صنعت رستوران داری می شود با گوش و چشم باز وارد شود و به این ترتیب انرژی  و پول عضوی از جامعه پراکنده ایرانی دود نشود .  حداقل کاری که یک جامعه د رمهاجرت می تواند انجام بدهد انتقال درست مستندات جامعه وتاریخ همه گوشه های یک کامیونیتی هست . 

هیچ نظری موجود نیست: