Translate

پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۸۶

میز گرد اقلیت های قومی با نخست وزیر کاناداو طرح مسئله شکنجه یک ایرانی کانادائی در زندانهای کوبا


میز گرد اقلیت های قومی با نخست وزیر کاناداو طرح مسئله شکنجه یک ایرانی کانادائی در زندانهای کوبا
Saeed Soltanpour

روز جمعه 15 ژوئن 45 نفر از روزنامه نگاران قومی د رکانادا در میزگرد با نخست وزیر کانادا استفان هارپر در هتلی در چند قدمی فرودگاه ُ شرکت کردند .
هارپر نخست وزیر چهل و چند ساله کانادا که توسط وجید خان نماینده پاکستانی الا صل می سی گا د رااتاوا که از حزب لیبرال به محافظه کاران پیوست و رئیس دفتر مطبوعاتی خود همراهی می شد بعد از یک مقدمه کوتاه چند دقیقه ای به سوالات مطرح شده که البته از قبل انها را می دانست ؛ پاسخ داد .
هارپر که زیاد به مصاحبه با خبر نگاران علاقه ای ندارد بعد از یک سال و اندی در پرسش و پاسخ 90 دقیقه ای به سوالات مختلف از مسئله هسته ای تا حمله اینتر نتی در استوانی و مسله" خدر" جوان کانادائی در زندان گوانتانا تا ماموریت کانادا در افغانستان ُو قتل عام ارامنه توسط عثمانی ها با تسلط کامل پاسخ داد .
براستی نخست وزیر بودن در یک کشور با تنوع زیاد کار اسانی نیست . وقتی درنظر بگیریم بسیاری از سوالات در مورد نقض حقوق بشر توسط خبر نگاران قومی از چین تا فیلی پین و برمه و افغانستان بود

در مجموع هشت نفر از خبرنگاران ایرانی در این میز گرد شرکت داشتند.
همه خبرنگاران بایستی نیم ساعت زودتر به محل کنفرانس می امدند ولی هیج کدام بازدید بدنی نشدند . تنها اجازه گذاشتن ضبط در جلوی نخست وزیر داده نشد.
د رفرصت کوتاه بدست امده من ابتد ا ضمن تشکر از نخست وزیر بخاطر پرداخت 2 میلیون دلارکمک دولتی به مرکز هنری ریچموند هیل از انجا که محل سکونت تعداد بسیاری ایرانی هست. سپس از وی تقاضا کرد م که در مورد یک ایرانی کانادائی بنام (ص. ر) که به گفته همسرش از 15 دسامبر 2006 د ر کوبا دستگیر و به مدت 3 ماه در زندان انفرادی شکنجه شده است و بعد از گذشت 6 ماه هنوز به دادگاه فرستاده نشده است ُ . در این رابطه نامه کانون اندیشه و گفتگو و حقوق بشر را با جزئیات کامل برای پیگیری وزارت امور خارجه به وی دادم.
در این رابطه بطور مفصل با رئیس ُدفتر نخس وزیر صحبت کردم. گزارش دیگری از کشته شدن یک کانادائی در زندانهای کوبا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی رابه وی دادم.

بنظر می اید سفارت کانادا در کوبا سعی میکند چشمانش را بر روی نقض حقوق بشر در زندانهای کوبا ببندد.

بر اسا س گفته همسر ( ر) سفارت کانادا در کوبا با زندانی ایرانی کانادائی تماس گرفته و تقاضای ملاقات با وی را داده اند . د رحالیکه قرار بوده در آگوست این ملاقات انجام بشود.
در حاشیه من با وجید خان صحبت کردم و ی جند کلمه فارسی صحبت کرد و گفت من خلبانان ایرانی را در پاکستان اموزش می دادم . وجید خان نمایشگاه اتوموبیل دارد .
از وی در مورد گزارش ماموریتش به خاورمیانه که به دستورهارپر انجام شده بود پرسیدم که ایا وی پیش بینی دو قسمت شدن فلسطین را کرد ه بود.

نخست وزیر اجازه انتشار گزارش را نداد ه است .

هیچ نظری موجود نیست: