Translate

پنجشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۲

یک بام و دو هوای رسانه های فارسی زبان کامیونیتی ایرانی در کانادا دراطلاع رسانی ازاد



یک بام و دو هوای رسانه های فارسی زبان کامیونیتی ایرانی در کانادا دراطلاع رسانی ازاد
سعید سلطانپور
چرا  دمکراسی در ایران نهادینه نمی شود ؟ سوالی است که بسیاری به ان پرداخته اند . بنظر من بدون وجود رسانه های مستقل و ازاد چنین چیزی ممکن نیست . خودسانسوری از یک سوو سانسور حاکمیت از سوی دیگر دو لبه قیچی برای خبرنگاران و اهل رسانه هستند . قاعدتا در غرب و بطور مشخص در کانادا که سانسور حاکمیت نیست پس چرا رسانه های ازاد ومستقل امکان رشد ندارند .
به همین دلیل هم هست که تفکرات منتقد و متفاوت در رسانه های ایرانی ( تصویری و نوشتاری ) وجود ندارد .  نظرات اقشار مختلف چاپ نمی شود . خبرها عموما منتشر نمی شود.  سعی در این می شود که عوام فریبانه سر خودمان را کلاه بگذاریم که مشکلی در بین جامعه ایرانی وجودندارد و همه چیز ارام است . د رحالیکه یک جامعه پویا و سالم بدون نقد و نظرات مختلف ممکن نیست . اگر انتقاد برفرض سازنده هم نباشد تا وقتی که مخالفین آن نقد ، نظراتشان منعکس شود، به رشد فکری و اگاهی کمک می کند.
نمونه اخیر ان هم که مسلما اخرین نمونه ان نخواهد بود اختصاص دادن صفحه اول و صفحات دیگر به درگذشت یک جوان ایرانی 36 ساله که برای هر پدر و مادری یک فاجعه و خبرش برای هر فامیل و دوست و کامیونیتی تاثر انگیز است . در حالیکه یک جوان 29 ساله ایرانی دیگر نیز در تصادفی کشته می شود ولی حتی دریغ از یک خبر کوچک .
چرا ؟ چون پدر ان جوان وزیر است و در مدار قدرت و پدر ان دیگری هم عضوی از جامعه ایرانی است و حتی  در یک نهاد ایرانی ( کانون مهندس ) کار کرده است ولی در قدرت نیست .
این گونه دو گانگی ها دقیقا دلیل بر مریضی و دورویی جامعه ایرانی است که رسانه های ما اینه ان هستند .
مهیار مریدی و فراز خدابنده هردو سرما یه های جامعه ایرانی بودند و از دست دادنشان سخت است . ولی اگر ان زمان که سروش یداللهی جوان تحصیلکرده ایرانی شاغل د رنیروگاه اتمی پیکرینگ  که دیروز روز تولدش بود و مادر و پدرش به سر خاک وی رفته بودند ، پوشش خبری درست توسط رسانه های فارسی زبان  داده شده بو د  حتما  بعداز 9 سال پلیس پر ادعای تورنتو  توانسته بود  کوچکترین سرنخی  در رمز گشایی این قتل جوان 26 ساله ایرانی  با  یک گلوله  که  شبهه قتل سیاسی بران متصور است ، بدست بیاورد .   
وقتی خبرنگاران مستقل توسط رسانه های فارسی زبان کامیونیتی  در کانادا سانسور می شوند تا  سوالات جدی مطرح نشود در حالی که همان نشریات از سانسور در جمهوری اسلامی انتقاد می کنند ، یک طنز تاریخی است .

هیچ نظری موجود نیست: