Translate

یکشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۳

تفاوت فرهنگی 3 - بازکردن مغازه به حساب ایران


تفاوت فرهنگی 3 - بازکردن مغازه به حساب ایران
سعید سلطانپور

یکی از مشکلات فرهنگی ایرانیهای مهاجر در کانادا این است که با حال و هوای ایران تصمیم می گیریم که یک کسب و کاری راه بیندازیم  . بنابراین از روی دست یکی دیگه کپی می کنیم که البته اشکالی ندارد.  در ایران شما که مغازه ای را اجاره می کنید و یا پولی می دهید پول سرقفلی است و می توانید انرا به یکی دیگر بفروشید . درکانادا معازه ها عموما 5 سال قرارداد می بندند و یگ قرارداد خوب با صاحب ملک 5 سال هم  فرصت تمدید در  ان قراردارد .   در کانادا اگر شما مثلا 200 هزار دلار پول برای خرید یک کسب و کار میدهید باید این پول در ان 5 سال قرارداد علاوه بر هزینه ها مستهلک شود .. زیرا اگر صاحب ملک نخواهد قرارداد را تمدید کند شما مجبور هستید با لباس های خودتان از ان معازه خارج شوید و حاصل زحماتتان هدر رود .    مدتی است که کباب سرا در خیابان یانگ نزدیک استیلز هم بسته است .  نمی دانم چرا مغازه بسته شدولی چند تا جوان کار می کردند و امیدوار بودند . امیدوارم که زیاد با بسته شدن مغازه و تغییر شغلی ان توسط مالک زیاد ضرر نکرده باشند .
ایرانیها ی که  در اشتباه محاسبه همه دارایی و اعتبار خود و خانواده شان را با محاسبات فرهنگی غلط نابود می کنند، کم نبوده اند . شما قربانی اشتباه محاسبه خودتان نشوید .
 .   د رکانادا بر خلاف ایران قرار نیست که هر مغازه غذا فروشی سود اور باشد .   انهم در خیابان یانگ که اجاره ان گران است  .  جایی که جای پارگ هم کم دارد و عابر پیاده هم زیاد نیست .  در مملکتی که برای خرید تا سر کوچه هم از ماشین استفاده می کنیم .

لطفا قبل از سرمایه گذاری کردن دران کسب و کار چندی حتی مجانی کار کنید تاچم و خم کار دستتان بیاید . با جساب های سرانگشتی خودمان که اگر روزی اینقدر بیایند اینقدر می شود در اقتصاد کانادا جواب ندارد .   تعداد ایرانی هایی که زندگی اقتصادی و یا خانوادگیشان براثر اشتباه   نابود می شود کم نیست . چیزی که درهیچ رسانه فارسی زبان نوشته نمی شود  و مهاجران ایرانی براحتی ممکن است فریب بخورند .   هر چقدر بنیه اقتصادی جامعه ایرانی ضعیف تر شود جامعه ما در عرصه اجتماعی سیاسی اقتصادی کانادا ضعیف تر خواهد بود .         اینجا دنیای سرمایه داری است و همه چیز حتی ادمها قیمت دارند .   US-Iran tv

۱ نظر:

ناشناس گفت...

تشکر