بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شهيد رجايي/ سعيد مدني:"سازماندهي", "استقلال"و"پيگيري آزادي و عدالت" سه شاخص اصلي جنبش دانشجويي استركود سياسي در جامعه، موجب ركود در جريان دانشجويي شدهاستجنبش دانشجويي بايد به دنبال تغيير در سطح جامعه باشد
يك فعال مليمذهبي، گفت: با توجه به وضعيت موجود در جنبش دانشجويي، اين جريان براي اثرگذاري و بازيابي خود ناچار به بازخواني خواستگاهها و اهداف خود است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد مدني شب گذشته در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت 16 آذرماه؛ روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي برگزار شد، با گراميداشت ياد سه شهيد دانشجوي 16 آذرماه 32، گفت: هم در قبل و هم پس از انقلاب دستگاه قدرت توجه ويژهاي به روز دانشجو و دانشجويان داشته است. دانشجويان نزديك به 50 سال است كه هر ساله به نحوي ياد 16آذرماه را گرامي ميدارند و همين امر باعث توجه حاكميت شده است. وي جنبش دانشجويي را يكي از اجزاي جنبش هاي اجتماعي دانست و اظهار كرد: جنبش يك حركت هماهنگ و مستمر است كه يك هدف خاصي را دنبال مي كند و به دنبال تغيير در سطح جامعه است. مدني سازماندهي صحيح و درست, استقلال و پيگيري آزادي و عدالت را سه شاخص اصلي جنبش دانشجويي دانست و تصريح كرد: جنبش دانشجويي در طول حيات خود همواره سازماندهي داشته اما نكتهاي كه از سوي اين جنبش به ويژه انجمنها و تحكيم مورد توجه قرار نگرفته، عدم درك صحيح از خواستههاي جامعه به ويژه دانشجويان است. مدني با اشاره به فشارهاي پيش از انقلاب به خصوص بر جنبش دانشجويي، اظهار كرد: اين جنبش همواره در حوزههايي به فعاليت ميپرداخت كه دچار محدوديت نشود و تلاش ميكرد تا به اهداف و آرمانهاي اصلي خود برسند. اين نوع نگاه در جنبش دانشجويي باعث شد تا اين جنبش به يك جريان پويا تبديل شود.اين استاد دانشگاه، مشكل اصلي امروز جنبش دانشجويي از حضور ديدگاههاي مختلف را عدم وجود رهبري واحد دانست و گفت: امروز مشخص نيست اين جنبش قصد دارد در چه زمينهاي فعاليت كند، آيا قصد دارد به مسايل سياسي يا فرهنگي يا اجتماعي و يا هر سه مورد به فعاليت بپردازد؟وي با تأكيد بر اينكه بايد علتهاي مشكلات بوجود آمده در جريان دانشجويي را بررسي كنيم، افزود: امروز شاهد يك ركود سياسي در جامعه هستيم و چون جريان دانشجويي همواره ارتباط متقابل با جامعه داشته است، اين ركود نيز به اين جريان منتقل شده و موجب ركود در جريان دانشجويي شده است. اين فعال مليمذهبي ادامه داد: پس از برگزاري سه انتخابات و شكست نسبي اصلاحطلبان اين ركود در اصلاح طلبان نيز آغاز و سپس پسلرزههاي آن به دانشگاهها كشيده شد. امروز به نظر ميرسد سوال اصلي اين جنبش اين باشد كه حمايت و پيروزي از اصلاحطلبان درست است يا غلط؟وي ايجاد فضاي امنيتي و بازداشت فعالان دانشجويي, چند شقه شدن تحكيم و اختلافهاي دروني و عدم ارتباط نسل هاي گذشته اين جريان با نسل جديد دانشجويان و بيتجربگي را از ديگر مشكلات اين جريان عنوان كرد و گفت: دانشجويان نميدانستند براي رسيدن به پيشبرد اهدافشان چه كنند، به دليل همين عامل ذكر شده ما شاهد ركود در اين جريان هستيم. مدني با بيان اينكه شرايط فعلي سياسي جامعه در تعريف مفاهيمي مانند آزادي و عدالت ابهاماتي را بوجود آورده است، گفت: جنبش دانشجويي همواره به دنبال عدالت بوده، البته عدالت نه به معني تعريف دروغين آن كه براي راي گيري بكار ميرود، بلكه عدالتي گسترده و واقعي. وي با تأكيد بر اينكه امروز مفهوم گستردهاي از عدالت وجود دارد، تصريح كرد: اينكه مي گويند عدالت يعني اعطاي حق ديگران، تعريفي روشني نيست.وي عدالت تعريضي، عدالت توزيعي و رعايت حقوق تمام گروهها را سه سطح عدالت عنوان كرد و اظهار كرد: امروز مدعيان عدالت تنها بر بخشي از عدالت تاكيد دارند و بخش ديگر آن توجه ندارند. عدالت نبايد به نفع طبقه خاصي باشد، هر كسي بخواهد عدالت را تقسيم و بخشي از آن را بگويد، نقض عدالت كرده است . اين فعال مليمذهبي با بيان اينكه جنبش دانشجويي به دنبال عدالت است، بر پيگيري عدالت توسط اين جنبش در تمام عرصههاي سياسي, اجتماعي و اقتصادي تأكيد كرد. اين استاد دانشگاه با انتقاد به جريان دانشجويي كه كمتر به عدالت اقتصادي توجه كرده است، بر حساسيت اين جنبش بر اين موضوع تاكيد كرد.مدني فقر را حاصل ناكارآمدي و عملكرد و ضبط ساختار قدرت عنوان كرد و گفت: جنبش دانشجويي جنبشي ضد فقر است و معتقد است با پرداختهاي خيرانه نميتوان فقر را از جامعه زدود. اين جريان معتقد است بدون اصلاح در ساختار قدرت امكان برطرف شدن فقر وجود ندارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر