Translate

یکشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۶

کنفرانس ايرانيان با پليس يورک


کنفرانس ايرانيان با پليس يورکSPEAK UP

Sallya Aleboeyh-www.salamtoronto.ca

روز چهارشنبه چهارم جولا‌ي، پليس منطقه يورك براي تقويت ارتباط خود با كاميونيتي ايراني، كنفرانسي را با حضور اعضاي كاميونيتي ايراني و خبرنگاران رسانه‌هاي كاميونيتي ايراني برگزار نمود.
سعيد سلطانپور از فعالين كاميونيتي ايراني و روزنامه نگار، در تشكيل اين كنفرانس نقش اساسي داشت. هدف از برگزاري كنفرانس آن بود كه كاميونيتي ايراني بتواند نگراني‌ها ونيازهاي خود را به گوش مسئولين پليس يورك برساند. آرماند لا‌بارژ رئيس پليس منطقه يورك و ريكي ويراپان رئيس دفتر گونه‌گوني و منابع فرهنگي به همراه جمعي از افسران ايراني پليس يورك از شركت كنندگان اين كنفرانس بودند. اطلا‌عيه برگزاري اين كنفرانس طي هفته‌هاي گذشته در بخش "تورنتو چه خبر" سلا‌م تورنتو به اطلا‌ع عموم رسيده بود.
از جمله اطلا‌عات جالبي كه در اين كنفرانس مطرح گرديد يكي اين بود كه برخلا‌ف تصور عمومي، ميزان جنايات ارتكابي در ميان جوانان و نوجوانان در حال كاهش است.
در واقع، احتمال اينكه نوجوان يا جواني هدف يك عمل جنايي جدي قرار بگيرد بسيار بيشتر از آن است كه خودش عامل عمل جنايي و تبهكاري باشد. در مواردي هم كه نوجوانان يا جوانان عامل تبهكاري و شكستن قانون باشند، خلا‌فها معمولا‌ً در رابطه با مواد مخدر، كشيدن عبارات و نقش هاي زننده روي ديوارها و يا اذيت و آزار است. در اين كنفرانس چنين به نظر آمد كه بزرگترين مسئله در رابطه با اسلحه و عضويت در گنگها است.
وقتي موضوع به نحوه برخورد با جوانان خلا‌فكار كشيده شد، روشن گرديد كه برخورد آموزشي و تربيتي با فرد بزهكار بسيار موثرتر از به زندان انداختن اوست. صحبت كردن با آنان در مورد اعمال خلا‌ف و اثري كه عمل خلا‌فشان بـــــر زندگي ديگران داشته نتيجه بهتـري نشان داده است.
در اين كنفرانس چنين مطرح شد كه امكان آنكه نوجوان يا جوان زنداني شده بعد از رهايي از زندان دست به عمل انتقامجويانه در مورد كساني كه به باور او عامل بدبختي‌اش بوده اند بزند، بيشتر مي شود.
از نظر بزرگي و جمعيت، منطقه يورك ششمين كاميونيتي در سراسر كانادا است. علا‌وه بر اين، منطقه يورك از نظر تنوع نژادي و فرهنگي ، يكي از متنوع‌ترين كاميونيتي‌ها در كانادا است. با توجه به تعداد كثير قوميت‌ها و فرهنگهايي كه در يورك زندگي مي‌كنند، براي مقامات مسئول بسيار سخت است كه ريشه تك تك مسائل و مشكلا‌ت، اتفاقات و حوادث، و نگراني‌ها و نيازهاي گروههاي مختلف را رديابي و شناسايي كنند. به همين خاطر، براي شناخت اين مسائل، به كمك اعضاي كاميونيتي‌ها احتياج است. كاميونيتي ايراني نيز كه بخش كثيري از آن در منطقه يورك زندگي مي‌كنند، اگر خواهان انجام كاري و يا انجام تغييرات و اصلا‌حاتي است، بايد بيش از پيش همكاري كند. بايد صحبت كند. بايد دغدغه‌ها و نيازهاي خود را به روشني مطرح كند.
آنچه در اين كنفرانس از همه چيز ديگر روشن‌تر بود اين بود كه پليس يورك در دسترس شماست. پليس يورك آماده همكاري با كاميونيتي ايراني است تا بهتر و موثرتر با مشكلا‌ت مقابله شود و از تبهكاري‌ها و خلا‌فها پيشگيري شود. پليس يورك به شما و نگراني‌ها و دغدغه‌هاي شما گوش خواهد سپرد و سعي خواهد كرد به شما كمك كند تا مشكلا‌ت خود را رفع كنيد و شرايط را به سود خود بهبود بخشيد.
يكي از مسائلي كه در اين كنفرانس مورد بحث قرار گرفت موضوع جنايات ناشي از نفرت بود.
جنايات ناشي از نفرت، اعمال خلا‌في هستند كه به دليل جنسيت، نژاد، قوميت، مذهب و دلا‌يل مشابه عليه كسي صورت مي‌گيرد. در اين كنفرانس گزارش شد كه بر اساس آمار موجود، اكثريت جنايات ناشي از نفرت عليه يهوديان و سياهپوستان صورت گرفته، و تعداد جنايات ناشي از نفرت كه عليه اعضاي كاميونيتي ايراني صورت گرفته و به ثبت رسيده، بسيار كمتر بوده.
در اين مرحله، بعضي از شركت كنندگان ايراني حاضر در كنفرانس، نمونه‌هاي مختلفي از جنايات ناشي از نفرت كه عليه ايراني‌ها و كساني كه تبارشان از خاورميانه است صورت گرفته را براي افسران حاضر در كنفرانس مثال زدند كه در اينجا چنين به نظر رسيد كه بسياري از افسران پليس حاضر در محل براي اولين بار است كه از چنين حوادثي مطلع مي‌شوند.
در اينجا آشكار گرديد كه اگرچه جنايات ناشي از نفرت عليه اعضاي كاميونيتي ايراني صورت مي‌گيرد، اما موارد بسيار كمي از آن گزارش مي‌شود.
نتيجه‌اي كه در اين رابطه گرفته شد اين بود كه ايراني‌ها بايد نظرات و مشكلا‌ت خود را روشن‌تر و رساتر به گوش مسئولا‌ن برسانند و هر نوع اتفاقي كه در آن با آنها به شكل ناعادلا‌نه برخورد مي‌شود را گزارش كنند. اگر ما نتوانيم به طور روشن و قطعي جامعه و نيروهاي پليس را از اين مشكلا‌ت و مسائل آگاه كنيم، نبايد انتظار تغيير و اصلا‌ح وضع را داشته باشيم. بايد از طريق طرح شكايت و گزارش دادن بي‌عدالتي‌ها افكار عمومي و نيروهاي پليس را آگاه كنيم. ما نياز داريم كه نگراني‌ها و نيز نظرات و راه حلهايمان را به گوش همه برسانيم. كاميونيتي‌هاي يهودي و سياهپوست، به همين طريق عمل كرده‌اند و اينك سازمان‌هاي گوناگوني براي ترويج و حراست از هويت و حقوق خود در ا ختيار دارند.
ما نيز مي توانيم برنامه‌ها و سازمانهاي مشابهي داشته باشيم كه به همين نحو از حقوق ما حراست كند. نكته مهم ديگر كه در اين كنفرانس مطرح گرديد اين بود كه ما نياز داريم كه از قوانين و مقررات اين كشور كاملا‌ً با اطلا‌ع باشيم. جمله معروفي است كه مي‌گويد "آگاهي قدرت است."
وقتي پاي حقوق بشر به ميان مي‌آيد نيز همين امر صادق است. ما بايد آگاه باشيم كه حقوق قانوني و آزاديهايي كه طبق قانون از آن برخورداريم چيست، تا بتوانيم وقتي كسي اين حقوق ما را نقض مي‌كند، موضوع را تشخيص دهيم. با اين دانش و آگاهي است كه ما مي‌توانيم هر گاه كه حقوق و آزاديهاي ما ناديده گرفته شود، وضعيت را تغيير دهيم و اصلا‌ح كنيم. در اين كنفرانس تاكيد شد كه هر يك از ما مي‌بايد به آشناسازي خود با حقوق و آزاديها اهميت دهيم، و خود را نسبت به آنچه كه از نظر قانون برخوردار از آن هستيم و يا اعمالي كه مجاز به انجام آن نيستيم آگاه كنيم.
پليس منطقه يورك بطور مستمر مي‌كوشد كه ماموران پليس همه جا در دسترس و در معرض ديد باشند تا شما بدانيد كه آنها براي كمك به شما حضور دارند. پيغام پليس منطقه يورك به شما اين است كه آنها در دسترس و قابل وصول هستند تا به شما براي رفع نگراني‌هايتان كمك كنند. تشكيل همين كنفرانس براي ايجاد رابطه قويتر با كاميونيتي ايراني نشان دهنده آن است كه آنها براي كمك به ما و تقويت و توسعه كاميونيتي‌ ما آماده هستند. از همه افراد كاميونيتي ايراني كه در اين كنفرانس حضور يافتند و به خوبي آشكار ساختند كه ما نيز براي تغيير آماده‌ايم، تشكر مي‌كنيم. براي ما بسيار مهم است كه اعضاي فعالي در كاميونيتي و شهر خود باشيم. هميشه براي طرح خواسته‌ها و نظرات خود حضور داشته باشيد و اجازه ندهيد بي‌عدالتي‌ها ناديده گرفته شوند: اين گونه مشكلا‌ت را گزارش دهيد، صداي شما شنيده خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: