Translate

پنجشنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۸۹

گزارشی از مناظره نامزدهای شهرداری تورنتو

گزارش تصویری و نوشتاری از مناظره 4 نامزد شهرداری تورنتو در شهرداری نورث یورک - 12 سپتامبر 2010




لینک گزارش تصویری
بخش اول
http://www.youtube.com/watch?v=gDe3ErWNCl0
بخش دوم
http://www.youtube.com/watch?v=oF8P3kWpgJk

گزارشی از مناظره کاندیداهای شهرداری تورنتو
Saeed Soltanpour

روز یکشنبه 12 سپتامبر 2010 ، مناظره چهارتن از کاندیداهای شهرداری شهر تورنتو به همت گروه "کنگره ایرانیان کانادا " در محل سالن انجمن شهر در میدان مل لست من بر گزارشد .
قرار بود این مراسم که در دو هفته گذشته از طریق رسانه های فارسی زبان به اطلاع کامیونیتی رسیده بود در ساعت 2 بعدازظهر شروع شود که متاسفانه بدلیل حضور کم ایرانی ها در ساعت مقرر ، با نیم ساعت تاخیر شروع شد . این تاخیر اولیه باعث شد که نوبت سوال به تعدادی از شرکت کنند گان در پایان نرسد .
ابتدا ، بهنام اصفها نی زاده ، رئیس کنگره ضمن خوشامد گویی به نامزدها و حضار، توضیح مختصری در مورد کنگره و اهداف آن داد. وی د رادامه با ذکر اینکه در بین کامیونیتی ما هم عقاید سیاسی متفاوتی در حمایت از کاندیداها وجوددارد ولی حمایت از شهردا ر منتخب را یک راهکار اصولی دانست.



وی ضمن تشکر از گروه ها و رسانه هایی که از کنگره و این مناظره حمایت کرده اند ،به معرفی نامزدها پرداخت :
جو پانته لونی )سوسیال دمکرات (، راکو راسی ) لیبرال ( ، جورج اسمیترمن ( لیبرال ) و راب فورد ( محافظه کار) ، سارا تامپسون هم غایب جلسه بود . اصفهانی زاده سپس دکتر علیداد
مافی نظام منشی کنگره ، را که مجری برنامه بود ، معرفی کرد.
علیدادمافی نظام شیوه مناظره و مدت زمان هر کاندید را بیان کرد . ابتدا هر کاندید به مدت 5 دقیقه به معرفی خود و برنامه هایش پرداخت .
سپس هر کدام به سوالاتی نظیر موقعیت مهاجران - مهدکودک – حمل ونقل شهری ، پاسخ دادند . در پایان نوبت به سوالات شرکت کنند گان رسید .

.
هر چند جمعیتی بالغ بر250 نفر در انتهای برنامه که تا 4 واندی بعداز ظهر ادامه داشت ، حضور پیدا کردند که تعداد ی از آنان را تیم های جوان حامیان کاندیداها تشکیل می دادند که سخنان نماینده مورد علاقه خود را تشویق می کردند ،ولی با توجه به حضور هزاران ایرانی

در آن محدوده ، می تواند امید ها را نا امید کند .
در حالی که بسیاری از ما ایرانیان ، خود را صاحب نظردر مسائل عمده سیاسی جهان می دانیم و برا ی آن راه حل ارائه می کنیم و لی از مشارکت در امورسیاسی کانادا که بخشی از زندگی هر شهروندی هست ، کمتر علاقه نشان می دهیم . عدم مشارکت جدی و همه جانبه ایرانیان در چنین گرد همایی هایی که هم مستقمیا به جیب و درآمد آنان ( بدلیل مالیا ت ها ) بستگی دارد و هم به جدی گرفته نشدن کامیونیتی و شنیده نشدن صدای ما در اولین سطح سیاسی کانادا ارتباط مستقیم پیدا می کند ،نه به نفع فرد است نه به نفع کامیونیتی ما ، خواهد بود.



اما حضور 4 نماینده شهردر روز یکشنبه ، اهمیت دادن به کامیونیتی ایرانی ازسوی آنان و نیز اهمیت هر رای برای برنده شدن در انتخابات برای کاندیداه را دارد .

با تنی چند ازشرکت کنند گان گفت و گو های کوتاهی داشتم که به نظرشما می رسد
محمد شیخ الاسلامی ضمن تشکر از کنگره برای ترتیب دادن چنین نشستی آنرا مثبت ویک موفقیت برای کامیونیتی ایرانی کانادایی تلقی می کند. د رمورد تاثیرگذاری این مناظره در رای وی ، شیخ الاسلامی گفت که
من تصمیم نهایی خود را نگرفته ا م ولی پاسخهایم را برای انتخاب نامزد مورد نظرم ، پیدا کردم .
خلف نعمیی مناظره را مفید دانست ولی می گوید وی نمی تواند رای بدهد برای اینکه هنوز شهروند نشده است ولی توضیحات امروز می توانست وی را در تصمیم گیری نهائی کمک کند.

از شعله خلیلی عضو هیئت مدیره کنگره در مورد تشکیل جلسه می پرسم ، وی می گوید که چند ین هفته برای هماهنگ کردن یک روز مشخص که همه کاندیدا ها در آن شرکت داشته باشند ، زمان برده است . از وی در مورد مشارکت کامیونیتی می پرسم . خانم خلیلی میگوید می توانست بیشتر هم باشد زیرا برای افراد کامیونیتی مهم هست . از وی در مورد تاثیر مناظره در رای شخصی اش پرسیدم . خلیلی گفت من ساکن تورنتو نیستم ولی زمانی که وقت مناظره را داشتم ، صحبتها و دیدگاههای کاندیداها را به روشنی شنیدم.




از دکتر علیداد مافی نظام در مورد نحوه انتخاب سوالات می پرسم . وی می گوید سوالات را با توجه به مسائل روز و موضوعات مورد علاقه کامیونیتی طرح کرده است . در پاسخ به سوال یک خبرنگار که سوال در مورد مهد کودک ، در راستای شهری نبود، علیداد گفت با توجه به تخصص خانم خلیلی در این حوزه این سوال پرسیده شد که سوال بسیاری از خانواده ها می تواند باشد .

از مافی نظام د رمورد نظر شخصی اش د رمورد کیفیت مناظره با توجه به حضور دو طیف مخالف سوال میکنم .
علیداد می گوید کانادایی ها اصولا مودب هستند و به همین دلیل می بینیم علیرغم اختلاف شدید دیدگاهی بین کاندیداها ، ولی آنها جواب همدیگر را صریح می دهند بدون اینکه توهین کنند.

بعد از پایان مناظره هم با هم دست می دهند و به راه خود می روند .
از علیداد در مورد اینکه چه می شود کرد که سوالات همه حداقل شنیده شود زیرا کسانی موفق به طرح سوال خودنشدند . وی گفت که به دلیل دیر آمدن حضار، دست اندرکاران مجبور شدند که جلسه را دیرتر شروع کنند ، بنابراین اگر همه زودتر بیایند می شد سوالات را شنید. من پیشنهاد دادم شاید بهتر باشد که سوالات ناگقته شده ، نوشته و به کاندیدا داده شود تا در فرصت مناسب جواب داده شود. کاری که راسی در مورد سوال یک شرکت کنند ه گفت تا به وی ای میل بزند تا جواب بدهد.

جمشید باقرزاده یکی از کسانی بود که سوالش شنید ه نشد
از وی در مورد سوالش پرسیدم وی گفت که سوالش از جورج اسمیترمن بود زمانی که نوبت باقرزاده برای طرح سوال شد، اسمیترمن در حال ترک محل مناظره بود . البته مجری برنامه اعلام کرده بود که اسمیترمن ساعت 4 برای شرکت د رمراسم دیگری ، خواهد رفت . اسمیتر من به تقاضای باقر زاده برای شنیدن سوالش ، جواب مثبت نداد ولی باقرزاده هر چند بلندگوی باقرزاده قطع شد ولی وی به سوالش را از اسمیترمن پرسید که چه
گونه می شود به وی اعتماد کرد وقتی که یک میلیارد دلار از پول وزارت بهداشت در زمان وزارت وی حیف و میل شده است .

البته چند دقیقه قبل از آن توسط مجری اعلام شده بود که اسمیترمن ، ساعت 4 مجبور به ترک محل هست . از باقرزاده در این مورد پرسیدم وی گفت من از ساعت یک بعد ازظهر در محل مراسم بودم و از مسولین مراسم هم به رسم نشستهای اعضای انجمن شهر تورنتو ، تقاضای ثبت نام برای طرح سوالم کرده بود .



باقرزاده که چهره آشنایی در شهر داری تورنتو به عنوان فعال حقوق رانندگان تاکسی تورنتو هست ، گفت اسمیتر من یک قرارداد چند میلیارد دلاری با شرکت سامسونگ کره برای انرژی بادی امضا کرده است که خود وی نیز در این مناظره جز کارهای خوب خودش یاد کرد ، با توجه به سابقه حیف و میل وی
د ر وزارت بهداشت و بعد انتقالش به وزارت نیرو ، آیا می توان به اسمیترمن در مقام شهردار تورنتو با 11 میلیارد دلار بودجه اعتماد کرد ؟ و اگر اسمیترمن عدم مدیریت داشت ایا حاضر است استعفا بدهد.
باقرزاده تاکید کرد اسمیترمن با تکیه بر همجنس گرا بودن و یهودی بودن خودش که حق قانونی وی هست ، سعی می کند از پاسخ به سوالات جدی طفره برود.

احسان تقوی از سه کاندید پرسید با توجه به اینکه بسیاری از اقلیتها ، مراسم خود را در تورنتو دارند ، آیا آنها به کامیونیتی ایرانی برای برپائی مراسم کمک خواهند کرد ؟
هر 3 کاندید جواب مثبت دادندبا این تفاوت که فورد گفت کمک های شهرداری باید برای همه مراسم ها باشد و نه مراسم بخصوص . باید بخش خصوصی در این مورد فعال عمل کند .

یک شرکت کنند ه دیگر پرسید ایا بهترنیست با توجه به ممنوعیت رانندگی جوانان زیر 21 سال، تی تی سی ساعات کار خودش را در شبها افزایش بدهد تا جوانان مجبور نشوند رانندگی کنند.؟
پانته لونی گفت که استان قوانین می گذارد بدون اینکه مسولیت مالی انرا قبول کند . راسی هم در مورد اجرای آن گفت که کمک میکند. فورد گفت بیش از12 هزار کارت ماهیانه تی تی سی بطور مجانی در اختیار افراد قرار دارد که اگرپول انرا می گرفتند می شد این ساعات را افزایش داد.
من از کاندیداها پرسیدم با توجه به بیش از 40 هزار نفر کارمند در شهرداری به عنوان یکی از بزرگترین موسسات کانادا محسوب می شود و با ذکر اینکه شهردار حق اخراج یک نفر را هم ندارد ، براستی چه کسی شهر داری را اداره می کند ، شهردا ر و اعضای انجمن شهر و یا کارمندان ؟ زیرا هر اعتصاب سیاسی ، هر شهرداری را فلج می کند .

راسی گفت بیش از 70 درصد بودجه شهرداری صرف کارمندان می شود وی در حالیکه تاکید کرد ضدیتی با اتحادیه ندارد ولی باید فکری برای این مشکل کرد. زیرا حقوقها هر ساله زیاد می شود و بار مالی دارد
راب فورد گفت که بعداز ادغام 7 شهر به عنوان تورنتو ، عوض کم شدن تعداد کارمندان ، 7 هزار نفر به تعداد آنا ن زیاد شده است که بار مالی دارد
پانته لونی ضمن دفاع ازکارمندان گفت که تعدادی از این 7 هزار نفر برای تی تی سی ( اتوبوسرانی شهرتورنتو ) و استخدام پلیس بوده است .

۱ نظر:

گیله مرد گفت...

سلام
دور از وطن از آزادی تان لذت ببرید/خوشحالم که یادی از روزنامه نگاران ایرانی می کنید/با احترام