Translate

پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۰

یکصد و چهلمین راه پیمائی روز کارگر در تورنتو





پیتر تابونز و سعید سلطانپور





محسن جمال و سعید سلطانپور
C
 مهدی کوهستانی
جان کاترای و سعید سلطانپور





جمشید باقرزاده 

یکصد و چهلمین راه پیمائی روز کارگر در تورنتو با یاد جک لیتون 
 
September /8/2011  

سعید سلطان پور

روز دوشنبه 5 سپتامبر2011 ، ده ها هزار نفر از اعضای اتحادیه ها ی کارگری و کارمندی به همراه خانواده ها یشان یکصد و چهلمین سالگرد روز کارگر را در یک روز نیمه افتابی مانند سالهای گذشته از تقاطع کویین و یونیورسیتی تا نمایشگاه تورنتو گرامی داشتند. 

بزرگداشت جک لیتون تم اصلی امسال روز کارگر بود. مایکل و سارا لیتون در صف اول راه پیمایی به همراه آندریا هورواث (رهبر حزب ان دی پی انتاریو)، نیکول ترمر (رهبر موقت حزب نیودموکراتیک فدرال، شری دنوور نماینده مجلس از های پارک و پیتر توبانز نماینده دنفورث تورنتو، پگی نش ( نماینده فدرال از های پارک ) سید رایان رهبر ( آپ سو – اتحادیه کارمندان دولت انتاریو ) و جان کاترای از مسئولین منظقه یورک و تورنتو کنگره کار کانادا. جان کاترای از مسولین یورک و تورنتو کنگره کانادا در پاسخ به سواال من در مورد فقدان جک لیتون وجانشین وی گفت که جانشینی برای وی پیدانخواهد شد .البته ضرب المثلی هست که اگر رهبری به زمین می افند ده نفر بجای وی خواهند ایستاد. البته افرادی با حس قوی برای عدالت اجتماعی برای رهبری حزب پیدا خواهند شد.

از جان کاترای در مورد آینده اتحادیه ها در تورنتو با توجه به تلاش برای خصوصی سازی شهرداری می پرسم . جان می گوید نه تنها در کانادا بلکه در سراسر دنیا نو لیبرالیزم در حال حمله به دستاوردهای اتحادیه ها هستند. و باید با اتحاد ، از این دستاوردها دفاع کرد. مهدی کوهستانی از مسئولین ملی کنگره کار ، روز کارگر را تبر یک می گوید .و از زحمات کسانی که 140 سال قبل این روز را پایه گذاشتند ، ساعات کار 8 ساعت ، بهداشت برای نیروی کار قدردانی کرد. سپس کوهستانی در مورد مراسم امسال می گوید که حضور ان دی پی به عنوان اپوزیسیون دولت در اتاوا ، نیرو و انرژی به همه داده است . از وی درمورد آینده ان دی پی می پرسم زیرا اختلاف جدی بین نامزدهای اصلی رهبر ی حزب در مورد سهم 25 درصد رای اتحادیه های کار، وجود دارد . مهدی می گوید که اتحادیه، 50 سال پیش از بنیانگذاران ان . دی .پی بوده است .و این موضوع هم حل خواهد شد. مهدی به اینده امیدوار است .

از کوهستانی درمورد نقش فعالین ایرانی در کانادامی پرسم وی می گوید این بحث هر ساله ادامه داشته است. کمک به کار گران ایرانی ، بدون کمک به کارگران کانادا ممکن نیست یعنی یک ارتباط دو طرفه باید باشد . خوشبختانه جامعه ایرانی ، در بسیاری از بخشهای جامعه کانادا ، حضور دارد و نمایندگان جامعه ما را جدی می گیرند. پیتر تابونز- دنفورث – تورنتو - در مورد فقدان لیتون می گوید از وی درمورد جانشینی لیتون می پرسم میراث وی برای کانادای بهتر ادامه خواهد داشت . از پیتردرمورد افزایش محبوبیت ان دی پی بدلیل مرگ لیتون و امکان تکرارسناریو انتخابات فدرال و اینکه رای های ان دی پی باعث از دست دادن کرسی ها لیبرال ها و برنده شدن محافظه کاران نمی شود . تابونز می گوید : در بسیاری از مناطق ما ، تنها کسانی هستیم که با محافظه کاران مبارزه می کنیم نه لیبرال ها . باید به کسانی که باور دارند رای بدهند .

پیتر تابونزدرمورد اعلام پلاتفرم لیبرال ها در روز کارگر می گوید این نشان از مشکلات جدی لیبرال ها دارد . نباید فراموش کرد که در دوران لیبرال ها بسیاری ازنیروهای کار، کارشان را ازدست داده اند .
از وی پیش بینی انتخابات راسؤال می کنم می گوید با توجه به انتخابات فدرال ، باید منتظر سورپرایز بود.

محسن رضوانی از فعالین قدیمی کنفدراسیون که همراه با جوان ترها برای سازمان « فایت بک « ، فعالیت تبلیغاتی می کند . می گوید سوسیالیزم راه حل انسانی برای همه هست .
محسن جمال هنرمند نقاش که برای اولین بار در راه پیمایی روز کارگر 4 سپتامبر شرکت می کند وی در راه پیمایی روز اول ماه مه شرکت داشته است . وی می گوید در شرایط بن بست سرمایه داری جهانی و بحران اقنصادی باید روشنفکران و فعالین، مردم را بسیج کرده تا درکنار همدیگر برای ادامه خدمات عمومی و زندگی انسانی تلاش کنند. وی تعصب و تحزب گریزی ایرانی ها را یک مانع در راه حضو ر ایرانی ها می داند .

محسن جمال حضور در چنین مراسمی را برای تمرین دموکراسی نیروهای سیاسی و ایرانی ها لازم می داند.
http://www.salamtoronto.ca/News-Detail.asp?ArtID=E8BCB432
برنامه تلویزیونی راه حل ، کاری از سعید سلطانپور
 عکس ها  از سعید سلطانپور

هیچ نظری موجود نیست: