Translate

دوشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۹۱

پلازای ایرانی - نمایانگر بحران هویت کامیونیتی ایرانی



پلازای ایرانی ها در تورنتو شهره داخل و خارج از کشور هست . یک نگاه به تعداد تابلوهای رنگارنگ وبی قواره ، عدم هم شکلی حروف تا بلوها ، نشان از عدم هماهنگی مدیریت پلازا که صاحبان متعددی دارد می باشد .
پارک ماشین در این پلازا برای تجدید خاطره  پار ک کردن ماشین در تهران  برای مهاجرین ایرانی تجربه خوبی است .
اینکه مدیریت مجموعه که از افراد مختلفی تشکیل می شود  علیرغم تلاشهای متعدد نتوانسته اند به یک رویه در مورد تا بلوها و نمای ساختمان که نمایشی از فرهنگ و هنر باستانی و مدرن ایران باشد ، به سادگی نشان از مجموعه بحران هویت کامیونیتی ایرانی در تورنتو و انتاریو و احتمالا کانادا دارد .
اجازه دفتر و یا مغازه در این پلازا بدلیل خواستار فراوان بر اساس معیار کانادایی ها نیست ، و بسیار بالاتر از مکان های مشابه هست .
قیمت یک واحد مغازه با طبقه بالا که دفتر دران قرار دارد در سال 1994 تقریبا 240 هزار دلاربوده است . جند سال بعد حدود 400 هزار دلار و در سال 2008 به قیمت 850 هزار دلار رسید . در حال حاضر قیمت ان کمتر از 1250000 هزار دلارنیست .  البته کسی حاضر به فروش نیست. اجاره  مغازه های طبقه همکف از 7 هزار دلار تا 9هزار دلار در تغییر است . قیمت اجاره دفتر 3 متر در 3 متر 100 اسکوئر فیتی چیزی حدود 800 دلار هست . باضافه برق که جداگانه باید پرداخت شود .  در پلازاهایی که یک مدیریت واحد دارند د رمورد تعداد صاحبان مشاغل و تنوع انها سقف وجود دارد . در پلازای ایرانیان  حداقل 3 عکاسی -  - حداقل دو تا شیرینی فروشی -  5 تا صرافی - چند تا اژانس مسافربری - حداقل 2 تا دفتر برای جریمه سرعت ورانندگی  -  4 تا 5 مشاور مهاجرت- بیش از 5 حسابداری - چند تا ارایشگاه  وجود دارد. 
پلازا نیاز به تعمیرات مانند اسفالت جدید ، دوربین های مداربسته ( که مانع از دزدی های احتمالی مانند سرقت از مشتریان صرافی ها ) دارد که در دستور کار صاحبان واحدهای تجاری قرار ندارد .
پلازای ایرانیان در شماره 6105 خیابان یانگ جنوب استیلز قرار دارد .
در این پلازا چند ین مغازه غذا فروشی قرار دارد . به گفته یک تازه مهاجرکه کارگردان فیلم بود می گفت  اکثر غذا فروشی ها از نظر تمیزی و دکور در حد  مغازه ها در جاده های اطراف تهران  و مناطق فقیر تهران هست . در تهران تقریبا کمتر کسی از این افرادی که از این مغازه ها می خرند ، حاضرند د رچنین رستوران هایی غذا بخورند.

بدلیل رقابت شدید بین غدا فروشی ها ، که به نفع مشتریان تمام شده است ، کیفیت غذاها کاهش می یابد و در نتیجه اجاره بالای مغازه ها و هزینه ها ، فشار به روی کارکنان روز مزد این غذا فروشی ها می شود که تقریبا هیچ کدام قرارداد ندارند بالطبع بیمه دارو و حداقل دستمزد مانند کشورهای د رحال توسعه عمل می کند . یعنی وجود ندارد .
کسانی که زبان بلد نیستند و یا تازه به کانادا امده اند بیشتر کارکنان بخش غذا را تشکیل می دهند . بخش باعث خارج شدن برخی از صاحبان رستوران ها نیز شده است . در این دو سال اخیر عادل کباب مغازه را واگذار کرد . انوش کباب و شاورما که زمانی برای فرانجاپز شدن اگهی داشت بعد ا زمدتی با کاهش مشتری روبرو شد . الان 4 تا غذا فروشی در این پلازای کوچک وجود دارد .  


هیچ نظری موجود نیست: