Translate

جمعه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۱

چاوز انقلابی ازادی خواه یا دیکتاتور عوام گرا- راه حل



Chavez- a revolutionary freedom lover or a   populist dictator- Rahehal _Saeed Soltnapour
Thu.March 7 -2013 -Ten TV
چاوز انقلابی ازادی خواه یا دیکتاتور عوام گرا- راه حل
سعید سلطانپور در برنامه راه حل  نگاهی دارد به مرگ چاوز و امیراث وی هوگو چاوز رهبر سوسیالیست ونزوئلا در سن 58 سالگی درگذشت واکنش های متفاوت به مرگ هوگو چاوز ادامه دارد


وی که 14  سال به عنوان رئیس جمهورونزوئلا انتخاب شده بود .  همانگونه که در سالهای اخیر حضورش جنجالی و عوامگرایانه بود مرگش نیز خبر سازشد .  چند ساعت قبل از اعلا م خبر توسط معاون چاوز، نیکلاس مادرو دو وابسته نظامی امریکا را به اتهام تحریک نظامیان از ونزوئلا اخراج کرد.  
مرگ هوگو چاوز مراسم انتخاب پاپ رهبر کاتولیک های جهان را که تقریبا در رسانه های امریکا و کانادا راس خبر ها بود را تحت الشعا ع قرار داد. 
در ونزوئلا صدها هزار نفر در خیابانها برای تشیع جنازه چاوز گریان به خیابان ها امدند .
اپوزیسیون ونزوئلا هم از خبر مرگ چاوز خوشحال شد . زیرا با حضور چاوز که  مورد اعتماد بسیاری از اقشارفقیر و کم درامد ونزوئلا بود ، رقیب های وی که عموما طرفدارامریکا و شرکتهای نفتی بودند که چاوز انها را ملی کرده بود ودر نشریات ونزوئلا به چاوز مصدق ونزوئلا نام برده میشد.
چاوز به کشورهای فقیر امریکای لاتین کمک های نفتی می کرد. وی دو سال قبل پایه گذار یک اتحادیه کشورهای امریکای لاتین و دریای کاراییب بدون حضور امریکا و کانادا بود .  دو سال قبل از وزیر کانادایی پرسیدم گفت مهم نیست .
اینک با مرگ چاوز باید ظرف 30 روز انتخابات ریاست جمهوری برگزارشود. تجربه تاریخی نشان داده است رهبران عوام گرا و کاریزما نظیر چاوز مرگشان به برنده شدن جانشین وی حداقل در یک دوره پس از مرگ خواهد انجامید .
مرگ چاوز در بین  ایرانی ها  نیز دو قطبین  مخالف ایجاد کرد. کسانی که میزان تحلیلشان نزدیکی و یادوری کشورها و رهبران به احمدی نژاد .و مقامات جمهوری اسلامی است بشدت خوشحال شدند . د رحالیکه در داخل جمهوری اسلامی بغیر از احمدی نژآد که پیام داد و مورد اعتراض امام جمعه همیشه  و همواره معترض تهران احمد خاتمی    قرار گرفت که اقا زیاده روی کردی.
چاوز را باید نسبت به دولتهای قبلی مقایسه کرد.  فرهنگ فساد مالی در بین سیاسیون و نظامیان شدید بوده است . چاوز تنها رهبر کشوری نفت خیز بود که از شرکتهای نفتی رشوه نگرفت . از رهبران اذربایجان تا قزاقستان-لیبی و عراق تا ایران ( خاندان شاه و شیخ ) رفسنجانی و خامنه ای - و به همین دلیل هارپر - بوش و بسیاری از رهبران و شرکتهای چند ملیتی ازوی متتفر بودند . با همه چییز جاوز موافق نیستم ولی ادم بذله گو و خونگرمی بود . وی یک فاره را علیه شرکتهای نفتی و دولت امریکا به نفع منابع ملتها بسیج کرد. به همین دلیل تمام رسانه های غربی می گویند وی ونزوئلا را دو دسته کرد. کسی نیست از این ها بپرسد بودجه امریکا تصویب نمی شود چرا ؟ چون اتحاد است یا دودستگی حل نشدنی بین دمکرات ها و جمهوری خواهان .به گفته یو اس ا تودی روز چهارشبنه نوشت . چاوز بدون خستگی برای فقرا مبارزه کرد و در بسیاری از مواقع هم پیروز شد .   از سوی دیگر با رهبران خود رای مانند فیدل کاسترو و صدام و احمدی نژآد دوست بود

از سوی دیگر می شود گفت  که حکومت ها در ونزوئلا و به طور کلی در امریکای لاتین بیش از شش ماه دوام نمی آوردند. به این معنی که منطقه امریکای لاتین پیش از آقای چاوز از نوعی بی ثباتی رنج می برد و متاسفانه این بی ثباتی تبدیل به فرهنگ سیاسی غالب در امریکای لاتین شده بود. به نظر من اولین میراثی که چاوز از خود بر جای گذاشته است، پایان دادن و از بین بردن این بی ثباتی بود. علاوه بر این می توان چاوز را پایه گذار همگرایی سیاسی در امریکای لاتین دانست. همین همگرایی سیاسی به یک هژمونی حاکم در منطقه امریکای لاتین تبدیل شد.
هارپر در یک پیام به مردم ونزوئلا توهین کرد وی مرگ چاوز را اینده ای بهتر برای ونزوئلا دانست در حالی که برزیل – شیلی – اکوادر- کلمبیا - بولیوی – ارژانتین کریستیانا فرناندز- 3 روز عزای عمومی اعلام کردند و رهبرانش فقدان چاوز را که حس وحدت امریکای لاتین را که  سالیان دراز مورد استثمار شرکتهای نفتی و معادن که مورد حمایت دولت های ایالات متحده بوده اند ، زنده کرده است یاد کردند .
این در حالی است که دو هفته پیش جان برد وزیر امور خارجه راهی ونزوئلا و کوبا شد تا از مرگ چاوز نمدی برای کلاه کانادا که درسیاست خارجی ش بشدت ایدولوژیک  و به نفع  جنگ طلبان امریکا واسرائیل بسازد.
این در حالی است که ژآن کریتین نخست وزیر لیبرال سابق گفت که علیرغم اختلاف نظری با چاوز ، وی ادم خوبی بود که عمیقا به کانادا احترام می گذاشت .
تاریخ نشان داده است که مردم از رهبرانی که در کنار اقشار فقیر می ایستند و برای انها مبارزه می کنند را نه تنها فراموش نمی کنند بلکه همواره از انها نسل در نسل به عنوان قهرمان یاد می کنند.  این هم دست من و شما نیست . سنت اجتماعی مردم است . همه خبر گزاری ها اعلام کردند که ونزوئلا دو دسته شده است .
 براستی کدام کشور دو دسته نشده است. انتخابات امریکا و اوباما در ماه نوامبر. بن بست بودجه در کنگره-  در کانادا محافظه کاران در قدرت خر خود را به نفع شرکتهای نفتی کالگاری می رانند. در حالیکه از حمایت زیر 40 درصد کانادایی ها برخوردارند.  در ایتالیا انتخابات به نتیجه اکثریتی نرسید .در یونان طرفداران ریاضت اقتصادی به سختی برنده شدند. در عراق سنی ها و کردها و شیعیان  جدا شده هستند.  در اسراییل ناتیییاهو نتوانسته است دولت ائتلافی در زمان مقرر تشکیل دهد .
اگر دولت ایالات متحده به سیاست های توسعه طلبانه خود پایان دهدو بر اساس احترام و منافع متقابل حرکت کند ثبات و دمکراسی نیم بند تازه پا گرفته در ونزوئلا و دیگر کشورها ی منطقه بدور از خشونت عمیق خواهد شد .

در مصر موافقان و مخالفان مرسی هر روز در کار یکدیگر کارشکنی می کنند. در ایران هم  رهبران 3 قوه که قدیم در خفا زیر اب یکدیگر را می زدند در ملا عام افشا گری می کنند.   بنظر می اید دنیا به دلیل عدم عدالت اجتماعی و سیاسی واقتصادی ، حضور رسانه های مستقل و اینترنت این دو دستگی را اگاهانه عمیق تر کرده است . 

با مرگ چاوز تمامی شرکتهای نفتی که اخراج شده اند سعی خواهند کرد دوباره به این منابع دسترسی پیدا کنند . این دسترسی دوباره یعنی کوتاه شدن دستهای شرکتهای نفتی دولتی روسیه . به همین دلیل بود که روسها دوهفته پیش به کاراکاس رفتند تا سهم خود راحفظ کنند. 
در چین که در 14 سال گذشته وام های کلانی را در ازای نفت در اختیار کاراکاس قرار داده است ، از بیانیه دولتی خبری نبود اما در وب سایت های مختلف همگی از سیاست های ضدامریکایی چاوز در 14 سال گذشته قدردانی کردند

هیچ نظری موجود نیست: