Translate

چهارشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۴

زمان پایان دادن به قیمت گذاری داروهای ژنریک توسط دولت های استانی


زمان پایان دادن به قیمت گذاری داروهای ژنریک توسط دولت های استانی
ایرکانیوز به نقل از تورنتو استار- 17 فوریه 2016 برابر با 28 بهمن 94
دکتر رضا عطاران - می نویسد
زبان آلمانی پر از اسم  های غیر قابل مقایسه است، مانند " این صورتی هست که سیلی می خواهد "  
Backpfeifengesicht
احتمالا د رفکر من و شما وقتی که مارتین شکریل ، ریس داروسازی قیمت قرصی را که ارزان بود را یک شبه 750 دلار اعلا م کرد ، ضرب المثل آلمانی بود .
دکتر امیر عطاران 
البته در کانادا از این شرکتهای داروسازی کم نیستند یکی کمپانی   والینت هست  که یک شبه داروهای ژنریک را قیمتش را تا 2500 برابر بالا برد .           VALEANT
سازمان نظارت بر قیمت گذاری داروهای ژنریک  کانادا اخیرا گزارشی را منتشر کرده است . بر اسا س  گزارش ، قیمت داروهای ژنریک بطور متوسط از 19 تا 31 درصد گران تر ازآمریکا - اروپا و استرلیا و نیوزیلند هست
با توجه به هزینه سالانه 5.4 میلیار دلاری داروهای ژنریک در کانادا ، این رقم می تواند بین 1 میلیارد دلار تا 1.67 میلیار د دلار صرفه جویی شود . یعنی هر کانادایی 28 تا 49 دلار از جیبیش می رود .
ازانجا که استان های کانادا بجای مذاکره و چانه زنی ، هر قیمتی را که شرکتهای داروسازی تعیین می کنند را می پذیرند .
اگر قیمت داروی اصلی یک دلار باشد انتاریو 25 سنت برای داروی ژنریک می پردازد .  هیچ رقابتی هم در
میان نیست .
سخه Apotex آموکسی سیلین، یک آنتی بیوتیک های اساسی است که  همه ما انرا استفاه کرده ایم .  ژنریک ساخت  شرکت داروسازی اپو تکس  رادولت نیوزیلند 0.039 $ به ازای هر 500 میلی گرم کپسول می پردازد، اما انتاریو 0.342 $  می پردازد  8 برابر بیشتر.
انرا به انتاریو  13 برابر بالاتر می فروشد Apotex آملودیپین، یک قرص   10 میلی گرم فشار خون را  نیوزیلند 0.027 $   می پردازد   ا انتاریو $ 0.359 می پردازد .
در حالیکه داروی ساخت انتاریو باید در کانادا ارزان تر از نیوزیلند باشد نه گرانتر . مخارج صادرات را ندارد .. تعداد درخواست انتاریو هم بیشتر از نیوزیلند هست . یعنی باید تخفیف بیشتری بگیرد .
ما باید برای خرید دارو از رقابت د ربازار داروسازی استفاده کنیم . دولت امریکا در مهد سرمایه داری و ازادی قیمت گذاری ، از این شیوه برای خرید استفاده می کند
در حال حاضر، یک فرصت سیاسی طلایی  وجود دارد برای حل این مشکل، دکتر اریک هاسکینز، وزیر بهداشت انتاریو و دکتر جین فیلپات وزیر بهداشت فدرال. هر دو به عنوان پزشکان در فقیرترین بخش های آفریقا کار  کره اند .
. هردوی انها  با محدودیت بودجه اشنا هتسند .  انها در خط اول تجدید احیای توافق بهداشت ملی بین استانها و دولت فدرال هستند که در دولت هارپر دچار مشکل شد .
یک گروه کاری جدید وزرای بهداشت کانادا برای  دسترسی همگانی تر و  منصفانه، دسترس مقرون به صرفه به داروهای مناسب تشکیل شده اند . دسترسی به این توافق سخت هست نه بخاطر اینکه  اپوتکس با ان مخالف هست بلکه بخاطر ان 10 درصد از مردم کانادا که بعلت فقر دسترسی به دارو ندارند . ( در حدود 3 میلیون نفر در کانادا قدرت خرید دارو ندارند -پزشک مجانی هست - دارو در بیمارستان برای بیماران بستری شده مجانی هست ولی برای افرادی که بیمه خصوصی ندارند ، گران هست )
 بلکه انها نمی خواهند  وارد حریم  بازار بیمه خصوصی شوند که دیگر کانادایی به ان وابسته هستند.


چشم انداز وزیران بهداشت ،  سزاوار حمایت از  نخست وزیر وروسای دولتهای استانی کانادا هست . صرفه جویی میلیار دی از تخفیفی که از خرید دارو در بازار رقابتی مناقصه ای می شود بدست اورد را صرف خرید دارو برای فقیرها کنند .  انوقت همه ما کانادایی می شویم .

پروفسور امیر عطاران - حقوقدان - پزشک - استاد حقوق و استاد پزشکی دانشگاه اتاوا -امیر عطاران  برای حقوق بشر و علیه شکنجه و تبعبض علیه  کانادایی ها و غیر کانادایی ها  فعالیت می کند . تلاشهایی زیادی برای برداشتن   امیر عطاران را از پست خود بدلیل افشاگری هایش شد که موفق نبوده است .   
دکتر عطاران  موضوع شکنجه زندانی های افغان که توسط ارتش کانادا دستگیر شده بودند ولی توسط نیروهای افغان در 2007 شکنجه شده بودند را با پیگیری به رسانه ها و مجلس کشاند . بر اساس این پیگیری  سرانجام دولت کانادا در زمان وزرات پیتر مک کی وزیر دفاع وقت هارپر ،  قراردادی با افغانستان امضا کرد که به موجب ان کانادایی ها  زندانی ها را بعداز اننقال به بازداشتگاه های امنیتی افغانستان را نظارت خواهند کند که مورد شکنجه قرار نگیرند .
ترجمه : سعید سلطانپور

انجمن خبرنگاران و نویسندگان قومی آمریکا ی شمالی ( کانادا ) 

هیچ نظری موجود نیست: