Translate

چهارشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۸۶

سربازان کانادائی را بخاطر سیاست های جنگ طلبانه بوش به کشتن ندهید.

سربازان کانادائی را بخاطر سیاست های جنگ طلبانه بوش به کشتن ندهید
ارتباط دو گانه ما با حضور ارتش کانادا در افغانستان

صرف نظر از اینکه ما ایرانیها تجربه تلخی ازجنگ داریم که هنوز زخمهای آن التیام نیافته است و اثرات اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی آن هنوز در شهرهای مرزی و حتی تهران هست و کینه های نژادی آن همچنان زبانه می کشد . بسیاری از مهاجرین قربانبان بلافصل جنگ بوده اند. بنابر این ما در مورد جنگ حساس تر هستیم .
حضور نیروهای کانادا در افغانستان از چند جنبه برا ی ما قابل بررسی هست . به عنوان یک کانادائی ماموریت افغانستان بالغ بر 4.1 میلیارددلار تا تابستان گذشته برای مردم کانادا هزینه د اشته است (7) باضافه کشته شدن 78 سرباز و زخمی شدن عده ای دیگر که قابل محاسبه عددی نیست . و از سوی دیگر در گیری مستقیم که به تلفات غیرنظامیان زیادی منجر میشود تاثیر منفی بر اعتبار جهانی کانادا دارد.

و از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی شهروند کاناداباید در نظر داشت که افغانستان با ایران یکی از طولانی ترین مرزها را دارد و بالطبع هر دولتی در ایران بشدت مسائل آن را با دقت دنبال می کند . اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می شود که دولت های ناتو درافغانستان به رهبری آمریکا با رژیم ایران روابط خصمانه ای دارند.

از آنجا که دولت هارپر در سیاست خارجی مستقل عمل نمی کند بلکه در همسوئی کامل با آمریکا و اسرائیل حرکت می کند برای ما این حضور و علت سیاسی آن حساسیت بیشتری را می طلبد . در دوران هارپر کانادا بطور رسمی از اسرائیل در سازمان مل دفاع می کند وسیاست پنهان کاری و نقش خنثی در مجامع بین المللی دولتهای قبلی را کنار گذاشته است . وزیر امور خارجه اسرائیل کانادارا بهترین دوست اسرائیل می خواند. (8)
بنابر این افغانستان بنوعی مدتی است که محل تلاقی سیاست ها و تلاشها ی نو محافظه کاران آمریکا و لابی قدرتمند اسرائیل برای حمله آمریکا علیه جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر رهبری طلبی رهبران دیکتاتوری ولایت فقیه بر جهان اسلام علیه طالبان و بن لادن امکان تلاقی دو نیرو اثرات منفی بر جامعه ایرانی کانادا خواهد داشت .ُ

در بخش بعدی اختلافات ناتو ، ظهور مجدد طالبان را بررسی خواهیم کرد .
متن کامل را در اینجا بخوانید

هیچ نظری موجود نیست: