Translate

چهارشنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۶

راحله فريادي است در امتداد رهايي از ظلم و نابرابري

راحله فريادي است در امتداد رهايي از ظلم و نابرابري
پروانه صادقي
راحله فريادي از خشم و جهل و شقاوت است ، تجسم سكوت و زجر ، قرباني تبعيض حقوق انساني و قوانين يكسويه به نفع قشر برتر جامعه ! و نمادي از زنان سرزمين هايي كه قوانين حاكمش همسو با تفكرات طالباني شكل گرفته و هيچ حقي براي زنان قائل نيستند.
اگر ، عدالت بود ، قانون مداري بود ، هيچ مردي و زني به خود جرئت نميداد تا فضاي پاك خانوادگي را آلوده اميال شخصي اش نمايد ، در آنصورت راحله نيز قادر بود تا با طي طريق از مراجع قانوني ، فضاي خانواده اش را از آلودگي مصون داشته و به حقش دست يابد، محبتش را به فرزندانش هديه كند تا آنان آنطور كه شايسته اش هستند بزرگ شوند ولي او مانند زنان سرزمينش محكوم به سكوت بود و دست آخر قرباني جهلي شد كه به مردان حقوقي ويژه بخشيده اند و همسر خادمه اي است تا مردان در پي لذات خود با فراغ بال به زندگي كرم وش خود ادامه دهند.
راحله كه ديگر تاب تحمل اين همه خفت و خواري برايش دشوار شده بود ناگهان شجاعت بر مظلوميت اش غلبه كرد ، لب به اعتراض گشود براي احقاق حقش و حقوق فرزندانش تا شاهد آلودگي هاي پدر نباشند و با نيكي ها بزرگ شوند !
راحله بعد از كشمكش هاي بسيار ديگرتحمل اين همه ظلم برايش امكان نداشت ، و فقط لحظه اي اختيار از دستش خارج شد ... و بعد عنكبوت مرگ بر زندگيش سايه انداخت و همه چيز ويران شد.

حالا ديگر راحله تمامي اميدش به مجاري قانوني بود ، چشمانش بدست مرداني بود كه بايد عادل باشند ، روانشناس باشند - تمامي جوانب را بسنجند - تحقيق كنند ! آنگاه حكم كنند بعدالت !

ولي بار دگر راحله قرباني شد ! اين بار راحله قرباني چشمان بسته قانون شد ، قرباني تفكرات طالباني و القاعده اي كه در سرزمين هاي عقب مانده چون سرطان مأوا مي گزيند تا همه خوبي ها را نابود كند.

زنان و مرداني كه درپي دستيابي به حقوق انساني ، سكوت را مي شكنند و حرف مي زنند و براي رهايي هموطنان با شيوه هاي القاعده و طالباني مبارزه مي كنند بايد تاوان سنگيني براي آگاهيشان پرداخت نمايند ، حاكمان ناباورانه از وجود چنين انسان هاي آگاهي با انديشه خاموش كردن صداها و شكستن قلمها ، با ايجاد رعب و وحشت جامعه را وادار مي كنند تا سكوت اختيار كنند انسان ها را دستگير و زنداني مي كنند ، شكنجه ميدهند و مي كشند و براي تضمين برقراري سكوت در جامعه بندها و تبصره هاي ذلت بار را تصويب مي كنند و در برابر مردم قرار ميدهند ، تخطي از اين قوانين را جرم ناميده و عليه صداي آزادي خواهي انسان ها ، صدها اوراق سياه مي كننند بنام اقدام عليه امنيت ملي ! تا انسان ها براي رهايي از سياهچالها مجبور به تسليم وثيقه هاي چند صد ميليوني شوند ! و در چنين جامعه هايي است كه نه فقط راحله كه راحله ها قرباني مي شوند .

صداي او كه صداي ميليون ها زن بي پناه است وجدان انسانيت را به ياري مي طلبد ، راحله هنوز نگران فرزندانش است ، راحله در ويرانه هاي آرزوهاي مادرانه ، نمادي از مظلوميت است كه بدليل وجود ظلم در جامعه و خانواده قرباني شد .

راحله منم ، راحله تويي ، راحله تمام زنان مظلوم جهان سومي است ، راحله ها ي بيشماري در راهند تا قرباني شوند.

پروانه صادقي

هیچ نظری موجود نیست: