Translate

یکشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۹۰

حمله به ایران بازی با آتش است گفت‌وگو با پروفسورجرالد هورن، استاد تاریخ دانشگاه هوستون بخش دوم


آقای هورن، از نظر شما وضعیت آزادی بیان در ایالات متحده چگونه است؟
 جرالد هورن :
بریتانیا با لغو برده‌داری، به بردگان در سال 1865 غرامت داد، در حالی که ایالات متحده هرگز غرامتی پرداخت نکرده است. سیاهان آمریکا خشمگین بوده‌اند از اینکه میلیاردها دلار دسترنج‌شان دودشده و به هوا رفته است. با توجه به این مطالبه تاریخی می‌بینیم وحدتی از طرف سفید‌پوستان علیه اجداد من شکل گرفته است که تا به امروز هم ادامه داشته است.
وقتی‌که به تاریخ معاصر آمریکا نگاه کنید، یعنی همین کاری که من الان انجام می‌دهم، آنچه آنها (دولمت‌مردان سفید) را بیشتر می‌ترساند یک قیام قهرآمیز علیه دولت است. در سال 1812 وقتی که آمریکاییان برای تصرف کانادا حمله کردند، کانادا و بریتانیا همه به تلافی ویرجینا را تصرف کردند. در سال 1814 هم در خلال آن جنگها، واشنگتن و کاخ سفید را آتش زدند. در این عملیات بردگان جزء ائتلاف بریتانیا بودند که یک کابوس برای ایالات متحده بود. این نگرانی امروز هم وجود دارد که در صورت وقوع یک جنبش اشغالگرانه، سیاهان به آن خواهند پیوست. به همین دلیل تفکر وجود آزادی بیان در آمریکا را باید با احتیاط بررسی کرد. 

به خاورمیانه برویم! یک نظریه معتقد است اگر آمریکا در عراق دخالت نکرده بود صدام حسین همچنان دیکتاتوری می‌کرد . از سوی دیگر می‌بینیم گرچه عراق دیکتاتوری نیست ولی حتی به مفهوم نیم‌بند کلمه هم در آنجا از دمکراسی خبری نیست. در افغانستان هم به سختی بتوان از دمکراسی حرف‌زد. بعلاوه حکومت طالبان که سرنگون شده بود امروز با تایید آمریکا در قطر، دفتر باز می‌کند تا با آمریکاییها مذاکره کند. آیا با توجه به تمام اینها حضور آمریکا در خاورمیانه برای برقراری دموکراسی است؟
جرالد هورن : 
این هم یکی دیگر از قصه‌های کودکانه است. در مورد سیاست خارجی آمریکا دو موضوع مهم است: اول نفت، و دوم اسرائیل. از سوی دیگر شرکتهای نفتی مانند اگسان‌ موبیل که دفترشان در تگزاس است (اگسان بزرگترین شرکت نفتی دنیا است)، به شدت نگران آینده نفت هستند. توجه کنید که درآمد نیمه سال 2012 آنها رقمی برابر 13.9 میلیارد دلار بوده است که 19درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان داده است. اگسان در سال 2009 هیچ گونه مالیاتی برای سود 15 میلیارد دلاری خود نداده است. از سوی دیگر ملی شدن صنایع نفت در ونزوئلا یک تهدید جدی برای آنها به شمار می‌آید. در اکوادر هم بین شرکتهای نفتی آمریکایی و دولت اکوادر تنش‌هایی وجود دارد.
باتوجه به این مسائل باید گفت اشغال 2003 عراق نمی‌تواند یک اقدام انسان‌دوستانه بوده‌باشد. زیرا عراق یکی از بزرگترین ذخایر نفت دنیا را دارد. بعلاوه سرنگونی قذافی در 2011 را هم باید در این راستا دید.
در مورد عراق نکته اینجاست که علاوه براینکه اشغال عراق یک فاجعه انسانی بود، این اشغال به نفع رژیم تهران تمام شد؛ رژیمی که آمریکا آن را دشمن خود می‌داند.
sبه نقش اسرائیل درسیاست خارجی ایالات متحده اشاره کردید. کشورهای غربی می‌گویند که هدفشان میانجی‌گری برای ایجاد صلح است. نخست‌وزیر هارپر می‌گوید که صددرصد طرفدار اسرائیل است. چگونه می‌شود در یک دعوا میانجی‌ بود، طرفدار یکی بود و بی‌طرف هم بود؟ 
جرالد هورن : 
به این می‌گویند شعبده‌بازی سیاسی! آنها از هر دو سوی دهان خود حرف می‌زنند و میانجی‌گرهای صالحی نیستند. اتحادیه اروپا و آمریکا و روسیه. تونی بلر، رئیس کمیته 4 نفره مانند آلت دست آمریکا عمل می‌کند.
در اسرائیل یک دولت دست راستی به رهبری نیتان‌یاهو سر کار است. وزیر امورخارجه‌اش، ایگورلیبرمن به صراحت می‌گوید صلحی در کار نخواهد بود. رشد این قدرت تهدیدی برای صلح است. منطقه در شرایط انفجاری به سر می‌برد. عملکرد اسرائیل، یک جنایت علیه بشریت است که باید به آن پرداخته شود.

امروز (15 ژانویه) رئیس ستاد مشترک آمریکا در اسرائیل است. گفته می‌شود دلیل سفر این است که اسرائیل را از حمله به ایران بر حذر دارد. از سوی دیگر اسرائیلی‌ها به آمریکا فشار می‌آورند تا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران اقدام نظامی کند. این درحالی است که همه می‌دانند امکان نابودی کامل تأسیسات کم است. درعین‌حال گروهی از حاکمان ایران نیز بی‌علاقه به حمله نیستند. شما این را چگونه می‌بینید؟
 جرالد هورن :
بله اخیرا وال استریت ژورنال این را نوشته بود. درواقع این داستانها تبلیغات روانی قبل از جنگ است. نمی‌شود این داستانها را باور کرد. در پشت درهای بسته ممکن است آمریکا درچنین حمله‌ای به اسرائیل کمک کند ولی در ظاهر تلاش می‌کند که جلوی اسرائیل را بگیرد. در صورت حمله اسرائیل، با توجه به حضور هزاران سرباز آمریکایی در خاورمیانه، این سربازان در تیررس ایران قرار خواهند گرفت. باید در این مورد احتیاط کرد. باید بر این موضوع ترور دانشمندان ایرانی هم تأکید کنم. این شیوه غلطی است که رایج شده است. درصورت مقابله به مثل چه کسی می‌تواند از دانشمندان آمریکایی یا اسرائیلی حفاظت کند. آنها که محافظ ندارند. ویروس در کامیپوترهای ایران، می‌تواند به شبکه جهانی سرایت کند و برای همه دنیا مشکل جدی به وجود آورد. این ترس از ایران، از کنترل خارج شده است. اسرائیل باید مراقب باشد، نه به دلیل آنکه شاید ایران بمب اتم داشته باشد، بلکه نتایج حمله اسرائیل به ایران، خطرناک‌تر از بمب اتمی ایران خواهد بود. در هرحال ایران در منطقه متحدانی مانند جنوب لبنان دارد. اسرائیل شرایط را برای حمله وسیع علیه خودش آماده می‌کند. اینکه ژاپن، هند و چین نفت ایران را نخرند و تحریم نفت اعمال شود، یا بانک مرکزی ایران تحریم شود تا اقتصاد ایران فلج شود، یک اعلام جنگ به ایران تلقی می‌شود. امیدوارم که شرایط عادی‌تر شود.
کانادا و اسرائیل، ترور دانشمند ایرانی را محکوم نکردند... 
 جرالد هورن :
البته هیلاری کلینتون این ترور را محکوم کرد، هرچند این محکوم کردن می‌تواند یک بازی دوگانه باشد.

ا ز نظر سیاسی، محکوم کردن ترور توسط آمریکا، انگلیس و دبیرکل سازمان ملل مهم است. 
جرالد هورن : 
به هر روی اسرائیلی‌ها بازی خطرناکی را شروع کرده‌اند. آنها دارند با آتش بازی می‌کنند. عواقب آن می‌تواند برای اسرائیل خیلی خطرناک باشد.
برخی از فعالان سیاسی و دانشگاهی‌های ایرانی در آمریکا معتقدند که آمریکا باید برای سرنگونی رژیم ایران وار د عمل شود. نظر شما چیست؟

جرالد هورن : 
خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم اگر آمریکا رژیمی را سرنگون کند وضع داخلی آن کشور بهتر می‌شود. آیا وضع مردم لیبی بهتر شده است. توبرکا شهر 30 هزار نفری لیبی که ساکنان آن پوست‌شان سیاه‌تر بود به دلیل اتهام حمایت از قذافی تارومار شده‌اند و آنجا حالا شهر ارواح شده است. درگیری میلیشاها هر روز ادامه دارد. من فکر می‌کنم که در صورت حمله نظامی، ایران به یک فاجعه تبدیل می‌شود که هزاران نفر در آن خواهند مرد. اگر ایرانی‌ها دنبال مدل یا حامی هستند فکر می‌کنم نباید به آمریکا نگاه کنند.
با تشکر از شما برای وقتی که در اختیار ما گذاشتید و سپاس از نورمن و جمشید باقرزاده (بنیاد فرهنگی فروردین) که امکان این مصاحبه را فراهم کردند.

هیچ نظری موجود نیست: