Translate

یکشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۹۲

ماندلا به خوبی رفت ولی افریقای جنوبی ماند و اوضاع بد اقتصادی و اجتماعی ایا مبارزه مسالمت امیز ضرروتا به بهبود وضعیت مردم کشورها خواهد انجامید ؟

ماندلا به خوبی رفت ولی افریقای جنوبی ماند و اوضاع بد اقتصادی و اجتماعی
ایا مبارزه مسالمت امیز ضرروتا به بهبود وضعیت مردم کشورها خواهد انجامید ؟
سعید سلطانپور
ماندلا  مبارزی بود که برای حقوق سیاهان افریقایی در کنگره ملی افریقا که تمایلات چپ گرایانه داشتند ، تلاش کرد به زندان افتاد ولی سرپا ماند . 27 سال زندان از وی یک قهرمان ساخت .
ماندلا یکی از دلایل ماندگاریش این بودکه ادم اصول گرایی بو د و به قول خودمان ادم با معرفتی بود هیچگاه کسانی را که از حقوق سیاهان افریقای جنوبی حمایت کرده بودند فراموش نکرد و دوستشان باقی ماند  بر خلاف امبکی ریس جمهور مصلحت گرای  بعدی.
ماندلا در اوج محبوبیت از قدرت کناره گیری کرد یعنی بر خلاف مبارز  چپ گرای دیگر قاره افریقا رابرت موگابه که در زیمبابوه برای حق سیاهان علیه دیکتاتوری سفیدها جنگید ولی وقتی بر خر مراد سوار شد و از سال 1987 ریس جمهور شد  از ان پایین نمی آید.
ماندلا  سمبل امید و تغییر برای سیاهان افریقا وبسیاری از سیاهان سراسر جهان بود.
ماندلا فساد مالی نداشت و به همین دلیل در خاطره مردم فقیر کشور ثروتمند افریقای جنوبی باقی ماند . وضعیت  اقتصادی مردم افریقای جنوبی  بعداز تغییر رژیم اپارتاید از 1994  چندان تغییری نکرده است . در حال حاضر 25% بیکاری رسمی وجوددارد . تولید ناخالص ملی افریقای جنوبی رده ششم  قاره افریقاست 1. امار 2004 بانک جهانی  با 25 % ا زمهاجرت افراد تحصیلکرده به امریکا یکی از بالاترین فرار مغزها را داراست . نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه پزشی  کشور را ترک کرده اند .  به علاوه 2000 پزشک .  1.6 میلیون مدیر- کارگر فنی از 94 تا 2004 مهاجرت کرده اند .   اختلاف بین غنی و فقیر حتی از زمان آپارتاید بیشتر شده است . البته در این بین تعدادی از سیاهان در حلقه قدرت و نزدیک به کنگره ملی افریقا جز ثروتمندان جدید شده اند
با مرگ ماندلا ، کنگره ملی افریقا و رهبر ان  جکوب زوما که خود زیر اتهامات فساد مالی در جنگ قدرت به ریس جمهوری انتخاب شد ، وارد دوره جدیدی خواهند شد و تضادهای جامعه و دولت عریان تر خواهد شد .   دل نگرانی زوما از مرگ ماندلا که دیگر حتی اطرافیان خود را نمی شناخت اخرین برگ برنده برای امیددادن به مردمی بود که با مرگ ماندلا مرگ ارزوهای برابری اقتصادی و عدالت اجتماعی و داشتن کار و سرپناه میلیونها نفر افریقای جنوبی است .    شاید حضور همه کسانی که زمانی ماندلا را تروریست می خواندند مانند ملکه انگلیس و اینک در مراسم تدفین حضور پیدا می کند ، رایکی از  اخرین خاطرها از یک همزیستی و زندگی بهتر از طریق پیام دوستی خواند  ، پیامی که بنظر کارا امده است و لی ارقام اقتصادی و امار قتل و تجاوز و امار بالاترین بیمار دارای بیماری ایدز نشان می دهد که پیام ماندلا بیشتر تقویت روحیه مردمان فقیر و بدون صدا ی سیاه  بوده است تا راهکار عملی برای کاهش فقر و کشور متحد و امن  .  شاید دلیل تبلیغات تمامی رسانه ها حتی دست راستی ها از ماندلا هم همین دلیل باشد که بگویند مبارزه مسالمت امیز به سرانجام می رسد . در حالیکه در نتیجه افریقایی جنوبی بعداز 28 سال سوالات اساسی همچنان بدون پاسخ مانده است .
زیمبابوه هر روز مردم فقیر تر می شوند زیرا موگابه  دیکتاتور حاضر نیست بر خلاف ماندلا سهمی به دیگران بدهد شاید تفاوت مردم زیمبابوه با افریقای جنوبی دراین باشد که زیمبابوه امیدی به اینده ندارند وافریقای جنوبی همچنان امید دارند . ادمی به امید زنده و شاد است .
بر اساس امار سال 1998 تا 2000 سازمان ملل افریقای جنوبی دومین کشور از نظر قتل در 60 کشور و اولین کشور از نظر تجاوز جنسی به زنان شمرده شده است .
www.kanoun-e-bayan.blogspot.ca/
 1-
لس انجلس تایمز- مایکل هیلزیک – 6 دسامبر  2013

هیچ نظری موجود نیست: