عمادالدين باقي:امام حسين(ع) مظهر صلحجويي و نماد يك نهضت ضد جنگ است
تهران- خبرگزاري كار ايرانيك فعال حقوق بشري گفت: عظمت امام حسين(ع) به اين نيست كه در پيكاري نابرابر به شهادت رسيد بلكه
عظمت امام حسين به انسانگرايي و عقلانيت حركت اوست. به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عمادالدين باقي در مراسم عزاداري امام حسين(ع) در حسينيه ارشاد، مهمترين ويژگي امام حسين(ع) را صلحطلبي عنوان كرد و گفت: امامان ما به طور ذاتي با جنگ مخالفند، خود آغازگر جنگ نيستند و سعي ميكنند با تمام قوا از وقوع جنگ پيشگيري كنند اما اگر جنگي به آنها تحميل شد، ذلت را نميپذيرند و شهادتطلبانه ميرزمند به گونهاي كه تاريخ را تحت تاثير خود قرار ميدهند.باقي افزود: مشكل ما اين است كه تاريخ را به گونهاي كه دلمان ميخواهد تفسير و تحريف ميكنيم و بعد بر اساس آن نماد خودساخته و استراتژي سياسي ترسيم ميكنيم و اين گفتمان مبناي تفكر يك جنگ قرار ميگيرد در حالي كه اصل تفسير، محل مناقشه است.وي تصريح كرد: امام حسين(ع) قبل از حركت خود محبوبيت مردمي داشت، به گونهاي كه يزيد هم به اين مساله قائل بود. امام حسين(ع) با پشتيباني مردم ميتوانست آغازگر جنگ عليه حكومت باشد اما اين كار را نكرد زيرا نفس عدم بيعت يك شخصيت مشهور با چنين حكومتي براي بياعتبار كردن دستگاه يزيد كافي بود.باقي اظهار داشت: مبارزه با ظلم تكليف است اما تكليف نيز مشروط به استطاعت است كه با درخواست مردم اين تكليف ايجاد ميشود.امام در جنگ برآورد امكانات را در نظر داشت لذا مسلم بن عقيل را ميفرستد تا اوضاع را ارزيابي كند، يعني مسلم هم سفير بيعت از مردم است و هم سفير مشورت با بزرگان. امام حسين(ع) با اينكه از طرف مردم دعوت شده بود اما ميخواست با بزرگان كوفه هم مشورت كند.وي افزود: در ادامه سفر بعد از اينكه امام متوجه تغيير شرايط ميشود، يارانش را جمع ميكند و با آنها براي ادامه راه مشورت ميكند يعني اينكه نميشود با ياران، نخبگان و كساني كه ميخواهند هزينه جنگ را بپردازند، مشورت نكرد لذا پس از اين مشورت مسير را ادامه ميدهد.اين فعال سياسي اظهار داشت: امام حسين(ع) از لحظهاي كه با حر برخورد ميكند، مشي صلحجويانه خود را اعلام ميكند و در حالي كه محاصره دشمن هنوز جدي نشده است، امام حسين(ع) پيش از نماز ظهر براي دشمنان سخنراني ميكند كه من به دعوت شما آمدهام و اگر مايل نيستيد و منصرف شدهايد، من به همان محلي كه از آن جا آمدهام، بازميگردم. همان روز بعد از نماز ظهر نيز اين سخنان را تكرار ميكند و كاروان را به سمت حجاز حركت ميدهد تا از جنگ كناره بگيرد كه حر جلوي او را سد ميكند.وي افزود: امام حسين(ع) خطاب به لشگريان دشمن كه از كوفيان متشكل بود، ميگويد من به دعوت شما آمدهام، اگر مرا نميخواهيد برميگردم، امام حسين(ع) به طور كلي پنج الي شش بار پيشنهاد صلح و ترك مخاصمه ميدهد، چند جلسه محرمانه با عمر بن سعد تشكيل ميدهد كه عمر بن سعد ميپذيرد اما شمر بن زياد مانع ميشود.باقي خاطر نشان كرد: تاريخ اولياء به ما نشان ميدهد تا زماني كه امكان صلح و اجتناب از جنگ وجود دارد، اگر اجتناب نكنيم، مسوول تمام خونهاي ريختهشده خواهيم بود.اين فعال حقوق بشري تصريح كرد: درخشش قيام امام حسين(ع) به خاطر پاكي بينظير قيامش است، وقتي در كوفه خفقان ايجاد و امكان پيروزي امام(ع) منتفي ميشود، هواداران امام حسين(ع) به خاطر عوامل نفوذي كه داشتند، پيشنهاد ميكنند عبداله بن زياد ترور شود زيرا با ترور او همه چيز ميتوانست تغيير كند اما مسلم چون با تفكر امام حسين(ع) آشناست، اين كار را نميكند و ميفرمايد، ايمان مخالف ترور است، اهل ايمان نميتوانند اهل ترور باشند و نسبت به جان ديگري به آساني تصميم بگيرند، در تفكر امام حسين(ع) خشونت عليه دشمن روا نيست تا چه برسد به دوست.وي افزود: امام حسين(ع) مظهر صلحجويي و نماد يك نهضت ضد جنگ است، امام به بهانههاي مختلف براي اينكه خون به زمين ريخته نشود، از جنگيدن استنكاف ميكرد، كساني كه امروز بر طبل جنگ ميكوبند، به اين صحنهها توجه كنند.باقي ادامه داد: امام حسين(ع)در شب عاشورا چشمان خود را ميبندند تا هر كس كه ميخواهد شبانه برود زيرا ايشان نميخواست به جاي كساني كه فردا ميخواهند در عرصه نبرد باشند، تصميم بگيرد. اين كار امام حسين(ع) نشان ميدهد آنهايي كه مسووليت دارند، حق ندارند به جاي ديگري تصميم بگيرند و سياستي را تدبير كنند كه كشور را به سوي جنگ و انزوا ببرند يا كساني كه خودشان تصميمي در جنگ ندارند، تاوان بدهند.وي خاطر نشان كرد: درست نيست به بهانه محرمانه بودن امور، مردم و رسانهها از بسياري مسايل آگاه نباشند. با رايگيري آْزادانه براي مبادرت به جنگ و عدم جنگ، ميتوان گفت مردم خود در بروز و ظهور در جنگ صاحب تصميم بودند. ما حق نداريم جنگي را سامان دهيم كه ديگران هيچ نقشي در تصميمگيري آن ندارند و تنها بايد تاوان اين تصميم را بدهند. ديگران نبايد ملزم و مكلف به جنگ شوند حتي اگر پيشواي آنها فرزند رسولالله(ص) باشد.وي افزود: زمامداران نميتوانند مدعي الگوي علوي و حسيني باشند اما غير از آن عمل كنند، الگوي ما انبيا و امام حسين(ع) است نه غربيها.باقي خاطر نشان كرد: امام حسين(ع) اصل موازنه قوا را به خوبي ميفهميد، به آن پايبند بود و بر اساس آن عمل ميكرد لذا در جايي كه برابري قوا وجود ندارد، جنگ را عقلاني، انساني، الهي و خداپسندانه نميداند، در جهاني كه هيچ موازنه قوايي وجود ندارد، صرف نظر از اينكه در اين چالش چه كساني درست ميگويند يا غلط، نبايد وارد كارزار شد. اينكه در شرايط نابرابر بخواهيم وارد جنگ شويم و جهان را عليه خود بسيج كنيم، با حركت امامان ما همخواني ندارد. نميتوان انسان را خليفه خدا بر روي زمين دانست و برايش كرامت ذاتي قائل بود اما به راحتي در جنگ جانش را پايمال كرد.اين فعال حقوق بشري تصريح كرد: در جايي كه شروران هم حق زندگي دارند و نميشود اين حق را از آنها سلب كرد، چگونه ميتوان پذيرفت كساني كه بيگناه هستند و محاكمه نشدهاند فوج فوج كشته شوند. خداوند در قرآن در مورد قصاص نفس هم توصيه ميكند كه اگر عفو كنيد براي شما بهتر است. خدا هم نميخواهد كسي در مورد جان انسان ديگر تصميم بگيرد. اگر امامان نماد صلح و ضد جنگ هستند، اين به معناي تسليم و ذلت نيست بلكه به اين معناست كه ذاتا با جنگ مخالفند و خود آغازگر جنگ نبوده و سعي ميكنند با تمام قوا از وقوع آن پيشگيري كنند.باقي ادامه داد: عظمت امام حسين(ع) به اين نيست كه در پيكاري نابرابر به شهادت رسيد بلكه عظمت امام حسين به انسانگرايي و عقلانيت حركت اوست، امام به عنوان يك صلحطلب به شهادت رسيد و ما اگر ميخواهيم حسيني عمل كنيم، بايد فرياد صلحطلبي را بر سر جنگطلبان آتشافروز داخلي و بينالمللي بكوبيم، مگر اينكه جنگي به ما تحميل شود، اگر جنگي تحميل شد كه عامل تحريك آن سياستمداران بودهاند، بدون شك همه ما رزمندهتر خواهيم بود.وي ادامه داد: بسياري از فقهاي ما جنگ را جايز نميدانند وتنها جنگ تدافعي را مجاز ميكنند، در اساس شريعت آبرو و جان انسان مهم است و يكي از امتيازات انقلاب ما در سال 57 غيرخشونتآْميز بودن آن در مقايسه با ساير انقلابها بود. انقلاب ما از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 در همه زندانها و درگيريهاي خياباني حدود سه هزار نفر شهيد شدهاند و اين دليلي است بر غيرخشونتآميز بودن انقلاب زيرا رهبر آن با مشي مسلحانه و ترور مخالف بود و نفوس انسانها برايش اهميت داشت.وي در پايان گفت اميدوارم عدهاي نتوانند از فرهنگ عاشورا براي سياستها و تدابير نابخردانه خود استفاده كنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر