Translate

جمعه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۴

محسن كديور:قيام امام حسين (ع) يك وظيفه عمومي و شرعي بود نه يك وظيفه اختصاصي


محسن كديور:قيام امام حسين (ع) يك وظيفه عمومي و شرعي بود نه يك وظيفه اختصاصي

ايلنا:محسن كديور گفت: قيام امام حسين (ع) يك وظيفه عمومي و شرعي و نه يك وظيفه اختصاصي بود كه متاسفانه برخي ذاكران سعي مي‌‏كنند اين نهضت را يك وظيفه اختصاصي عنوان كنند كه اين امر باعث مي‌‏شود عمق نهضت استحاله شود.
محسن كديور كه در حسينيه اعظم نجف‌‏آباد اصفهان با موضوع "امام حسين (ع) و پيامبر (ص)" سخن مي‌‏گفت با بيان اينكه بايد نسبت پيامبر و امام حسين (ع) را در دو بعد مورد بررسي قرار داد، گفت: نسبت اول ايشان نسبت خانوادگي و شخصي امام حسين(ع) با پيامبر(ص) است كه در طول تاريخ مختص امام حسين(ع) بوده است و در اين رابطه حسين بن علي(ع) نوه پيامبر(ص) و جز اهل بيت است اما در نسبت دوم امام(ع) با پيامبر(ص)، ايشان خود را به عنوان يك مسلمان و يك عالم ديني مطرح مي‌‏كند كه با تاسي به سخنان پيامبر(ص) بر خود واجب ديده و حركت خود را انجام داده است.استاد دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: يكي از كارهاي ما در مجالس و عزاداري امام حسين (ع) تبديل ذكر مصائب امام حسين به ذكر مسائل است و ذكر مصايب به جاي خود اما اين بايد مقدمه‌‏اي براي ذكر مسائل امام حسين(ع) باشد.كديور افزود: تكرار اينكه امام حسين (ع) پسر دختر پيامبر(ص) است، چه فايده‌‏اي دارد و جاي تعجب است كه مداحان بيشتر به اين حد از قيام مي‌‏پردازند البته شايد به اين دليل است كه هر چه قرابت شخصي امام(ع) با پيامبر(ص) برجسته شود، تحريك احساسات بيشتري صورت مي‌‏گيرد، قدرت تحريك اينكه كسي كه شهيد شده پسر دختر پيامبر(ص) بوده، بسيار زياد است و با عشق مسلمانان به پيامبر(ص) احساسات به نهايت خود مي‌‏رسد.وي در تشريح رابطه شخصي امام حسين (ع) با پيامبر(ص) تصريح كرد: عرب به انساب بسيار اهميت مي‌‏داده است و در اين موضوع هيچ قومي مانند عرب نيست، در آن روزگار بالاترين شرافت براي كسي، رساندن نسبت خود به پيامبر بود و به همين دليل است كه امام حسين (ع) بر اين نكته تاكيد مي‌‏ورزد كه شما با من كه پسر دختر پيامبر(ص) هستيم، به مبارزه پرداختيد تا وجدان خفته عرب آن روز را بيدار كند.كديور اظهار داشت: ما امروز براي اثبات مظلوميت امام(ع) بايد اين مطالب را ذكر كنيم اما طرح اين مسائل كافي نيست، اين مسائل براي ايجاد شور حسيني لازم است اما بايد شور حسيني را به شعور حسيني تبديل كنيم.اين استاد دانشگاه ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه نسبت حسين (ع) با پيامبر(ص) ذات قيام كربلا نيست، بايد به اين اهميت داد، مسائلي كه در اين واقعه مورد تحريف واقع شده، كم نيستند. ما بايد به دقت اين مسائل را بررسي كنيم، تاكيد رابطه شخصي با پيامبر(ص) براي مخاطب آن روز نياز بوده و اين از ضروريات نهضت بوده است.كديور خاطرنشان كرد: امام حسين (ع) همواره بر عمومي بودن نهضت خود تاكيد مي‌‏كرد و نصرت دين را وظيفه همگاني مي‌‏دانست. وي تصريح كرد: امام حسين (ع) هدف قيام خود را اصلاح امت رسول‌‏الله و امور عمومي مردم، امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه شرعي و عمل كردن به سيره جدش و پدرش به عنوان يك سبك زندگي عنوان كرده است.كديور تصريح كرد: امام حسين (ع) يك رويكرد جديد در زندگي ارايه مي‌‏كند و اين سه هدف مختص به شخص امام حسين(ع) است.وي خاطرنشان كرد: امام حسين (ع) به ما مي‌‏آموزد كه اسلام او اسلام سياسي است و به عرصه عمومي كار دارد، ايشان همواره بر حقوق مردم تاكيد داشتند، از حقوق مردم آن است كه آزادانه از حكومت انتقاد كنند و اين يك حق شرعي و عقلي است كه در قرون اخير در تمام جوامع پذيرفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: