Translate

چهارشنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۸۷

چند درصد مهاجرین رنگین پوست در لیست حقوق بگیران 100 هزار دلاری های انتاریوی کانادا هستند ؟

چند درصد مهاجرین رنگین پوست در لیست حقوق بگیران 100 هزار دلاری های انتاریوی کانادا هستند ؟



سعید سلطانپور

فاصله عمیق بین شعار برابری مهاجران

42527 از شا غلان بخشهای دولتی و موسساتی که از محل پول مردم اداره می شوند در سال 2006 در انتاریو حقوقی بالاتر از 100 هزار دلار دریافت می کنند که این رقم افزایش 24 درصدی نسبت به سال 2005 نشان می دهد.(1)

این لیست هر ساله بر اساس قانون (2) انتشار حقوق مستخدمان دولت در سال 1996 در دوران مایک هریس تصویب شد یک قدم مثبت در مورد نحوه هزینه شد ن مالیات مردم بود . هر ساله این لیست که به" لیست آفتابی " مشهور است منتشر می شود و اسامی افراد با سمت آنها و حقوق دریافتی بطور رسمی اعلام می شود .

هر ساله در روز 21 مارچ هر ساله روز جهانی مبارزه با نژاد پرستی در کانادا و انتاریو بصورت رسمی بر گزار میشود
از یکسو مهاجر ان جوان و متخصص نیروی کار ومولد ثروت برای کاناداو استان انتاریو و تورنتو که بخش اعظم آن را مهاجرین تشکیل می دهند هستند و لی از سوی دیگر درصد افراد رنگین پوست مهاجر و غیرمهاجر در لیست مدیران بالای 100 هزار دلاری رابطه عادلانه ای از مشارکت آنها ندارد .

می توان در بخش خصوصی افراد موفقی بود که بالای 100 هزار دلار هم در آمد داشت ولی حضور مدیران رنگین پوست مهاجر ( غیر سفید پوست اروپای غربی ) در رده های سیاست گذاری و موسسات دولتی مبنای عملی بر صحت گفتار سیاست گذران کلان و رهبران احزاب سیاسی در برابری و عدالت اجتماعی باشد . در طول تاریخ بشر همیشه اقلیت های مهاجر در سرزمین های مختلف در بخش تجارت موفقیت های زیادی داشته اند که در تاریخ هر ملتی با آنان بر خورد می کنیم . از مار کوپولو تا کریستف کلمب گرفتته تا مهاجرین ایرانی و بازرگانان در زمان مشروطیت به کشورهای شمالی و در دوران پهلوی به جنوب ( مانند کویت ) و دوران حاکمیت روحانیون به دوبی و غرب که نمونه های موفق فراوان وجود دارد . این حضور زمانی تثبیت می شود که نفوذ سیاسی مهاجران در رد ه های سیاست گذاری خرد وکلان با قدرت اقتصادی ترکیب شود .

این بحث مفصل تری است که تخصص جامع تری را می طلبد که درحوزه من نیست . هر چند مدتی است که روی فساد مالی مدیران در کانادا مطالعه می کنم بنابر این به همین مقدمه بسنده می کنم

نکاتی که با مرور در لیست برای من قابل توجه بود این است که
1. بر عکس ان جریانی که که از حقوق های بالای بخش دولتی دفاع می کنند که نسبت به بخش خصوصی کمتر است بنظر من بخش دولتی از مزایای بازنشستگی و امنیت شغلی بسیار بهتری نسبت به بخش خصوصی بر خوردار هستند .
بسیاری از این افراد بعد از حضور در بخش دولتی و تضمین کردن حقوق بازنشستگی و برقراری ارتباطات کافی جذب بخش خصوصی می شوند . در حقیقت یک پله برای صعود به موفقیت های بعد ی شخصی هست .
عموما سخت گیری بخش دولتی در مورد مدیران و کارآئی نسبت به بخش خصوصی که موفقیت شرکت با سرمایه سهامداران و مدیران اجرائی و تصمیم گیری رابطه تنگاتنگ دارد. بسیار کمتر و از فشارها ی روانی کمتری بر خوردار هست .
2. در بخش پزشکی اسامی مدیران مهاجران نسبت به بخش های غیر پزشکی بیشتر به چشم می خورد .


3.. بسیاری از این مدیران دارای کارت اعتباری اداره و موسسه دولتی هستند که هزینه های در ارتباط با کار را پرداخت می کند . متاسفانه کمتر کنترلی در این مورد می شود . نمونه ها ی اخیر آن که آخرین آن هم نخواهد بود تام پارکینسون (3)مدیرعامل شرکت برق " هیدرو وان " که بنابر گزارش حسابرس کل انتاریو مبلع 45 هزار دلار برای مصارف شخصی را از محل کارت اعتباری ( کردیت کارد ) شرکت داده بود . وی چندین مرتبه هم با هلی کوپتر اداره برق به ویلا ی خود در منطقه مسکوکا رفته بود .
در حالیکه تمامی مشترکان برق انتاریو مبلغی بالای 10 دلار هر ماه برای بدهی 20 میلیارد دلاری اداره برق انتاریو می پردازند حقوق و مزایای تام پارکینسون برابر 1.6 میلیون دلار بوده است . وی در دسامبر 2007 استعفا کرد .
جیمز هانکینسون(4) مدیر نیروگاه برق انتاریو رقمی برابر 1.480.000 دلار حقوق و مزایا در یافت کرده است .

4. یکی از جنجالی ترین بخش ها در لیست امسال تعداد 140 نفر از مدیرا ن و کارمندان عالی رتبه موسسه بخت آزمائی ( انتاریو لاتاری ) هست که از هیت مدیره آن دانکن براون (5) مبلغ 364825 دلار حقوق دریافت کرده است .
بروان بعد از انتشار از انتشار گزارشات تلویزیون سی .بی سی در مورد تقلبات تقلبات گسترده و دریافت جوایز بدون تحقیق کافی درمورد مدعیان دارندگان شدن شماره های برند ه در موسسه بلیط بخت آزمائی که منجر به تحقیقات از طرف دولت استانی سد مبنی بر مجبور به استعفا شد. وی رقمی برابر 75 هزار دلار برای بازنشتسگی خود از این موسسه دریافت کرده است .
یکی دیگر از این مدیران موسسه "جیمز وارن هست که بیش از 300 هراز دلار دریافت داشته است وی قبلا مدیر ارتباطات دالتون مک گینتی بوده است .

پیتر کورموس منتقد حزب ان. دی .پی می گوید: مردم دریافت حقوق 100 هزار یا 200 هزار دلاری را توسط مدیران با سابقه می فهمند ولی اینکه یک مدیر 600 هزار یا 1.5 میلیون دلار حقوق بگیرد قابل درک نیست ." این پولها از جیب مالیات دهندگان داده می شود .
الیوت منتقد حزب محافظه کاران ( کانسرواتیو) می گوید ما مشکلی با حقوقهای بالا نداریم بلکه در مورد کار آیی و ارزش خدماتی است که توسط این مدیران عرضه می شود "

دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو 158000 هزار دلار حقوق دریافته کرد ه است که این حقوق به 200هزار دلار در سال 2008 افزایش خواهد یافت . البته هزینه اجاره خانه و رفت و آمد مک گینتی توسط بودجه دولتی پرداخت می شود .

5. یک نکته قابل توجه در لیست تعداد 3 لوله کش طرف قرارداد هیت مدیره مدارس تورنتو هستند که بالای 100 هزار دلار درامد داشته اند .
در حدود 1000 کارمند شهرداری در این لیست قرار دارند در حالیکه ضعف مدیریت در شهرداری وکمبود
بود جه چندین میلیون دلاری با عث بسته شدن برنامه های مراکز کامیونیتی شد . این ریخت و پاشها منجر به افزایش 3.5% مالیات خانه د رتورنتو و نیز مالیات فروش بر خانه ها در تورنتو توسط دیوید میلر شهردار تورنتو شد .
بنظر می اید که مهاجران که مولد ثروت هستند خود نقش چندانی در توزیع و هزینه کردن آن ندارند.


بخش بهداشت
جفری لوزان –رئیس بیمارستان سنت مایکل حقوق و مزایای 700 هزار دلاری
جوزف ماپا – رئیس بیمارستان مانت سینا – 616000$
رابرت بل – رئیس شبکه بهداشتی دانشگاه 667000 دلار
گراهان شر رئیس سازمان انتقال خون 530 هزار دلار
پل بایرن رییس بخش رادیو لوژی بیمارستان کودکان 501000 دلار
جو حداد – بیمارستان کودکان 563061$
دان کریری رئیس بیمارستان سوت لیک 262250$ (2006 ) 423750$) (2007)
جانت بید رئیس بیمارستان مارکهام –استافیل 388572$
بروس هاربر – رئیس بیمارستان یورک سنترال ( ریچموند هیل ) 359245$

بخش مالی
دیوید ویلسون رئیس کمیسیون نظارت بر بازار بورس 537000
سوزان ویلبورک 446000$
وستون هوارد 367000
چالرز مک فارلین 476000$
پل مور 443000

پلیس

بیل بلیر – رئیس پلیس تورنتو 261304دلار
آرماند لارباج - رئیس پلیس یورک191946 دلار



شهرداری

دیوید میلر شهردار تورنتو 144590$
شرلی هوی مدیر اجرائی شهرداری تورنتو 297277$
دیو بارو شهردار ریچموند هیل 104242 ( 2006)
147242 دلار ( 2007)
توماس کیویئن مسول شهرداری پیکرینگ 200571$
لیندا جکسون شهردار وان 155708$
فرانک سکارپیتی شهردار مارکهام 148200$

اداری

پل هاکیس رئیس " او مراس " بیش از 2 مییلون دلار – موسسه ناظر بر صندو ق بازنشستگی کارمندان
دیوید ویلیا مز – رئیس اداره از کار افتادگی کارگران –757453$W.C.C.
کارل آیزنبرگ مدیر ارزیابی املاک شهر 270439$
بیل هوکارث رئیس بخش یورک- آموزش و پرورش- 249126$

رویال موزه سلطنتی انتاریو ( رام )ویلیا م تورسل 265701$

اسکات هولدان رئیس وای . ام .سی . ای 253750$ Y.M.C.A.
باربارا هال رئیس کمیسیون حقوق بشر انتاریو 126786$

نتیجه گیری :
خوشبختانه سیستم بهداشتی و رفاه عمومی که حاصل دستاورد تلاشهای فعالین بوده است باعث می شود که همه از یک حداقلی بر خوردار باشند و لی وقتی در مقایسه بین حداقل حقوق و ساعت کاری مهاجران که سالیان دراز هست که در کانادا هستند را با حقوقهای برگزیدگان که بنظر نمی اید در انتخاب آنان صلاحیت علمی و مهارت های مدیریتی تنها عامل بوده است بلکه عامل پارتی را که در اینجا به آن کانکشن می گویند را باید در نظر داشت .

در هر حال تاز مانی که یک تناسب عادلانه بین این لیست و کسانی که از همه اقشار مختلف مردم در انتاریو بر قرار نباشد باید برای عدالت خواهی تلاش کرد . راه طولانی در راه است . و مقاومت های جدی هم در میان خواهد بود زیرا هم مسائل مالی در میان هست که خوشایند کسانی که در راس امور هستند نیست .

.از سوی دیگر سهم خواهی عادلانه مهاجرین ه مفهوم کم شدن قدرت انحصاری بر گزیدگان در سطح مصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی خرد وکلان خواهد بود . رحالیکه کانادا قابل مقایسه با ایران در مورد ازادی ها ی فردی و احترام به جان انسانها نیست ولی نباید از نظر دور داشت که زیاد نباید فریب شعارهای دموکراسی رهبران احزاب را هم خورد وقتی که خودمان را به عنوان شهروند با شهروندان دیگر سفید پوست مقایسه می کنیم .
به قول جورج اورل در مزرعه حیوانات " همه با هم برابرند ولی بعضی برابرترند ".
این تجارب برای ما که سیاه و سفید می دیدیم تجارب تلخ و لی واقعی است که باید آنرا با شیرینی پذیرفت و به داخل ایران منتقل کرد . کاری که روشنفکران در دوره های قبل از زما ن مشروطیت تا انقلاب 57 تنها بخش های رو بنائی جامعه غرب را دیده بودند و عین آنرا برای مردم ایران تجویز می کردند در حالیکه لایه هایی را که مربوط به روابط و مناسبات سیاسی و اقتصادی جامعه غرب بودندیده بودند و آنرا لمس نکرده بودند.
ما که در این کشورها زندگی و کار می کنیم بسیار روشن تر تمامی زوایای جامعه را چه بخش مثبت ان ( آزادیهای فردی ) و چه بخش منفی آن ( تبعیض و روابط غیر انسانی در مناسبات کاری ) نه تنها دیده ایم که با پوست واستخوان خود حس کرده ایم .

وب لاگ نویسنده فارسی: www.kanoun-e-bayan.blogspto.com
انگلیسی http://www.politicofcanada.blogspot.com/

منابع:

1. CTV.ca March 30, 08
2. Public Sector Salary Disclosure Act was passed in 1996
3. http://www.cbc.ca/news/interactives/who-goldenparachutes/whoswho.swf
4.James Hankinson
5. Duncan Brown
6.

هیچ نظری موجود نیست: