Translate

جمعه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۷

اولین چهارشنبه سوری رسمی در ریچموند هیل و تاریخچه آن



کناره های سرسبز دریای خزر تا قله سرفرازدماوند، از آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس تا رودخانه ارس در آذربایجان و رود هیرمند در سیستان و بلوچستان، از اترک در ترکمن صحرا تا زاینده رود اصفهان و جاجرود تهران؛ چهارشنبه سوری طلایه دارپیک نوروزی است که نوید آمدن بهار و زندگی از درون مردگی زمستان را می دهد و سرسبزی و طراوت و شادی است که توسط ایرانیان جشن گرفته می شود.

ایرانیان نسل اندر نسل این سنت زیبارا که پیام زندگی دارد حفظ و اکنون به ما منتقل کرده اند.

با موج مهاجرت ناخواسته ایرانیان در دهه 90 و ادامه موج انتخابی آن در دهه 2000 ، میلیونها ایرانی که به سراسر دنیا کوچ داده شده اند، چهارشنبه سوری را برگزار می کنند و از منظری باعث گسترش جهانی آن شده اند. در کانادا نیز چهارشنبه سوری به جامعه مهاجرپذیر آن معرفی شده است.

چهارشنبه سوری در مهاجرت مسلما با چهارشنبه سوری در ایران تفاوت های نگاهی دارد. در ایران، در حاکمیت غیر دموکراتیک روحانیون، چهارشنبه سوری جنبه ی سیاسی پیدا کرده و به محلی برای بیان اعتراض و مخالفت تبدیل شده است در حالی که در مهاجرت جنبه ی فرهنگی آن مد نظر است و احساس تعلق، همبستگی اجتماعی و هویت مشترک را در بین ایرانیان تقویت کرده و انسجام اجتماعی را به عنوان یک ملت افزایش می دهد.

نگاهی به فراز و نشیب های چهارشنبه سوری در تورنتو (جی . تی . ای




متن کامل در شهروند

هیچ نظری موجود نیست: