Translate

چهارشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۰

کامیونیتی ایرانی کانادایی و ابهامات در تحریم ها


کامیونیتی ایرانی کانادایی و ابهامات در تحریم ها


سعید سلطانپور


در مورد تحریم های اخیر وضع شده توسط دولت کانادا، سوالات زیادی توسط خوانندگان و یا در گفت و گوها ، طرح می شود.  از آنجا که تحریم ها در حوزه مالی وواردات وصادرات به وزارتخانه امنیت عمومی و زیر مجموعه های آن ، قرار دارد . من روز دوشنبه  برای تد ویتو ، وزیر وزارتخانه امنیت عمومی درخواست اطلاعات بیشتر در مورد تحریم ها به منظور اطلاع رسانی به کامیونیتی را کردم که تا زمان چاپ این مطلب ، پاسخی دریافت نشده است .

همزمان با  بخش رسانه های اداره پلیس فدرال -، آر.سی . ام .پی - در اتاوا تماس گرفتم  .. با افسرمربوطه صحبت کردم . افسر گفت این قسمت در مورد گزارش فعالیت های جنایی عمل می کند .   گفتم علی الاصول ، این اداره مسولیت برخورد با کسانی که این قوانین را رعایت نکنند، دارد . خاطرنشان کردم که قصدما این است که جزییات این تحریم ها را به اطلاع کامیونیتی برسانیم زیرا هم باعث می شود که ندانستن قانون ، باعث گرفتاری یکی از افراد کامیونیتی ما نشود ، همچنین  اطلاع رسانی شما ، باعث صرفه جویی درمالیات مردم میشود زیرا قانونی شکسته نخواهد شد.  گفت باید با وزارت امور خارجه تماس بگیرید . گفتم این کار را کرده ایم . آنها هم پاسخی داده اند ولی پاسخ ها کلی است .

بعداز چند دقیقه ، افسر مربوطه مرا روی خط گذاشت ، و بعد از ارتباط مجدد از من خواست که تلفن خودم را به وی بدهم تا افسر مربوطه ، قسمت مخصوص تحریم را با ما متصل کند .
روز سه شنبه بعداز ظهر ساعت 4:55 به وقت تورنتو تماس گرفتم . این بار پیام گیر تلفنی بود که تا ساعت 6 سر کار هستیم ، پیامتان را بگذارید . پیام را گذاشتم و دوباره در مورد اهمیت دانستن جزییات این تحریم ها یاد آوری کردم .

روز دوشنبه ای میلی به  اداره مرزها زدم . این اداره هم زیر مجموعه وزارت امنیت عمومی هست . جواب ای میلی آمد که بدلیل تعداد زیاد ای میل ها ، تا 40 روز پاسخ ممکن است طول بکشد .

  ازسایت اداره مرزها و گمرگات  ،  تلفن خانم آناتونلا- دی گریولامو
Antonella DiGirolamo 

سخنگوی تورنتوی بزرگ را برداشته و به وی تلفن کردم. از وی در مورد تحریم ها پرسیدم وی گفت باید با وزارت امور خارجه تماس بگیرید . داستان را تکرار کردم. گفت ما مسول کنترل ورود و خروج افراد هستیم.  گفتم اداره گمرکات زیر نظر اداره مرزها هست . کنترل اجناس وارداتی و صادراتی که شامل تحریم نباشد در حوزه این اداره هست .  وی در گوگل جستجو کرد و تحریم ها را پیدا کرد و گفت که شامل چه چیز هایی میشود . گفتم محصولات پترو شیمی شامل حشره کش هم می شود. ما نمی خواهیم بدلیل ندانستن قانون ، فردی از کامیونیتی ما دچار مشکلات شود .  وی از من خواست که درخواست خود را برای وی بفرستم تا وی آن را برای شخص مورد نظر بفرستد .

نگاهی به سابقه تحریم در حوزه کامیونیتی ایرانی کانادایی

این اولین باری نیست که کانادا اقدام به تحریم علیه ایران بدلیل تلاش برای دستیابی به انرژی هسته ای کرده است .  یادم می آید در 11 ماه مه 2009 نامه ای به وزیروقت امنیت عمومی- پیتر وان هورن - نوشتم .  از وی خواستم با توجه به دستگیری یک ایرانی کانادایی –محمود یادگاری- به اتهام نقض تحریم سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی که برای اولین بار در کانادا صورت می گرفت. همچنین با توجه به اینکه حتی یک مورد از تحریم ها ی سازمان ملل در سایت اداره گمرکات کانادا به انگلیسی هم موجودنیست . از وی خواستم با توجه به اینکه هیج کدام از  دو سازمان امنیت کانادا و یا اداره پلیس فدرال ( آر.سی .ام.پی )  به کامیونیتی ایرانی اطلاع رسانی نکرده اند  ، نسبت به اطلاع رسانی به کامیونیتی ما اقدام کنند تا از بروز چنین مشکلات و قربانیان احتمالی  در اینده جلوگیری شود.  
دفتر وزیر بعداز دو هفته نامه ای ارسال کرد. وزیر اعلام کرده بود که این موضوع به وزیرامورخارجه مربوط می باشدو نامه مرا به لارنس کانن ارجاع داده بودند . بعد از چندی ، لارنس کانن هم طی نامه ای نوشت که  این دستگیری بدلیل تحریم سازمان ملل بوده است . وزیر هم جواب کلی داده بود . 
این در حالی است که چارلز روچ مشاور حقوقی وکلای یادگاری در ای میلی به تاریخ  12 جولای 2010به من نوشته بود
اول
دولت کانادا باید کامیونیتی ایرانی رادرمورد قوانین صادرات در موارد استفاده دوگانه اگاه سازد   
2- خیلی مشکل است که چه کالاهایی را می شود بدون کسب اجازه  صادر کرد .
3-  قوانین تحریم سازمان ملل در کانادا تبعیض گرایانه هست که باعث می شود کامیونیتی ایرانی  برای محاکمه شدن آسیب پذیرتر باشد .

با خانم پاریزیا از اداره گمرگ – مرزها تماس گرفته بودم و درمورد مشخص نبودن تحریم ها و لیست کالاهای تحریمی سوال کرده بودم .  

در تاریخ 23 دسامبر چارلزروچ نوشت :  وی سایت اداره گمرگ را جستجوکرده است و تنها اطلاعی که در مورد کالاهای ممنوعه به ایران یافته است به یک کتابچه اشاره شده است .  نام این جزوه کالاهای صادرات ووارداتی ممنوعه –بخش سوم – قسمت سوم . در این سایت اشاره ای هم نشده است که این کتابچه رااز کجا باید تهیه کرد .


با محکوم شدن یادگاری د رتابستان 2011 ، راه برای زندانی کردن کسانی که تحریم ها را می شکستند هموار شد .  هر چند دادستان نتوانست ثابت کند که  دو فیوز خریداری شده ولی ارسا ل نشده ، قرار بوده برای تاسیاست هسته ای استفاده شود . قاضی هم نظریه دادستان را که متهم ، اگاهانه به شغل خریدار ، اقدام کرده است را نپذیرفت .
جرمی که  یادگاری محکوم شد  نقض قوانین گمرکی کانادا بود . وی  که این دوفیوزرا که به قیمت 1000 دلار خریده بود در اداره پست مارکهام 100 دلار قیمت زده بود
.بنظر من مهمترین مسله  این بود که هیچ گونه اطلاع رسانی در طول وبعداز این دادگاه  برای کامیونیتی ایرانی  نشد .  در حالیکه اطلاع رسانی دولت می توانست و می تواند هزاران ساعت کار نیروهای امنیتی و دولتی را به کارهای مهمتری مصرف اختصاص بدهد و در عمل مالیات مردم را در راه صحیح تری مصرف کند .  خوشبختانه مورد دیگری در نقض تحریم ها در  کامیونیتی  مشاهده نشد . لازم بتوضیح است که روزنامه نشنال پست در چند مورد  تیتر از نام ایرانی کانادایی استفاده کرد که عادلانه نبود و حرص یک شهروند ایرانی کانادایی ، اعتبارکامیونیتی را به زیر سوال می برد.

نمونه ای ازسیاسی شدن تحریم ها

شرکت "  یونیکروپ اینداستریز " که 16 سال پیش در کانادا به ثبت رسیده است از سال 2004 بعد از گفت و گو با سفیر کانادا در تهران ، اقدام به شرکت در مناقصه تعمیر توربین های  تاسیسات گازرسانی   ایران می کند .  این شرکت کلا 15 توربین  طی این سالها به کانادااورده شده است و بعداز تعمیرات توسط متخصصین کانادایی در کبک ، به ایران برگردانده شده است .     رئیس این شرکت در جلسه ای با حضور وزیر مهاجرت و 3 نماینده مجلس در اگوست 2011 ، گفت که قیل از انتقال هر کدام از این توربین ها ،  با سازمان امنیت کانادا هماهنگی کرده بوده است . در زمان تست توربین ها ، مشخصات  نماینده شرکت ملی گاز ایران ،  برای دریافت ویزا از سفارت کانادا در تهران ، به سازمان امنیت ارسال می شده است و بعد از تایید آنها ، ویزا صادر می شده است . در سال 2009 ، تعداد 5 تن از توربین ها  وارد گمرگ  کانادا می شود .   در فرم اظهارنامه ذکر شده است که مبدا این توربین ها ، محل نصب انها و مقصد آنها بعد از تعمیر ، ایران بوده است . گمرگ اجازه ورود را صادر کرده است . در نوامبر 2010 ، زمانی که یکی ازتوربین ها بعد از تست به گمرگ برده می شود . اداره گمرگ صدور این توربین را نیاز به کسب مجوز از اداره صدور مجوز وزارت امورخارجه اعلام می کند.
هم اداره گمرگ در کالگاری و هم شرکت یونیکروپ اینداستریزاز ادراه مزبور تقاضای صدور مجوز می کنند .اداره مربوطه می نویسد که این کالا نیاز به مجوز ندارد . از نوامبر 2010 تا امروز علیرغم تلاشهای بنت جونزوکیل شرکت برای صدور مجوز به جایی نرسید ه است . به گفته رئیس شرکت اقای شانس ، اداره گمرگات و بخش حقوقی وزارت امور خارجه معتقدند که تحریم ها شامل این توربین نمی شود. و به گفته ای یک اراده سیاسی را پشت توقیف این توربین می دانند .

 این توربین  متعلق به تاسیسات گازرسانی کنگان هست که سیستم توزیع گاز محلی را به عهده دارد و در زمستان امسال ، مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد . تحریم ها شامل کالاهایی است که در تقطیر گاز استفاده شوند .  بعد از گذشت یک سال هنوز هیچ نهادی پاسخگو نیست که اگر کالایی قانونا و با اطلاع مقامات به کانادا وارد شده است ، آیا  عدم بازگشت آنها ، قانونی هست .
قانونمند بودن و رعایت قانون و همکاری کامیونیتی ایرانی کانادایی با مقامات مسول ، یک وظیفه شهروندی کانادایی هست که باید احترام گذاشته شده و رعایت شود. ولی بلاتکلیفی و عدم شفاف سازی مقامات ، شبهه سیاسی کاری را ایجاد می کند که مسلما در دیدگاه های بخشی از کامیونیتی ، اثرات مثبتی را از دولت محافظه کار بجا نخواهد گذاشت .
 قانون باید برای همه ملیتها ی کانادایی یکسان باشد . دولت باید کامیونیتی را از جزییات قوانین و تحریمات  اگاه  سازد . رسانه های فارسی زبان متجمله سلام تورنتو همیشه ا مادگی خودرا برای اطلاع رسانی بدون هزینه برای دولت ،  اعلام کرده است . مجازات  بدون اطلاع رسانی کاری عادلانه نخواهد بود .

 30 Nov -2011

هیچ نظری موجود نیست: