Translate

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۸

تظاهرات بزرگ تامیلی های سری لانکا






گزارش و عکس :
سعید سلطانپور

تظاهرات بزرگ تامیلی های سری لانکا علیه حملات دولت سریلانکا به مناطق شمالی این کشور که تا چندی قبل در کنترل کامل ارتش ازادی بخش تامیل موسوم به " ببر ها ی تامیل " در تورنتو همچنان ادامه دارد.
این تظاهرات که در یک مورد بنابر گزارش پلیس به 40 هزار نفر می رسید نتو انسته است حمایت دولت کانادا را در فشار به دولت سری لانکا برای آتش بس و پایان دادن به آواره شدن صد ها هزار تامیل در این منطقه شده را بدست آورند.

روز یکشنبه در یک اقدام غافلگیرانه جمعتیتی بالغ بر 5هزار نفر بعد از راه پیمائی در دان تان تورنتو از ورودی خیابان اسپادینا وارد بزرگراه گاردینر شدند و دو طرف این بزرگراه را تا نیمه شب بستند . تظاهر کنندگان خواستار ملاقات با نمایندگان دولت هارپر بودند که از طرف دولت پذیرفته نشد . سرانجام از طرف رهبر حزب لیبرال نمایند ه به این راه بندان فرستاده شد و قول دادند که حرف آنا ن را در صحن عمومی مجلس ، بیان کنند.
هنوز هیچ کدام از رهبران احزاب ودولت حاضر نشده اند شخصا با نمایندگان تظاهر کنندگان ملاقات کنند.

جمعیت سپس به کوینز پارک آمده و در آنجا چادر زده و در طول روز دوشنبه هم به این تحصن و تظاهرات همزمان د ربرابر کنسولگری سفارت سری لانکا در خیایان سنت کلر ادامه دادند ..
شیوه اخیر هواداران تامیل ها ، در بستن گاردینر ، با توجه به اینکه نیروی پلیس آنقدر نبود که بتواند بدون درگیری مانع از ورود جمعیت به بزرگراه شود .از سوی دیگر در صف اول کودکان وپیرزنان قرارداده شده بودند که این تاکیتک دست پلیس را بسته بود ولی نشان از نا امید شدن این اقلیت قومی کانادا در سکوت جامعه جهانی دارد .
این عمل باعث انتقاد شدید شهردار تورنتو شد که به انان اخطار کرد در صورتی که مجددا به این کار اقدام کنند ، پلیس با آنها مقابله خواهد کرد.
دالتون مک گینتی هم گفت که شیو ه های چنینی را بر نمی تابد .
از سوی دیگر تظاهر کنند گان می گویند ، اقوام آنها در حال قتل عام شدن در سری لانکا هستند و دولتمردان کانادائی هیچ کاری برای آنا ن انجام نمی دهند و انها به این شیو ه ها برای رساندن صدایشان به مردم کانادا ادامه خواهند داد.
لازم بتوضیح است که گروه ببرهای تامیل در لیست تروریستی کشورهای اروپاو کانادا وآمریکا قرار دارد. این گروه نزدیک به 40 سال هست که برای استقلال می جنگد. در حدود 200 هزار تامیلی در تورنتوی بزرگ زندگی می کنند.
بنظر می آید که اجماع جهانی خواستار پایان یافتن چریک های تامیل باشد ، زیرا هیچ کدام از کشورها موضعی جدی علیه دولت سری لانکا اتخاذ نکرده است . رئیس مجلس سری لانکا روز یکشنبه با رئیس مجلس علی لاریجانی ملاقات کرد و در این میان هیچ گونه سخنی در مورد آتش بس مطرح نشد.

تامیل ها دولت سری لانکا را متهم به نسل کشی می کنند
د رحالیکه سخنگوی ارتش و دولت سری لانکا این اتهامات را تکذیب می کند . لازم بتذکر هست که دولت سری لانکا از ورود خبرنگاران مستقل به منطقه جلو گیری می کند که این خود کفه اتهامات را علیه دولت سری لانکا سنگین می کند .
با توجه به سازماندهی تظاهرات چند ده هزار نفری پی در پی ، بنظر می رسد جدای از ماهیت سیاسی ببرهای تامیل ، این سازما ن در بین کامیونیتی تامیل ریشه دارد.
به عنوان روزنامه نگار معتقدم که پلیس تا کنون بخوبی با این تظاهرات برخورد کرده است . به عنوان مثال 4 روز تمام خیابان یونیورسیتی در جلوی سفارت آمریکا بسته بود و ترافیک سنگینی را بوجود آورده بود.

و این بی شک به تحلیل پلیس از ریشه داربودن این گروه دارد. بهر حال به عنوان کسانی که خودمان تجربه بد اهریمن جنگ رادست اول تجربه کرده ایم ، وجود هزاران آواره در منطقه جنگی و ویرانی ها ی آن و اثرات مخرب اهریمن جنگ ، دل ما را بدرد می آورد . با ارزوی صلح دائمی و بازگشت آرامش و گفتگو برای مردم سری لانکا و هم شهری های تامیلی مان در تورنتو.

هیچ نظری موجود نیست: