Translate

چهارشنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۸

مصاحبه با دکتر فریبرز رئیس دانا : انتخابات آزاد نیست




http://bayanupload.blogspot.com/

س س : دو سال اخیر درآمد نفتی ایران افزایش یافته است به نوعی تشابه اقتصادی با دهه 50 دارد که به یکباره دلارهای نفتی به ایران سرازیر شد و منجر به ناآرامی و اعتراضات مردمی و در نهایت به فروپاشی رژیم سلطنتی انجامید ، چه تشابهاتی بین این دو دوره می بینید ؟

دکتر فریبرز رئیس دانا : یک تشابه را درست گفتید.
تزریق نفتی در زمان شاه اختلاف طبقاتی در ان دوران ایجاد کرد و اختلاف پتانسیل بوجود آمد . حاشیه نشین ها تبدیل به گروههای ناراضی شدند. بعد هم در زما ن شاه گروههای سیاسی بودندکه به مبارزان سیاسی تبدیل شدند .
الان هم افزایش در آمد نفت شکاف طبقاتی و اختلاف سطح اجتماعی را نسبت به گذشته بالا برده است . یعنی گروه هائی که در پست های قدرت نشسته اند از این موقعیت ها سو استفاده کردند .
منابع زیادی از کشورخارج شد چه در زمان شاه و چه حا ل .ولی این تشابه منجر به یکسان نشده است و نخواهد شد . این حوادثی که در 35 سال گذشته اتفاق است در حقیقت می تواندبرای ما در س آموز باشد. ولی قطعا عینا تکرار نخواهد شد که اگر فرصت شد در مورد آن می پردازیم .
در مورد افزایش درآمد نفت بایداضافه کرد که در این سالها در پروژه های عمرانی هزنیه شده است ولی نباید فراموش کرد که این پروژه ها بدلیل اینکه به گروه خاصی از پیمانکاران حلقه قدرت می رسد ،چندین برابر هزینه داشته هست و بنابر این سودده نیستند ، فشار اقتصادی بر مردم ندارند ولی وقتی در آمد نفت کم می شود این فشار بر اقشار متوسط و کم درآمد جامعه اثر مستقیمی دارد.

برای مطالعه کامل مصاحبه

هفته نامه سلا م تورنتو

هیچ نظری موجود نیست: