Translate

جمعه، آذر ۱۷، ۱۳۹۱

فسادمالی شهردار ها و راب فورد



این مفاله در شماره 5 شنبه 6 دسامبر 2012 ایران استار منتشر شده است 
راب فورد شهرداری که قربانی عدم فساد مالی خود شد

سعید سلطانپور
Rahehaltv@gmail.com

این روزها بازار استعفای شهردارهای کانادا رونق دارد . شهردار مونترال(1) به مدت 25 سال (جرالد ترامبلی – 5 نوامبر2012)  ، شهردار لاوال ( 2) به مدت 23 سال  (جیل  ولانکورت -9 نوامبر 2012 ) – شهردارماسکاچه (3)  به مدت 22 سال  ( ریچارد مارکوت – 30 نوامبر )  بدلیل اتهامات جدی در رشوه خواری مجبور به استعفا شدند . شهردار شهر لندن(4) ( انتاریو ) – جو فانتانا به دلیل سو استفاده 22 هزاردلاری   
برای عروسی پسرش از بودجه دولت توسط پلیس تفهیم اتهام شد ولی  وی تاکنون حاضر به استعفا نشده است . جوفانتانا 18 سال نماینده مجلس از حزب لیبرال  و وزیر مسکن دولت پل مارتین بود واز 2010 شهردار لندن شده است .  خانم لیندا جکسون شهردار شهر وان(5) در سا ل 2008  بود که مدتی خرید های شخصی اش با کارت اعتباری شهرداری نقل رسانه ها شد و وی انتخابات را در 2010 باخت.
 واما 26 نوامبر شهردار تورنتو خبر سازترین جهانی شد . راب فورد شهردار جنجالی و محافظه کار که در 2010 به اسانی رقیب لیبرال قدرتمند  خود – جورج اسمیترمن -  را که اتهام حیف و میل یک میلیاردد دلاری در بهداشت الکترونیک در کارنامه خود داشت  ، توسط قاضی چارلز هاکلند (6) بدلیل عدم رعایت تداخل منافع شخصی و دولتی برکنار شد  و به راب فورد دستور داد که باید تا 14 دسامبر از شهرداری استعفا بدهد . د ر این میان قاضی نوشته بود نمی تواند شهردار بعد از این دوره  باشد که بدرخواست وکیل فورد  و شاکیان ، قاضی مجددا نظرات طرفین را گوش داد و  کلمه بعد از این دوره  را برداشت و راه را برای شرکت در انتخابات مجدد فورد بازکرد.

عملکرد ضد افشار کم دارمد و اسیب پذیر راب فورد مانند قطع خدمات عمومی که بسیاری از افراد را تحت الشعا ع قرار می دهد ، جای نقد جدی دارد که قبلا هم به ان پرداخته ام ولی امروز معتقدم که بر کناری وی بخاطر یک قانون اداری داخلی ، یک شیوه غلطی است که در عین قانونی بودن ولی بهای پرداختی با قانون شکنی اصلا عا دلانه نیست و قانون ان باید تصحیح شود .  عدم تناسب جرم با مجازات،  موضوعی بود که قاضی دادگاه نیز به ان اشاره کرد.
داستان از این قرار است که راب فورد یک تیم فوتبال ( راگبی ) جوانان را  داوطلبانه مدیریت می کند وی برای این تیم تقاضی کمک مالی می کند که امری عادی در کانادابرای نهادهای  غیر دولتی هست . تیم فوتبال مبلغ  3500 دلاراز شهرداری تورنتو گرفته است .  عده ای از اعضای انجمن شهر در این مورد اعتراض کردند . کمیسیون اخلاق ( اتیک ) شهرداری اعلام کرد که شهردار باید  3500 دلار را پس بدهد . فورد معتقد بود که این کمک به جوانان دانش اموز است و وی برای شخص خودش نبوده است . در فوریه یک رای گیری در انجمن شهر انجام می گیرد که در مورد بازپس دادن 3500 دلار تصمیم بگیرند . فورد رای منفی می دهد . بعداز مدتی دو شهروند که یکیشان وکیل است از فورد بخاطر عدم رعایت ایین نامه شهرداری و تداخل منافع شخصی وعمومی شکایت کردند . به موجب قانون مجازات بر کناری فرد از سمت خودش است . .
در هر حال در عین حالی که باید به قوانین احترام گذاشت وانرا رعایت کرد ولی برکسانی که با شهرداری سر و کار دارند با 48 هزار کارمند و 8 میلیارد دلار بودجه می دانند که تخلفات مالی و پارتی بازی و حیف و میل صورت می گیرد .  از سوی دیگر استقلال نسبی قضات را نشان می دهد ولی در عین حالی که نباید چشممان را برروی نا بسامانی ها و تخلفات اداری و مالی در شهرداری و دیگر موسسات ببندیم ولی باید بدانیم که هیچ نهادی بدون عیب نیست .  اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم .  یک ساختمان ساز ایرانی در منطقه غرب یانگ و شپرددر ماه اگوست تقاضا کرده بود که مقداری از جدول جلوی ورودی گاراژش کوتاه شود.   مبلغی در حدود هزار دلار وخورده ای بابت هزینه توسط شهرداری دریافت شد . تا 24 نوامبر کاری صورت نگرفته بود . کاری که بسیاری از ساخت و سازها خود می توانند هم سریع تر و هم ارزان تر تمام کنند ولی مشکل در اینجاست که شهرداری تورنتو با کمپانی سان رایز قرارداد دارد و اجازه نمی دهد کسی اینکار را انجام بدهد .  من طی نامه ای به راب فورد و جان فیلین ( عضو انجمن شهر از منطقه ویلودیل ) به این موضوع انحصاری بودن اعتراض کردم . زیرا خودم در تمامی این مراحل همراه با متقاضی بودم .  خواستم یا تعداد مقاطعه کاران را اضافه کنند و یا استانداردی تعیین کنند که خود ساخت و سازکاران خود اینکار را انجام بدهند .
روز24 نوامبر تعجب کردم تعداد 4 بخش سالم از سیمان پیاده رو و بخشی از اسفالت خیابان را که قاعدتا اگر اداره گاز کند بود باید مجددا اسفالت می کردند ولی عملا نیازی نشده بود ، را کندند . خلاصه دو روز یک لودر و یک کامیون و 4 تا کارگر انجا بودند و جلوی 3 تا ساختمان را همین جوری کندند و دوباره سیمان و اسفالت کردند . حالا تقاضا کرده ام که صورت حساب کارها را بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات در اختیار من قراردهند . با توجه به هزینه ها بنظر می اید رقمی کمتر از 10 هزار دلارصورت حساب برای شهرداری فرستاده شود . در حالیکه با 2 تا 3 هزار دلار میشد این کارها را انجام داد . عکسهای ان موجود است.
این یک بخش کوچکی از ریخت و پاشهای شهرداری هست . هزینه های ساخت و سازو تعمیرات ساختمانی اتوبوسرانی تورنتو ( تی تی سی ) در دو مورد که مجری ان ایرانی بوده اند ، کار چند هزار دلاری چند برابر بوده است . وضع شهرداری تورنتو و ساختمان سازی در انتاریو نباید وضعی بهتر از مونترال داشته باشد .
قصدمن تبرئه فورد نیست .  معتقدم که باید از باندبازی پرهیز کرد و حق را گفت . به سیاست های راست گرایانه فورد باید انتقاد کرد ولی یکی از شهردارانی است که حیف و میل نداشته است  وسعی کرده است که بافساد مالی در شهرداری مبارزه کند . یادمان باشد که شهرداری یک سیستم است و 48 هزار کارمند هستند که شهرداری را اداره می کنند و نه شهردار . سوالی که  درمصاحبه با راب فورد وی در 2010 کردم . برای پاکسازی شهرداری بر خلاف انچه که دیوید میلر شهردار ابتدا سوسیالیست دوره اول ، تغییر موضع به لیبرال دوره دوم ، شعار داد ولی عمل نکرد ،نیاز به مشارکت مردم و همه کارمندان شهرداری دارد .
شهردار بعدی تورنتو
راب فورد تقاضای فرجام کرده است و دادگاه در 7 ژآنویه 2013 شکایت فورد را بررسی خواهد کرد .  د راین میان سرنوشت شهردار تورنتو بلاتکلیف است . آیا فورد استعفا می دهد و یا تا 7 ژانویه بر سر پست خود باقی خواهد ماند . در این میان شانس شرلی کارل عضو انجمن شهر از دان ولی غربی ( 33) برای شهردارشدن انتخابی در انجمن شهر زیاد است .  انتخاب شرلی کارل بدلیل نزدیکی و حمایت وی از کارهای فرهنگی کامیونیتی ایرانی تورنتو مثبت است .   اگر انتخابات میان دوره ای انجام شود که به احتمال زیاد در تابستان 2013 خواهد بود 7 میلیون دلار هزینه خواهد داشت . فورد قاطعانه گفته است که دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد مسلما فورد بدلیل رفتار نه چندان خوبش با رسانه های کانادایی بخصوص تورنتو استار شانس دوباره انتخاب شدنش را کم کرده است . به همین دلیل است که تورنتو استار از چندی قبل صحبت ازشهردارشدن  اولیویا چاو ( همسر جک لیتون فقید ) می کند . و بقولی برای فورداولیویا چاو را شاخ کرده است .  هر چند اکثریت تورنتو را اقلیت های مهاجر تشکیل می دهند |، متاسفانه اقلیت ها نظر واحد ی بر انتخاب شهردار اقلیتی نداشته اند . تا انتخابات میان دوره ای ، انتخابات رهبری حزب لیبرال نیز در برنده شدن شهردار تورنتو بی تاثیر نخواهد بود .




1-Montreal mayor Gerald Tremblay resigns amid Charbonneau Commission corruption allegations
2-Gilles Vaillancourt- Laval Mayor for 23 years
3-Richard Marcotte-Mayor of Mascouche
4_Joe fantana-Lib. MP
5- Helena Jackson , Vaughan mayor
6- Judge Charles Hackland-
La


هیچ نظری موجود نیست: