Translate

شنبه، آذر ۱۸، ۱۳۹۱

نیک اهنگ کوثر و نقض اصول رسانه ای و مردمی




سعید سلطانپور

8 دسامبر 2012

واعظان چنین جلوه درمحراب ومنبر می کنند
چون به خلوت می روند ان کار دیگر می کنند

مدتی بود که نیک اهنک  کاریکاتوریست مشهور ایرانی در خودنویسش نوک خودنویسش را به سمت رفسنجانی و پسرش مهدی گرفته یود . تازه تر بود که مطالبی در مورد اخلاق در رسانه و وظیفه رسانه ای به قلم خودش و دیگر یار مستعارش ف .م .سخن منتشر می کرد .عکس اقای هوشنگ بوذری در کنار نیک اهنگ درتحویل جایزه عباس امیر انتظام از دست حقوق بشری های که طرفدار تحریم علیه مردم ایران هستند و از نو محافظه کاران کانادا پر حرارت تر حرکت می کنند ، خط و خطوط سمت و سوی نیک اهنگ را مشخص می کرد .   تا اینکه نوار ضبط مکالمات وی با مهدی هاشمی بیرون امد و سوالات اساسی را بوجود اورد که لازم است اقای نیک اهنگ در این مورد شفاف سازی کنند . افشای مکالمات تلفن ضبط شده نیک آهنگ کوثر ومهدی هاشمی در سایتهای گوناگون در زمانی که مهدی هاشمی (با تمامی انتقادات ما به ایشان وخانواده ش )در زندان بسر میبرد بی انصافی وناجونمردانه است.
 به گفته سجادی
"نیک اهنگ کوثری که تا سال 84 ( 1995)  از کارمندان حقوق بگیر و زیردست  مهدی هاشمی از شرکت بهینه سازی نفت بود ه است .  " بنظر من نیک اهنگ با کاریکاتورهایش مبارزه بزرگی علیه استبداد ولایت فقیه د رایران کرد و به همین دلیل هم بهای تبعید از وطن را برای خود خرید . نیک اهنگ  به حد کافی شهرت و اعتبار مردمی داشت ولی بنظر می اید  حضور در کانادا و نشست و برخاست با کانونهای واشنگتنی و افرادی مانند  هوشنگ بوذری که  دردش از دست رفتن میلیونها دلار کمیسیون فروش نفت مردم ایران به رقیب جوان و با نفوذ ( مهدی هاشمی ) بوده و هست ، وی را دچا ر اشتباه کرده است . و اعتبار  خودش را زیر سوال برده است .   
متاسفانه تجربه نیک اهنگ ، تجربه اولی نیست که وقتی به قدرتهای غیر مردمی و خارجی ها نزدیک می شوند ، امکان لغزیدن و خیانت به مردم ایران زیاد می شود .  .
.
از کوثر سوال میشود که ایا ضبط مکالمات تلفنی دوستانه شما با مهدی هاشمی اخلاقی بوده  است ؟
ایا به مهدی هاشمی گفته شده بود که این تلفنهای شخصی ضبط می شود ؟  اگر نگفته است کاری بر خلاف قوانین انتاریو که وی در ان زندگی می کند و شهروند کشورش هست مرتکب شده است ونمی توانسته است در دادگاه از انان استفاده کند . هم چنین  بر خلاف اصول روزنامه نگاری حرفه ای رفتار کرده است .در این مکالمه نیک آهنگ خطاب به مهدی هاشمی تاکید میکند که این مصاحبه خبری یا علنی نخواهد شد اما نیک آهنگ این مکالمه را که ضبط کرده بود منتشر کرده است . نیک آهنگ  دقیقا کاری رو کرد که یک مأمور وزارت اطلاعات باید انجام میداد.  زیرا اگر قصد اطلاع رسانی مردمی بود باید در همان سال منتشر می شد نه دو سال بعد . از طرفی این مکالمه نشان میدهد مهدی هاشمی چقدر خام و بی تجربه است
 براستی نیک آ هنگ  کوثر به دلیل امنیتی همه تماسهای خودرا برای روزهای مبادا وبرای معامله ضبط میکند ؟
نبک اهنگ در دفاعیه خویش نوشته است که من خیلی با اقایان در مورد این تماسهای ضبط شده صحبت کردم و ولی دوستان به این مواضع اعتنا نکرده اند ، ایا به فارسی سلیس نمی شود گفت از این نوار به نیت فشار سیاسی و  اخاذی ( بلاک میل ) کردن  طرف مقابل استفاده  شده است که " دوستان " موافقت نکردند ؟ خیلی سپاسگذار خواهم شد که نیک اهنگ اسامی  این دوستان را اعلام کند . نیک اهنگ بعیداست نداند  تهدید یک جرم جنایی در کانادا هست که وی شهروند ان هست .

با توجه به دانسته های نیک اهنگ بهتر نبود وی با درنظر گرفتن مسافرتهای متعدد ش  لندن ، موضوع را قبل از بازگشت مهدی هاشمی به ایران ودستگیریش حل وفصل کند که مجبور به گذاشتن پیغام وپسغام شده است ؟
.
به عنوان یک اهل رسلنه معتقدم  نیک اهنگ خطای بزرگی انجام داده است و  داغ ننگ ی بر پیشانی روزنامه نگاری حرفه ای ایران در داخل وخارج گذاشته است. امیدوارم وی این خطا را به نفع مردم ایران و جنبش دمکراسی مردم ایران جبران کند .
هیچ جریان مردمی برای پیشبرد اهداف ومقاصد خود از نیروهای امنیتی و پلیس هیچ دولت و کشوری چه ایران چه کانادا استفاده نمی کند .  ما حق نداریم از اعتماد مردم سو استفاده کنیم .

۱ نظر:

Kanoun-ebayan گفت...

NIkahang سلام

اطلاعات ارائه شده غلط است.

لطفا منابع حقوقی را مطالعه و بعد ببینید آیا مطابق قانون خطایی انجام گرفته است یا نه؟ آیا بررسی کرده‌اید که در یک کار تحقیقی از یک متهم به نقض حقوق بشر و متهم به سو استفاده از اموال عمومی، شما می‌توانید ضمن جلب اعتماد او، برای کشف و ثبت واقعیت چه کارهایی انجام دهید؟ خوشحال می‌شوم منابع لازم را در اختیارتان بگذارم.

وقتی قضاوتی به این سنگینی می‌کنید، وجود خطاهای زیاد اعتبارش را کم می‌کند.