Translate

یکشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۱

هویت ملی ایرانیان گفتارهایی در نقد تورات مداری و یونان زدگی



مصاحبه با دکتر امید ندوشانی در مورد کتاب هویت ملی ایرانیان گفتارهایی در نقد تورات مداری و یونان زدگی

لینک تصویری     http://youtu.be/_3DPIIWV_ac
     
سعیدسلطانپور :  فروهر سمبل چیست ؟ خانم معلمی تعریف می کرد که نوجوان ایرانی در مدرسه ، گردنبندی بزرگی از فروهر بر گردن داشت . از شاگردم پرسیدم : عزیزم می دونی این چیه  ؟ گفت مامانم می دونه . بعدااز مادرشاگرد پرسیدم گفت خانم خودت بهش بگید دیگه . این روزها می بینیم گردن جوانان زیادی هست بنظر میاید کمتر کسی در مورد این نشان اطلاع کافی داشته باشد

امید ندوشانی : سمبل فروهر متاسفانه  از دهه 1930 میلادی توسط   جی او والایکی از ایران شناسان  زرتشت شناس هندی در یادنامه  به مناسبت جمشید جیجي وان جی چاپ کرده می گوید این نشان اهورامزدا یا  نشان فروهر است
و در ایران امثال محمد علی فروغی و  دکتر ابراهیم  پور داود مسله فروهر را با این نشان تاکید کردند .      
هردوی این دیدگاه ، کاملا نادرست است.
برای اینکه در ادبیات زرتشتی( چه گاهان چه در سایر اثار )  شخص اهورامزدا هیچ گاه فردیت و یا در وجود  نداشته است  . در گزیده ای از زاد سپرم  – اهورامزدا با زرتشت گفتگو می کند فقط به صورت هاله نور صحبت میکند .
از طرفی این نشان فروهر هم نیست زیرا  فروهرها موجوداتی هستند مانند فرشتگان نگاهبان . اگر این ارم- این  سمبل نشان فروهر در دین زرتشتی بود ما باید این نشان  را در اثارباقی مانده  دوره ساسانیان ( کتیبه ها ) می دیدیم .
این اثار فقط در رابطه با  بخش زرتشتی کیانیان ( که در تاریخ ما بنام هخامنشیان خوانده می شد ) هست . و درحقیقت این نشان تنها موجود مینویست (یکی از فرشته ها ) که ما بنام وهومنه  یا بهمن که نگاهبان اندیشه خوب می شناسیمش .
موقعی که  زرتشت قرار است  به پیشگاه اهورامزدا برود  در رود داییتی غسل داده  می شود . بهمن ( وهومنه )  به صورت انسان بر زرتشت ظاهر می شود . اتفاقا داشتن  دو بال که در فروهر می بینیم
پدیده عجیبی نیست .
حتی شهاب الدین سهروردی فیلسوف بزرگ ( بعد از اسلام )که به جرم زرتشتی بودن کشته شد.  رساله ای دارد بنام اواز پر جبرییل  می دانیم که جبریل در کتاب

موید اذرکیوان در کتاب دبستان مذاهب به عنوان  طالی بهمن  می شناسند واین دو پر در رساله سهروردی هم قید شده است .
سعید سلطانپور : صحبت از زرتشت شد معنی نام زرتشت چیست ؟
امید ندوشانی :
یکی از نکاتی که ما در شناخت هویت ملی و فرهنگی و تاریخی  خودما ن روبروهستیم دست کاریها و انحرافات   زیادی   در دوران رضا شاه شروع  ودر دوران  محمد رضا شاه ادامه پیدا کرد.  این دستکاری و تحریف ها توسط افرادی نظیر میرزا حسن خان مشیرالدوله ( پیرنیا ) ، محمد علی فروغی و ابراهیم پور داود و باندی که پور داود در دانشگاه تهران و سپس در شرکت ملی  نفت  ایران  سعی کردند یک ایدئولوژیاز فرهنک ایران باستان در خدمت   برای دیکتاتوری تدوینم کنند .   
نام زرتشت ر ا به غلط شتر زرد ترجمه کردند.  در ادبیات زرتشتی شتربویژه شتر دو کوهانه  در کرانه دشتهای سیبری نمایان شیطان هست . ما این را در نوشته های  دکتر علی مظاهری  کتاب جاده ابریشم بوضوح می بینیم .
 معنای نام زرتشت پیر هوشمند است . صفتی که در نام زرتشت بکار می رود بنام سپیدان  . باند  پیر داود که فراماسون بود ادم بی سوادی هم بو که با حمایت نهادهای استعماری سانسور چی خاندان پهلوی شد . پیرداود نام سپیدان را که در کنار نام زرتشت می اید به عنوان  نام خانوادگی زرتشت معرفی کرد . در حالیکه ما می دانیم نامی که بر حسب کنیه مانند حسن پسر حسین ،این گونه در نزد اعراب مرسوم بوده است نه د رایران باستان . در حالیکه سپیدمان یعنی  سپیده مانند یعنی سپید روی .

لینک تصویری کامل مصاحبه

دکتر ندوشنی-کندوکاوی در فرهنگ ایران-راه حل

دکتر امید ندوشانی مهمان برنامه راه حل در مورد کتاب اخیرش که در تورنتو منتشر خواهد شد و نیز فرهنک ایران گفت و گو می کند .
Saeed Soltanpour hosting Prof. OMid Nodoushani , analysis of Iran culture

rahehal @ TEN TV-Thu. Dec 6 -2012

هیچ نظری موجود نیست: