Translate

یکشنبه، فروردین ۱۳، ۱۳۸۵

به كدامين گناه كشته شد؟1

به كدامين گناه كشته شد؟1

سالگرد قتل مظلومانه خانم كاظمي
سعيد سلطانپور

15 جو لاي 2004

ملك اگر اباد شد،‌ بداد شد اميرا
گيتي بي آب وداد كي شود آباد ؟

ور تو ز بيداد و داد نگيري پند
خيز ببايل رو ومداين و بغداد

كاخ ملوك رفته نگه كن
آنچه بد از خشت خام و انچه ز پولاد

هرچه بنايش به عدل بود،‌ برپاست
وآنچه زبيداد بود جمله بر افتاد


يكسال ازقتل خانم زهرا كاظمي در حالي ميگذرد كه هئيت حاكمه دراستانه تشكيل دادگاه نا مشروع رسدگي به تنها متهم پرونده است.
برا ي آنها كه در ايران جمهوري اسلامي زندگي كرده اند ابهامي در اينكه اين دادگاه راه به جائي نخواهد برداز همان ابتدا نبود. ميشل فرسكولان خبرنگار روزنامه “‌نشنال پست “‌ در جولاي 2003 ،‌تلفني هيجان زده نظر من را در مورد دو تن از وزارت اطلا عات به اتهام قتل خانم كاظمي دستگير شده اند؟‌پرسيد . گفتم هيچ اتفاق خاصي نخواهد افتاد بدليل اينكه دادستان مرتضوي كه خودش جز متهمين پرونده هم هست مورد بازجوئي قرار نخواهد گرفت زيرا اين قضيه فقط به وي ختم نخواهد شد و به بالاترين مقامات قضائي و ولي فقيه خواهد رسيد. زيرا جمهوري اسلامي از ابتدا كل سيستم را در گير كرده است و بهاي سنگيني را براي آن بايد بپردازد.

خاتمي و اصلاح طلبان دولتي د رچند ماه اول پيوسته در صدد بدست آوردن اميتاز از جناح رقيب بودندو بدين ترتيب است كه هنوز بعد از يكسال وزارت اطلاعات دانسته هايش را منتشر نكرده است.
امروز بدليل عدم اجازه به نمايندگان دولت كانادا ، بيل گراهام مجبور شد براي دومين بار سفير خود را از تهران فراخواندو ي د رمصا حبه اي با سي.بي سي. كانادا گفت كه وي امروز ( 4 شنبه )‌با خاتمي صحبت كرده است و خاتمي هم در مورد به نتيجه رسيدن دچار ترديد بوده است. 1. در اين ميان گويا مدت سفارت موسوي سفير جمهو ري اسلام هم اتمام يافته است و وي عازم ايران است.

بيل گراهام د رگفت و گوئي كه با نمايندگان ان. جي .او ها در زمستان 2003 د راتاواد در مورد قتل خانم كاظمي داشت داشت اعلام كرد كه كانادا مايل است كه پرونده خانم كاظمي را بسته شده تلقي كند . . وي سپس سفير كانادا را كه نقش بساير فعالي در تجارت بين ايران و كانادا دارد به تهران برگرداند. و البته در فوريه 2004 ايران يك قرارداد بزرگ براي خريد گندم از كانادا اقدام كرد.
شايد يكي از دلايل كه گراهام دوباره سفير كانادا را فراخواند عدم داشتن اكثريت مجلس است
ليبرال ها عموما رابطه خوبي با ديكتاتورها دارند. ازپديرائي سوهارنو ديكتاتور سابق اندونزي د رونكوور تا لاس زدن باعربستان سعودي در مورد تبعه كانادا ئي(‌سيمسون )‌ كه باتهام قتل در عربستان به اعدام محكوم شده بود و سفرهاي كريتين به چين د رزمان نخست وزير يش و ماه گذشته براي بستن قرارد اد نفتي به ايران و چين را ميتوان نام برد. يا فروش جنگنده به تركيه در سالهائي كه تركيه به شدت كردها را سركوب و حتي قوميت كرد را انكار مي كرد .

ژان كريتين د ران دوران كه موقع بازنشستگي رسيده بود مايل نبود كه با ايران در گير شود و لذا مايل بودند كه پرونده قتل به نوعي ماست مالي شود. و لي با پشتكاري فعالين حقوق بشري ايراني اين پرونده همچنان حسياست خود را دراد. اميدوارم كه روزي عدالت د رمورد اين قتل مظلومانه تحقق بگيرد ولي
هرنتيجه اي هم كه باشد خون وي هد ر نرفت. چرا كه وضعيت زندانها و برخورد با زندانيان مخصوصا سياسي و عقيدتي بهبود يافته است (حداقل ‌بر خوردهاي ظاهري).
قتل خانم كاظمي اولين قتل توسط ماموران و ارگانهاي امنيتي نبود و آخرين آن هم نخواهد بودو لي داستان خانم كاظمي نشان داد كه حكومتهائي كه ناقض حقوق مردم و حق حاكمت آنها هستندبايستي بهاي سنگيني را وقتي كه پاي هم وطناني كه دو تابعيت دارند، در ميان است ‌بپردازند .
اين يكي از نتايج مثبت دهكده جهاني شدن است كه براحتي نميشود بي اعتنا به جهانيان به روشهاي قرون وسطائي در شيوه حكمراني كردن پرداخت. و هم چنين نميشود براحتي با طرح اينكه اين “ ؛‌مسئله داخلي است“ و “‌ دخالت در امور داخلي “ از كنار اين قانون شكني ها گذشت.

اولا همه بايد تلاش كنيم تا قوه قضائيه مستقل و ملي داشته باشيم تا همه مردم در پناه ان قوه ،‌ شهروند درجه اول متساوي الحقوق باشند.
فعلا با توجه به طولاني بودن تحقق يك قو ه قضائيه مستقل با توجه به شرايط تاريخي ،‌استبدادي و فرهنگي ،‌حداقل بايستي از طريق نمايندگان مجلس كانادا بخواهيم كه از دولت كانادا بخواهند كه به مقامات و خانواده هاي مقامات ايرا ني كه در شكنجه ، آزار و نقض حقوق بشر دست داشته و يادارند ويزا ندهد و اگر هم به كساني قبلا ويزا داده است و اگر احتمالا هم شهروندي كانادا را بدست آورده اند،‌ از آنان سلب تابعيت كند.

با توجه به نقش كانادا در همسايگي آمريكا و نياز مقامات ج.ا. براي بدست‌اوردن كالاهاي آمريكائي با مارك كانادا و نيز راحت الوصول بودن ويزاي مهاجرتي براي اين عده براي روز مبادا ( كه در تاريخ هميشه تكرار شده است )،‌ مقامات ايراني بسرعت د رحال تطابق خودشان براي زندگي دو زيستي هستند و دائم بين ايران و كانادا در حركت هستند.
با توجه به اينكه دولت ليبرال در كمتر از 2 سال آينده انتخابات برگرار ميكند لذا ‌اين بهترين فر صت است كه صداي حق طلبانه مردم ايران توسط ما ايرانيان مقيم از مجراي درست سياسي براي بهبود وضعيت ايرانيان داخل كشور انعكاس داده شود.
كساني كه ميخواهند در انتخابات آينده داوطلب باشند بهتر است از حالا فكر كاري براي مردم باشند تا در موقع انتخابات ايرانيان دليلي براي راي دادن به انان در خورداحساس كنند.

1. قران ـ سوره - فباي ذنب قتلت
1.بخش خبري سي.بي.سي. ساعت 4 بعد از ظهر 14 جولاي

هیچ نظری موجود نیست: