Translate

سه‌شنبه، فروردین ۱۵، ۱۳۸۵

مستند تلویزیونی د رمورد ایرانیان تورنتو

مستندتلویزیونی در مورد ایرانیان تورنتو
کم تچربگی و بی ادعائی تهیه کننده برنامه و یا عدم تفاهم ما
سعید سلطا نپور
آکوست 15 -2005 -ای میلی از دانیل کیتز تهیه کننده مستند از تلویزیون دولتی " تی وی انتاریو
"Daniel Kitts دریافت کردم که نوشته بود آقای مافی نظام از دانشگاه تورنتو اسم مرا به عنوان فعال جامعه ایرانی به ایشان داده است. وی توضیح داده بود که می خواهد یک برنامه تلویزیونی کوتاه در مورد جامعه ایرانی در تورنتو تهیه کند . وی اضافه کرده بود که قصد دارد تا حد امکان با ایرانیان د رمورد تجارب شخصی شان ازمهاجرت به کانادا و در مورد جامعه ایرانی در تورنتو و مسائل دیگر نظیر موضوعات سیاسی در ایران گفتگو کند.جواب ایشان را دادم. روز بعد تلفن کرد و حاصل ان تلفن 45 دقیقه کفتگو بود.

در ابتدا از کار وی تشکر کردم زیرا در رابطه با ایرانیان بود و لی بهش گفتم ما تمام امکانات حودمان را در مهیا کردن تماس با هر توع طرز تفکر ایرانی و همه سلیقه ها فراهم می کنیم ولی به شرطی که مستند جانب دارانه نباشد.و نتیجه گیری یک طرفه نباشد. بطور مشخص ازپخش فیلم " فحشا در زیر چادر" که در سی بی سی رد همان زمان دو بار اکران شده بود اشاره کردم که اگر قرار است نقدزده شود بایستی بدرستی نقد انجام بگیرد برای اینکه مسئله ملی د رخارج از کشور هست. چهر ه بدی که از ایران نشان داده می شد ( فقر و فلاکت ) و خود فروشی تحت عنوان شرعی ( صیغه ) کامل نبود.
زیرا اگر نقد سو استفاده جنسی و غیر اخلاقی از زنان هست غرب (دارا) کارنامه درخشان تری از شرق (ندار) ندارد . بحث این فیلم و نمایش آن مطلب جداگانه ای را می طلبد.

دانیل کیتز قبول کرد که قصدش شنا ساندن ایرانی ها به دیگران هست.

وقتی که برنامه پخش شد برنامه چیزی بیش از دیگر برنامه های رادیویی مانند سی بی سی و بی بی سی نبود. تهیه کننده که ساعتها با افراد فعال در جامعه ایرانی صحبت کرده بود تنها به 5 نفر استناد کرده بود و در کل 12 دقیقه برنامه پخش شده بود .تم اصلی برنامه هم بر روی انتخابات ایران و موضع ایرانی ها ی مقیم تورنتو بود و بالطبع سخنان شرکت کنندکان دراین راستا انتخاب شده بود.
آنها که با رادیو و تلویزیونها مصاحبه دارند میدانند که تهیه کننده دنبال تایئد نظرات خودش است و تنها از جملات شما جیزی راپخش می کند که بدرد برنامه بخورد.
بطور مثال با خانم نیاز سلیمی فعال اجتماعی و حقوق بشر حداقل 90 دقیقه صحبت شده بود و لی در پخش برنامه سهم وی 1 دقیقه بو د .نیاز به توضیح نیست که جمع بندی 1 دقیقه ای چه نتیجه گیری های غلط را درپی خواهدداشت.
در حقیقت تهیه کننده برنامه نیاز سلیمی را به عنوان نماینده جریانی که انتخابات را تحریم کرده بود در مقابل یاسر کراچیان و بهمن کلباسی قرار داده بود . این افراد که مسحوردمکراسی پارلمانتاریستی کانادائی شده اند و نسخه انرا بدون اینکه به نقش استبدادی ولی فقیه که بالای قانون عمل می کند توجهی کنند > برا ی ایران تزویج می کنند. و بدین دلیل با شتا ب فراوان اتوبوس تهیه کردند و برای نجات دموکراسی به اتاوا شتافتند و به معین رای دادند. البته 24 ساعت طول نکشید که شرمنده شدند.
هر کس بخواهد باید برود رای بدهد ولی خطاست که دیگری را به شرکت در انتخابات غیر دموکراتیک که تکلیف رای ها بعد از ریخته شدن به صندوق مشخص نیست . دعوت کرد.



در حالیکه نیاز سلیمی و ما انتخا بات را از موضع حقو ق بشری تحریم نکرده بودیم ولی آنرا غیر دموکراتیک خوانده بودیم با توجه به تخلفات انتخاباتی را از ابتدا در رد صلاحیت ها و عدم شرکت زنان و دیگر مسلمانان غیر معتقد به ولی فقیه و اقلیتهای دینی و معتقدان اندیشه های دیگر که از اساس آزادی انتخابات را نفی میکند . و د رهمان روز انتخابات جلوی پارلمان انتاریو تظاهرات آگاهی رسانه به کانادایان داشتیم که آماده سورپزایز نبودند.

و اتفاقا این چیزی است که غرب نمی خواهد متوجه بشود و البته به صلاحش هم نیست. و بدین دلیل است که رسانه های گروهی مایل هستند که ان نوع صدا( اصلاح طبان حکومتی ) را پو شش بیشتری بدهند . چرائی ان در این بحث نمی گنجد.

بعد از برنامه ای میلی به دانیل کیتز زدم و در ان از برنامه اش ابراز نا امید ی کردم.
زیرا به این مسا ئل اشاره ای نداشت .

الف: از گرایش های مختلف اسلامی حرفی زده نشد که به گروههای زیر تقسیم شده اند
1. ( مخالفین استبداد دینی )که برای امان از تعقیب و مجازات مجبوربه مهاجرت و اقامت در تبعید شده اند . روشنفکران مسلمان گه امکاناتی برای تبلیغ عقایدشان برای مردم ندارند
2.طرفداران فقه سنتی و ولایت فقیه که در "مهدیه" جمع شده اند.
3. مسلمانانی که معتقدند دین از سیاست جداست و به شعائر مذهبی اهمیت می دهند که البته در میانشان جوانان بسیاری هم هستند که در مرکز اما م علی هستند
4.مسلمانانی که با ولایت فقیه همخوانی ندارند ولی با جمهوری اسلامی رابطه حسنه دارند و در مرکز ولی عصر تجمع دارند.

وی پیشنهاد کرد 5 شنبه هفته بعدبه این مراکز بیاید تا باافراد این جربانات آشنا شود بیاید. زیرا بطور مشخص به وی گفتم بسیاری از ایرانیان مسلمان غیر ولایت فقیه برای حفظ دین شان به مهاجرت آمده اند. و جریان مذهب ریشه عمیقی در ایران دارد که ربطی به روحانیت حا کم ندارد. و شناخت جامعه ایرانی نمی تواند بدون شناخت این بخش از مردم باشد.


ب: در مورد سوال در مورد حمله آمریکا به ایران که گفتم بغیر از مجاهدین و بخشی از سلطنت طلبان لس آنجلسی بنظر نمی آید کسی موافق حمله نظامی آمریکا باشد .
دموکراسی با اسلحه وارد نمی شود . زیرا حمله نظامی با مقاومت شدید ایرانیان روبرو خواهد شد ( با توجه به تجربه تاریخی در ایران) و انان را در پشت حاکمیت متحد خواهد کرد. (مانند دوران فتحعلی شاه قا جار و جنگهای ایران و روس).
تاکید کردم که زندگی در کانادا این حسن را داشته است که از تجربه زندگی فدرالی ملیتهای مختلف در صلح و صفا تجربه عملی داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از این تجربه با کمک مردم ایران آنرا در ایران نهادینه کنیم .

پ: نقش ایرانیان در ارزش افزوده اقتصاد انتاریو با در نظر گرفتن اینکه بخش عمد ه ای از 1. فروشگاههای مواد خوراکی زنجیر ه ای مانند " ساب وی ساندویچ " پیتزا " تاکسی " توسط نسل اول دوران اولیه مهاجرت.
2. نقش نیروی مهاجر تحصیلکرده ایرانی ( زن و مرد ) به عنوان نیروی کار ارزان د ردوران دوره دوم خاتمی و نیز جذب بخشی از این نیرو در بخش علمی و آموزشی
3. ورود سرمایه ها از ایران و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف و بطور محسوس در بخش ساخنمان که د رمعماری تورنتو سهم خاص و اثر خودش را داشته است.
4. ورود نسل دوم ایرانی در عرصه کار و اقتصاد انتاریو با حفظ هویت ایرانی بر عکس دوران اول مهاجرت که جوانان سعی می کردند هویت ایرانی خود را آشکا رنکنند و اعتماد به نفس کافی نداشتند.و جریانی از این نسل جوان هستند که در تطابق بین دو فرهنگ کوشش می کنند.


و اما دانیل نوشت »
با تشکر از نظراتت > من تعداد زیادی اظهار نظر از ایرانیان نداشتم . بنا بر این از نظراتت تشکر می کنم ( راستی بهش گفته بودم ما ایرانیها متخصص تعارف هستیم و توقع نداشته باش که زیاد با تو بحث کنند عادت داریم که حرفهای مان را برای خودمان بزنیم –سعید)
من متاسفم که فیلم مستند باعث نا امیدی تو شده است ولی من نهایت سعی خودم را کردم که انچه ر ا که فکر می کردم نکات کلیدی جامعه ایرانی هست به تصویر بکشم.
من با ایرانیان زیادی صحبت کردم و زمان زیادی را برا ی اینکه چگونه انها را جمع و جورکنم داشتم .
البته غیر ممکن بود که تمام نظریات چنینی جامعه متنوعی را پوشش داد. من امیدوارم که این فیلم یک شناخت بهتری از ایرانیان برای بینندگان ما داشته باشد.
من یک تصمیم اخلاقی برای تمرکز روی سیاست ایران به دلا یل مختلف گرفتم.
1. بسیاری از ایرانیان هنوز نسبت به سیاست در ایران علاقه دارند.
2. در حالیکه ایران همیشه در خبر هاست ما کمتر از جامعه ایرانی نظراتشان د رمورد موقعیت می شنویم.
3. کمتر یک جامعه مهاجر نظر واحدی دارند: ما کمتر عقاید مختلف و بحث های پویا در درون جامعه های مهاجر می بینیم .
من می خواستم با نشان دادن نظرات مختلف و دلایل ارائه شده در بین ایرانیان تورنتو به عیر ایرانیها نشان بدهم که چه جامعه پویاو متنوعی در جریان هست.
من می دانم که عقاید دیگری در بین شما نسبت به ایران هست و شاید بعضی ها هم اصلا اهمیتی به انچه در ایران می گذرد نداشته باشند. ولی با توجه به یافته های من اکثر ایرانی ها خواستار بازگشت سلطنت و یا حمله نظامی آمریکا نیستند.و اکثریت هم ازدولت فعلی رضایت ندارند.
من دریافتم که همه خواهان تحول ( رفرم ) هستند ولی اینکه چگونه و تا کجا > تفاهمی و جود ندارد ؟
لطفا بگوئید من چه چیزی را فراموش کردم ؟ تصویر درست ایرانیان تورنتو چه هست ؟
من شماره های تاکسی پست را دریافت کردم یک روز در مورد آن بعدا باید با هم صحبت کنیم .
باتشکر مجدد از انتقادات سازنده ات .
لطفا توضیح بیشتری از قسمتهای فراموش شده به من بده. "

با احترام دانیل کیتز – تی وی انتاریو

بنظر من کار دانیل با توجه به زمان 12 دقیقه ای درست نبوده که ساعات طولانی روی موضوعات مختلف بحث کرده بود در حالیکه یک تهیه کننده می داند که 12 دقیقه چه برنامه بی سر و ته خواهد شد.
ولی بجای انتقاد از وی ببینیم اگر ما بجای او باشیم چه چیزهائی را باید پو شش بدهیم و این را به وی انتقال بدهیم و د رمقابل دیگر رسانه های گروهی با توجه به حوادث اخیر اتمی در ایران بحث های پخته تر و بکدست تری در خارج کشور داشته باشیم . و بتوانیم د رمورد منافع ملی کشورمان و تحقق دموکراسی و نهادینه شدن حقوق بشر ثدای واقعی مردم داخل کشور مان باشیم .

.










عموما رادیو و تلویزیونها کسانی را در لیست خود دارند که در مورد مسا ئل مربوطه با توجه به تخصص یا فعالیت آنها با انها مصاحبه می کنند. وبیشتر این رسانه ها خط دار عمل می کنند مثل بی بی سی لندن و640حرادیو تورنتو و شما هر چه که بگوئید آنها انچه را که دوست داشته باشند =

هیچ نظری موجود نیست: